Τα δρομολόγια των πλοίων που συνδέουν τα νησιά του Βορείου Αιγαίου με την ηπειρωτική χώρα μετά το τέλος της θερινής περιόδου μειώθηκαν. Παράλληλα, όσοι θέλουν να μετακινηθούν από και προς τα νησιά αυτά συχνά διαπιστώνουν ξαφνικές ματαιώσεις δρομολογίων ή καθυστερήσεις χωρίς προειδοποίηση.

Ο ακτοπλοϊκός γολγοθάς όμως δεν είναι το μοναδικό πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι νησιώτες στην Περιφέρεια Βορείου Αιγαίου.

Οι έξι υποψήφιοι περιφερειάρχες δίνουν τις δικές τους απαντήσεις για την προβληματική ακτοπλοϊκή σύνδεση κυρίως κατά τους χειμερινούς μήνες, για το μεγάλο κύμα παράνομων μεταναστών που φθάνουν καθημερινά στις ακτές των νησιών και για τα υψηλά ποσοστά ανεργίας, ιδίως στους νέους.

Για τους περισσότερους διεκδικητές της Περιφέρειας λύση στο θέμα της «πληγωμένης» σύνδεσης με την υπόλοιπη χώρα αποτελεί η δημιουργία ενός δημόσιου φορέα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, πρωταρχικό ρόλο στον οποίο θα έχουν η Περιφέρεια και οι ΟΤΑ.

Παρότι η παράνομη είσοδος μεταναστών στη χώρα μας από θαλάσσης είναι, σύμφωνα με τους υποψηφίους, ένα ζήτημα πρωτίστως ευρωπαϊκό, ωστόσο και η ελληνική πλευρά μέσω της Περιφέρειας θα πρέπει να εξασφαλίζει ανθρώπινες συνθήκες προσωρινής διαβίωσης στους μετανάστες που αποβιβάζονται στα νησιά.

Ανάπτυξη και αξιοποίηση των συγκριτικών πλεονεκτημάτων του Βορείου Αιγαίου –φυσικός πλούτος, πολιτισμός, πρωτογενής τομέας –θα δημιουργήσουν τις συνθήκες εκείνες για να μπορέσουν να μείνουν οι νέοι στα νησιά τους.

1. Προβληματική η ακτοπλοϊκή σύνδεση των νησιών της περιφέρειας με την υπόλοιπη Ελλάδα, ιδίως τον χειμώνα. Τι προτίθεστε να κάνετε;

Αθανάσιος Γιακαλής

Ισχυρό Βόρειο Αιγαίο

Ανεξάρτητη παράταξη

Με ρωτάτε πώς θα αντιμετωπίσω αυτό το θέμα που φέτος οξύνθηκε περισσότερο από ποτέ, πηγαίνοντάς μας χρόνια πίσω, το οποίο γνωρίζετε ότι δεν είναι στην αρμοδιότητά μου. Ξαναλέω την εκπεφρασμένη άποψή μου σε όλους τους υπουργούς που διατέλεσαν επί θητείας μου στο υπουργείο Ναυτιλίας: Ας δώσουν την αρμοδιότητα της ακτοπλοΐας στην περιφέρεια και με τους πόρους που απαιτούνται. Αυτό είπα από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα, αυτό λέω σε κάθε είδους κινητοποίηση που υποστήριξα. Είναι διαφορετικό το να διαχειρίζεται η ίδια η Αυτοδιοίκηση τη μοίρα της ακτοπλοϊκής σύνδεσής της, η υψηλή ποιότητα της οποίας όχι μόνο είναι προς όφελος του τουρισμού, αλλά συνολικά καθοριστικός παράγοντας ανάπτυξης. Οι νησιώτες δεν πρέπει να αισθάνονται απομονωμένοι.

Χριστιάνα Καλογήρου

Εμείς για το Αιγαίο

ΝΔ

Πρέπει να δώσουμε ένα τέλος στη δοκιμασία των συμπολιτών μας με ομαλές συγκοινωνίες από και προς την ηπειρωτική Ελλάδα και κατά τους χειμερινούς μήνες. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με σταθερά δρομολόγια και αξιόπιστα πλοία προς τα νησιά μας. Ταυτόχρονα, χρειάζεται ο ολοκληρωμένος σχεδιασμός ενός άρτιου συστήματος ενδοπεριφερειακών συνδέσεων έτσι ώστε να αποφευχθεί η απομόνωση των κατοίκων των μικρότερων νησιών. Ολα αυτά, βέβαια, θα πρέπει να ενταχθούν στη λογική μιας συνολικής βελτίωσης των συγκοινωνιακών υποδομών, με παράλληλη αναβάθμιση των λιμενικών εγκαταστάσεων.

Αγλαΐα Κυρίτση

Βόρειο Αιγαίο – Γόνιμη Γραμμή

ΣΥΡΙΖΑ

Σήμερα, παρά τις επιδοτήσεις, το σύστημα των ακτοπλοϊκών συνδέσεων έχει καταρρεύσει. Καμία υποτιθέμενη ανάπτυξη δεν πρόκειται να επιτευχθεί εάν συνεχιστεί η κατάσταση ως έχει. Στόχος μας και μεσομακροπρόθεσμο σχέδιο, η δημιουργία ενός δημόσιου – κοινωνικού φορέα παροχής ακτοπλοϊκών υπηρεσιών, με μοχλό την περιφέρεια και τους ΟΤΑ. Ο φορέας αυτός θα είναι υπεύθυνος και για τη ναυπήγηση ή την αγορά πλοίων, και για τη διαχείρισή τους. Αμεσα όμως είναι σίγουρο πως θα διεκδικήσουμε μαζί με τους νησιώτες μας από το αρμόδιο υπουργείο την απρόσκοπτη υλοποίηση των δρομολογίων, τη διαφάνεια και τον έλεγχο της χρήσης των επιδοτήσεων και των λοιπών υποχρεώσεων των ακτοπλόων.

Στρατής Κόρακας

Λαϊκή Συσπείρωση

ΚΚΕ

Θέσαμε επανειλημμένα το θέμα στο Περιφερειακό Συμβούλιο. Δυστυχώς, καταψηφίστηκαν οι προτάσεις μας για κινητοποιήσεις, διεκδικώντας από την κυβέρνηση τον τερματισμό αυτής της εγκληματικής κατάστασης και τη δημιουργία ενός ενιαίου δημόσιου φορέα ακτοπλοϊκής συγκοινωνίας με σύγχρονα, ασφαλή, γρήγορα πλοία, με φθηνό εισιτήριο και τακτικά δρομολόγια, αφού είναι φανερό ότι με τις επιδοτήσεις και τα προνόμια στους εφοπλιστές πάμε απ’ το κακό στο χειρότερο. Ο περιφερειάρχης και η συντριπτική πλειοψηφία του Συμβουλίου συντάχθηκαν με την κυβερνητική πολιτική, αφήνοντας τα νησιά στην κερδοσκοπική βουλιμία των εφοπλιστών με πανάκριβα εισιτήρια, αραιά δρομολόγια, ιδιαίτερα τον χειμώνα, συχνά με παμπάλαια επικίνδυνα πλοία. Γι’ αυτά θα αγωνιστούμε.

Ιωάννης Σπιλάνης

Συμβόλαιο ζωής με το Αιγαίο

ΔΗΜΑΡ

Ακτοπλοΐα και ανάπτυξη είναι οι δύο όψεις του ίδιου νομίσματος. Η ελκυστικότητα των νησιών ως τόπων κατοικίας και οικονομικής δραστηριότητας εξαρτάται από το δίκτυο και τα χαρακτηριστικά του, τη συχνότητα των συνδέσεων, την έγκαιρη ανακοίνωση δρομολογίων, την ποιότητα και τις τιμές των παρεχόμενων υπηρεσιών. Στόχο της περιφέρειας αποτελεί ένα δίκτυο συνδυασμένων μεταφορών που θα εξυπηρετεί τις πραγματικές ανάγκες των νησιών, λαμβάνοντας υπόψη εποχικές διακυμάνσεις και διαφορετικά μεγέθη νησιών έτσι που να εξασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον και την εδαφική συνοχή. Αυτός ο στόχος θα επιδιωχθεί σε συνεργασία με τις άλλες νησιωτικές περιφέρειες από το κεντρικό κράτος, αξιοποιώντας όλες τις ευκαιρίες που παρέχει η ΕΕ.

Ανδρέας Μπάλλας

Ανταρσία στο Αιγαίο – Αντικαπιταλιστική Αριστερά

ΑΝΤΑΡΣΥΑ

Η διάλυση του δικτύου των ακτοπλοϊκών συνδέσεων είναι αποτέλεσμα της προσπάθειας του εφοπλιστικού κεφαλαίου να αβγατίζει τα κέρδη του, την οποία υπηρετούν οι ελληνικές κυβερνήσεις και η πολιτική της ΕΕ με τη φοροασυλία, με δάνεια, επιδοτήσεις, με σειρά αντεργατικών νόμων. Παρά τα προνόμια αυτά, οι ακτοπλοϊκές υπηρεσίες υποβαθμίζονται και το κόστος τους ανεβαίνει. Είναι, νομίζω, ώρα να μιλήσει κανείς για την ανάγκη απαλλοτρίωσης όλων των πλοίων της ακτοπλοΐας και τη δημιουργία ενός δημόσιου φορέα ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, ο οποίος θα λειτουργεί με κεντρικό σχεδιασμό και εργατικό έλεγχο, με στόχο την εξυπηρέτηση των κοινωνικών αναγκών στα νησιά κι όχι το κέρδος.

2. Δεκάδες παράνομοι μετανάστες μπαίνουν καθημερινά στη χώρα μέσω των νησιών του Βορείου Αιγαίου. Πώς μπορεί να λυθεί το πρόβλημα;

Αθανάσιος Γιακαλής

Ισχυρό Βόρειο Αιγαίο

Ανεξάρτητη παράταξη

Η κουβέντα για το μεταναστευτικό ζήτημα είναι ανεξάντλητη. Είναι μια υπόθεση όλης της Ευρώπης, η οποία κατανοεί το μείζον αυτό πρόβλημα αλλά στην ουσία το αφήνει στη διαχείριση του ελληνικού κράτους και της Αυτοδιοίκησης, που ενεργεί χωρίς αρμοδιότητα στην κατεύθυνση διευκόλυνσης των ανθρώπων κατά την προσωρινή παραμονή τους στα νησιά. Ζητώ αυτό που θα πρέπει να είναι αυτονόητο. Την αναθεώρηση της συνθήκης Δουβλίνο ΙΙ και να δοθεί το δικαίωμα οι πρόσφυγες να επιλέγουν τη χώρα από την οποία θα ζητήσουν άσυλο και όχι να στοιβάζονται στη χώρα που φτάνουν πρώτα. Ετσι όπως είναι αυτή τη στιγμή το πλαίσιο, μόνο λύσεις ανακούφισης μπορούμε να δώσουμε, όπως πρόσφατα για τη διευκόλυνση πρόσβασης στο νησί των συγγενών των θυμάτων.

Χριστιάνα Καλογήρου

Εμείς για το Αιγαίο

ΝΔ

Πάντως, όχι αποσπασματικά. Είναι ένα τεράστιο ζήτημα το οποίο δεν είναι δυνατό να επιλυθεί στα όρια μίας μόνο περιφέρειας. Είναι πρόβλημα ολόκληρης της χώρας, αλλά είναι πρωτίστως ζήτημα ευρωπαϊκό. Αφορά τα σύνορα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, καθώς οι χιλιάδες μετανάστες που εισέρχονται στη χώρα επιδιώκουν να καταφύγουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Ακριβώς όμως επειδή το Βόρειο Αιγαίο είναι μια «ευάλωτη» περιοχή, οφείλουμε να αναδείξουμε το πρόβλημα, να το φέρουμε στο προσκήνιο, να το θέσουμε στην ελληνική κυβέρνηση αλλά και στα ευρωπαϊκά θεσμικά όργανα, ώστε να υπάρξει μια συνολική, κοινά αποδεκτή και βιώσιμη λύση.

Αγλαΐα Κυρίτση

Βόρειο Αιγαίο – Γόνιμη Γραμμή

ΣΥΡΙΖΑ

Για μας δεν υπάρχουν «λαθραίοι» άνθρωποι. Υπάρχουν πρόσφυγες και μετανάστες χωρίς χαρτιά που προέρχονται από χώρες οι οποίες βρίσκονται σε πόλεμο. Κυρίως από Συρία και Αφγανιστάν. Κρατούνται προσωρινά στο Κέντρο Κράτησης της Μόριας στη Μυτιλήνη εν μέσω «νομικού κενού», για να καταλήξουν στην Αμυγδαλέζα. Εμείς το ζήτημα θα το αντιμετωπίσουμε σφαιρικά. Κατ’ αρχήν είμαστε υπέρ των Ανοιχτών Κέντρων Υποδοχής. Ενα τέτοιο λειτουργεί ήδη στη Μυτιλήνη από εθελοντές και εθελόντριες χωρίς κανένα πρόβλημα. Ταυτόχρονα θα αξιοποιήσουμε κάθε ευρωπαϊκό πόρο καθώς και πόρους από διεθνείς οργανώσεις για την περίθαλψη και τη νομική τους κάλυψη, απαιτώντας ταυτόχρονα από την κυβέρνηση να θέσει το ζήτημα της κατάργησης του Δουβλίνου ΙΙ.

Στρατής Κόρακας

Λαϊκή Συσπείρωση

ΚΚΕ

Την αποκλειστική ευθύνη για το κύμα μεταναστών και προσφύγων την έχουν η ΕΕ, το ΝΑΤΟ, οι ισχυρές καπιταλιστικές χώρες που, αφού υποδαύλισαν εμφύλιους πολέμους, στήριξαν αντιδραστικά καθεστώτα, έκαναν στρατιωτικές επεμβάσεις, συνεχίζουν σήμερα την υπερεκμετάλλευση των λαών, τόσο στην πατρίδα τους όσο και ως μεταναστών. Ως Λαϊκή Συσπείρωση διεκδικούμε την υποδοχή και φιλοξενία αυτών των συνανθρώπων μας σε ανθρώπινες συνθήκες, καθώς και την εξασφάλιση ταξιδιωτικών εγγράφων, προκειμένου να ταξιδέψουν στη χώρα της επιλογής τους. Και όσους μείνουν στην Ελλάδα τούς θεωρούμε αναπόσπαστο τμήμα της εργατικής τάξης της χώρας μας.

Ιωάννης Σπιλάνης

Συμβόλαιο ζωής με το Αιγαίο

ΔΗΜΑΡ

Το πρόβλημα των πολιτικών και οικονομικών μεταναστών δεν μπορεί να λυθεί αν δεν λυθούν οι αιτίες που το δημιουργούν, θέτοντας σε κίνδυνο τη ζωή όλο και μεγαλύτερων τμημάτων του πληθυσμού των χωρών της ευρύτερης περιοχής. Το θέμα για την Ελλάδα μπορεί να αντιμετωπιστεί με αλλαγή της κοινοτικής νομοθεσίας και την αυστηρή τήρηση των διεθνών κανόνων σχετικά με την παροχή ασύλου, την επαναπροώθηση των μεταναστών, την τιμωρία των διακινητών. Η περιφέρεια οφείλει να βοηθά τις αρμόδιες Αρχές, ρόλος των οποίων είναι η φύλαξη των συνόρων και η διαχείριση των μεταναστών, όταν τελικά αποβιβάζονται στα νησιά, με το να συνδράμει ώστε οι συνθήκες προσωρινής διαβίωσης να είναι ανθρώπινες, χωρίς να υπάρξουν προβλήματα δημόσιας υγείας.

Ανδρέας Μπάλλας

Ανταρσία στο Αιγαίο – Αντικαπιταλιστική Αριστερά

ΑΝΤΑΡΣΥΑ

Αρχικά απορρίπτω τον όρο «λαθρομετανάστες», είναι ένας όρος που σηματοδοτεί μια ρατσιστική στάση απέναντι σε ανθρώπους κατατρεγμένους που χρειάζονται βοήθεια. Για να μη θρηνήσουμε άλλα Φαρμακονήσια, χρειάζεται να ενταθεί η πάλη για να καταργηθεί η Frontex και η συνθήκη Δουβλίνο ΙΙ, να κλείσουν τα άθλια κέντρα κράτησης και να διαμορφωθούν ανοιχτοί χώροι φιλοξενίας για τους μετανάστες, να δοθούν ταξιδιωτικά έγγραφα σε όλους και πολιτικό άσυλο σε όσους τους ζητάνε. Οι μετανάστες δεν θα έχουν ούτε θα είναι πρόβλημα για κανέναν εφόσον γίνουν ισότιμα μέλη της ελληνικής κοινωνίας, με απόδοση της ιθαγένειας και ίσων δικαιωμάτων με τους έλληνες πολίτες.

3. Yψηλά τα ποσοστά ανεργίας στην περιφέρειά σας.

Με ποιον τρόπο θα παραμείνουν οι νέοι στα νησιά τους;

Αθανάσιος Γιακαλής

Ισχυρό Βόρειο Αιγαίο

Ανεξάρτητη παράταξη

Στη νέα θητεία και με βάση την κατεύθυνση που δίνει η νέα προγραμματική περίοδος, προτεραιότητά μας είναι ο άνθρωπος. Εχοντας από νωρίς συνειδητοποιήσει ότι στη νέα περίοδο θα διαχειριζόμαστε και έργα του Κοινωνικού Ταμείου, θέτουμε σε προτεραιότητα τη στήριξη των ευάλωτων ομάδων του πληθυσμού των νησιών μας που έχει σημαντικά θιγεί από την κρίση, αλλά και τη νεολαία για να ενθαρρυνθεί και να στηριχθεί μπαίνοντας στην αγορά εργασίας. Ως Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση θεωρούμε ότι σημαντικό ποσό των πόρων θα πρέπει να καταβληθεί σε δράσεις αντιμετώπισης της φτώχειας, στήριξης της απασχόλησης και ανάσχεσης της κοινωνικής κρίσης που ήταν αποτέλεσμα της οικονομικής ύφεσης. Ζητούμενο είναι η ανάπτυξη και η δυνατότητα να γίνουν δουλειές.

Χριστιάνα Καλογήρου

Εμείς για το Αιγαίο

ΝΔ

Δεν υπάρχει άλλος δρόμος από μια δυναμική πολιτική ανάπτυξης που θα στηριχθεί στην καινοτομία, την εξωστρέφεια, την αξιοποίηση των αξιόλογων φυσικών και ανθρώπινων πόρων που διαθέτει η περιφέρεια. Η ενίσχυση του πρωτογενούς τομέα της παραγωγής, η ώθηση του τουρισμού μπορούν να δημιουργήσουν νέες ευκαιρίες απασχόλησης, να δώσουν παραγωγικά κίνητρα στους νέους μας. Διαθέτουμε για την περίοδο μέχρι το 2020 ένα πολύτιμο εργαλείο, την αξιοποίηση των πόρων του νέου ΕΣΠΑ, που οφείλουμε να διαχειριστούμε ορθολογικά, με την καταπολέμηση της γραφειοκρατίας. Εχουμε τη δυνατότητα, με πολιτικές ανάπτυξης, να ξεφύγει η Περιφέρεια του Βόρειου Αιγαίου από τη σημερινή της κατάσταση και να γίνει μία από τις αναπτυγμένες περιφέρειες της Ευρώπης.

Αγλαΐα Κυρίτση

Βόρειο Αιγαίο – Γόνιμη Γραμμή

ΣΥΡΙΖΑ

Αυτή είναι η επιτομή του success story των μνημονιακών πολιτικών εδώ και τέσσερα χρόνια. Η παραγωγική αποσάθρωση με αποτέλεσμα 15.000 ανέργους στο Β. Αιγαίο, με την ανεργία των νέων στο 60%. Θα έλεγα ότι κινούμαστε σε δύο άξονες. Ο πρώτος αφορά την άμεση αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης με την ίδρυση ειδικού γραφείου στην περιφέρεια. Ο δεύτερος και σημαντικότερος αφορά την παραγωγική ανασυγκρότηση που σχεδιάζουμε σε συνεργασία με επιστήμονες και φορείς της περιφέρειας. Ξεκαθαρίζουμε ότι ανάπτυξη για μας είναι πρώτα απ’ όλα η αξιοπρέπεια της εργασίας, η δίκαιη τιμή για τον παραγωγό και η εξάλειψη της ανεργίας, όχι με θλιβερά πεντάμηνα που μοιράζονται σε νέους και προεκλογικά από κάποιους υποψηφίους, λύνοντας δήθεν προσωρινά το πρόβλημα.

Στρατής Κόρακας

Λαϊκή Συσπείρωση

ΚΚΕ

Τα νησιά έχουν σημαντικές δυνατότητες για φιλολαϊκή ανάπτυξη, για να συγκρατήσουν τους νέους που φεύγουν. Ο πρωτογενής τομέας, που φθίνει εξαιτίας της κοινής αγροτικής πολιτικής με ποσοστώσεις, ακριβότερα καλλιεργητικά μέσα και καθηλωμένες τιμές παραγωγού, μπορεί να δώσει εξαιρετικά ποιοτικά προϊόντα και σημαντικό ανεκμετάλλευτο ορυκτό πλούτο. Οπως παλιότερα, ο τομέας αυτός μπορεί να τροφοδοτήσει τον δευτερογενή τομέα και τον τουρισμό. Αυτές οι δυνατότητες αχρηστεύονται από την πολιτική ΕΕ και κυβέρνησης προς όφελος του κεφαλαίου. Κάθε σκέψη φιλολαϊκής ισόρροπης ανάπτυξης παραπέμπει στον αγώνα για την αντιμετώπιση των προβλημάτων των νησιών και αλλαγή του συσχετισμού δύναμης με στόχο την ανατροπή της σημερινής πολιτικής.

Ιωάννης Σπιλάνης

Συμβόλαιο ζωής με το Αιγαίο

ΔΗΜΑΡ

Η ανεργία μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο με αναπτυξιακό σχέδιο, το οποίο θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένο στις ιδιαιτερότητες της νησιωτικής Ελλάδας και να εστιάζεται στο τρίπτυχο «ποιοτικό, πράσινο και δημιουργικό Αιγαίο». Το σχέδιο αυτό είναι και το μόνο το οποίο μπορεί να αξιοποιήσει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιφέρειας που δεν είναι άλλα από το πολιτιστικό, το φυσικό και το παραγωγικό της κεφάλαιο. Η ανάπτυξη αυτή είναι ο μόνος τρόπος για να δημιουργηθούν εξωστρεφείς δραστηριότητες υψηλής προστιθέμενης αξίας, οι οποίες θα κρατήσουν τους νέους – και ειδικά τους εκπαιδευμένους – στα νησιά μας.

Ανδρέας Μπάλλας

Ανταρσία στο Αιγαίο – Αντικαπιταλιστική Αριστερά

ΑΝΤΑΡΣΥΑ

Οι κυρίαρχες πολιτικές σήμερα θέλουν για τα νησιά μας μια «ανάπτυξη» η οποία βασίζεται στο ξεκλήρισμα της μικρομεσαίας αγροτιάς, στο κλείσιμο των μικρών επιχειρήσεων, στο τσάκισμα των μισθών, στο ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας. Η δική μας πρόταση βρίσκεται στον αντίποδα αυτής της λογικής: στήριξη του εισοδήματος σε όλες τις παραγωγικές δραστηριότητες, μόνιμη και σταθερή εργασία, δημόσιες δομές Υγείας – Παιδείας – Πρόνοιας, λειτουργικές δημόσιες συγκοινωνίες, αθλητισμός – πολιτισμός για όλους. Αυτή η ανάπτυξη δεν χαρίζεται «με εντολή Σαμαρά» αλλά είναι ζήτημα αυτο-οργάνωσης του λαού και μαχητικών διεκδικήσεων με αναγκαίο σκαλοπάτι την ανατροπή της πολιτικής κυβέρνησης – ΕΕ – ΔΝΤ.