Η Fiat φεύγει από την Ιταλία! Η είδηση μοιάζει απίστευτη, αλλά είναι πέρα για πέρα αληθινή και επιβεβαιώνει την ώσμωση του διεθνούς επιχειρηματικού στερεώματος τα χρόνια της παγκοσμιοποίησης. Διότι εν προκειμένω δεν πρόκειται για μετεγκατάσταση κάποιας μονάδας παραγωγής σε μια χώρα με φτηνά εργατικά χέρια, αλλά για την απώλεια της εθνικής ταυτότητας μιας εταιρείας η οποία επί έναν αιώνα ταυτιζόταν σχεδόν απόλυτα με τον βιομηχανικό κόσμο της Ιταλίας. Διότι, όπως έγραφε τέτοιες ημέρες το 2003 ο ιταλικός Τύπος με αφορμή τον θάνατο του Τζιάνι Ανιέλι, του ανθρώπου που ανέστησε και γιγάντωσε την εταιρεία, «ο Ανιέλι με τη Fiat έβαλαν τη χώρα στο G7», τον όμιλο των 7 πλέον ανεπτυγμένων βιομηχανικά κρατών του κόσμου.

Αυτά όμως συνέβαιναν τον 20ό αιώνα. Τη δεύτερη δεκαετία του 21ου και 11 χρόνια μετά τον θάνατο του «αβοκάτο», το διοικητικό συμβούλιο της Fiat ενέκρινε το σχέδιο της διοίκησης Μαρκιόνε να εισαχθεί η μετοχή της επιχείρησης και στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης (εκτός από το Χρηματιστήριο του Μιλάνου, όπου είναι εισηγμένη) προκειμένου να εξασφαλίζει ο όμιλος ευκολότερη και φθηνότερη χρηματοδότηση και να ιδρύσει μια εταιρεία συμμετοχών στην Ολλανδία η οποία, όμως, φορολογικώς θα εδρεύει στη Βρετανία. Ολα αυτά προβλέπονται στο σχέδιο αναδιάρθρωσης του ομίλου μετά την εξαγορά του συνόλου των μετοχών της αμερικανικής Chrysler στις αρχές Ιανουαρίου και τις νέες ανάγκες που προκύπτουν από τη συγχώνευση των δύο αυτοκινητοβιομηχανιών. Η νέα εταιρεία που θα στεγάσει στην Ολλανδία όλες τις δραστηριότητες του ιταλοαμερικανικού ομίλου και θα φορολογείται στη Βρετανία φέρει την επωνυμία Fiat Chrysler Automobiles. Οι μέτοχοι της Fiat θα λάβουν μια μετοχή της νέας εταιρείας για κάθε μετοχή της παλαιάς που κατέχουν, σύμφωνα με χθεσινή ανακοίνωση του νεοπαγούς ομίλου. «Πριν από πέντε χρόνια αρχίσαμε να καλλιεργούμε ένα όραμα που ξεπερνά την έννοια της βιομηχανικής συνεργασίας και φθάνει στην πλήρη και σε όλα τα επίπεδα συνένωση και ολοκλήρωση εταιρικών αντιλήψεων», δήλωσε περιχαρής ο Σέρτζιο Μαρκιόνε.

«Μια διεθνής δομή εταιρικής διακυβέρνησης σε συνδυασμό με την εισαγωγή στη Γουόλ Στριτ θα ολοκληρώσει το όραμα αυτό και θα βελτιώσει τη δυνατότητα πρόσβασης του ομίλου, που αποκτά πλέον παγκόσμιες διαστάσεις, κύρος και επιρροή» πρόσθεσε ο διευθύνων σύμβουλος της Fiat Chrysler. Ο Μαρκιόνε θα παρουσιάσει το νέο μπίζνες πλαν του ομίλου τον Μάιο. Τα εντυπωσιακά νέα συνέπεσαν με την επί το μετριοπαθέστερον αναθεώρηση των προβλέψεων για την κερδοφορία του ομίλου Fiat Chrysler το 2014 και την ταυτόχρονη ανακοίνωση απογοητευτικών οικονομικών αποτελεσμάτων για το τέταρτο τρίμηνο του 2013 –γι’ αυτό έπεσε και κατά 4,2% χθες η τιμή της μετοχής του ομίλου. Την εξέλιξη αυτή οι ειδικοί αποδίδουν στην αδυναμία της ιταλικής εταιρείας να πετύχει οικονομίες κλίμακος και να περιορίσει το λειτουργικό της κόστος όσο οι ανταγωνίστριές της Toyota, General Motors και Volkswagen. Το γεγονός της ημέρας, πάντως, είναι ότι «η Fiat γύρισε νέα σελίδα», όπως είπε ο εγγονός του Τζιάνι Ανιέλι και πρόεδρος του ομίλου Τζον Ελκάν. «Εκείνο που προέχει είναι να προστατευθούν οι θέσεις εργασίας», δήλωσε ο πρωθυπουργός Ενρίκο Λέτα αναφερόμενος στη δικαιολογημένη ανησυχία των ιταλικών συνδικάτων για τις εξελίξεις.