Ως απάντηση στα μεγάλα εμπορικά κέντρα έρχονται το επόμενο διάστημα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πειραιά, Πάτρα και Λάρισα τα πρώτα ανοιχτά εμπορικά κέντρα (open malls).

Κεντρικό ρόλο στην προσπάθεια αυτή θα έχουν οι τοπικοί εμπορικοί σύλλογοι που σε συνεργασία με την Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου αλλά και με το υπουργείο Ανάπτυξης θα προσπαθήσουν να μεταμορφώσουν τις τοπικές αγορές σε υπαίθρια εμπορικά κέντρα προσφέροντας στους καταναλωτές μία σειρά από υπηρεσίες.

Συγκεκριμένα τα open malls θα περιλαμβάνουν τα καταστήματα ενός ή περισσότερων εμπορικών δρόμων, όπου θα πραγματοποιηθούν διάφορες παρεμβάσεις ώστε να προσφέρονται στους καταναλωτές υπηρεσίες ανάλογες ενός κλειστού εμπορικού κέντρου. Στις παρεμβάσεις που θα γίνουν περιλαμβάνονται αναπλάσεις πεζοδρομίων, σκέπαστρα, σημεία πληροφοριών (infokiosk), σημεία ελεύθερης πρόσβασης στο Διαδίκτυο (WiFi), χώροι απασχόλησης παιδιών, χώροι στάθμευσης, διοργάνωση καλλιτεχνικών και πολιτιστικών εκδηλώσεων, ακόμα και άμεση ενημέρωση για εκπτώσεις και προσφορές από τα καταστήματα της περιοχής.

ΑΠΟ ΤΟ ΕΣΠΑ. Το επιχειρηματικό σχέδιο Ενίσχυσης της Δημιουργίας Δομών Ανοιχτών Εμπορικών Κέντρων θα ενταχθεί σε ειδική δράση του ΕΣΠΑ, που εκτιμάται ότι θα έχει συνολικό προϋπολογισμό 1,2 εκατ. ευρώ και θα κατανεμηθεί ισόποσα, σε κάθε ένα από τα επιμέρους σχέδια – προτάσεις που θα εγκριθούν. Μάλιστα είναι θέμα ημερών η προκήρυξή του από το υπουργείο Ανάπτυξης.

Η υλοποίηση και ο συντονισμός των ενεργειών για τη δημιουργία των open malls θα γίνονται από τον οικείο εμπορικό σύλλογο με τη συμμετοχή των εμπορικών καταστημάτων, των καταστημάτων εστίασης, των επιχειρήσεων στάθμευσης, των πολιτιστικών ιδρυμάτων κ.ά. της περιοχής αυτής. Σύμφωνα με τους εκπροσώπους της ΕΣΕΕ, η δράση «αποσκοπεί στο να αναδείξει τα εμπορικά κέντρα των πόλεων αλλά και τις εμπορικές επιχειρήσεις των ευρύτερων εμπορικών περιοχών, σε ενιαία κέντρα με δυνατότητες που θα συνδυάζουν το πολιτιστικό ενδιαφέρον με την ψυχαγωγία, το αγοραστικό όφελος και την ποιοτική εξυπηρέτηση των πολιτών. Παράλληλα θα συντελέσει στην τόνωση της αγοράς, στην αύξηση της ανταγωνιστικότητάς τους, καθώς και στην επανεδραίωσή τους ως ελκυστικών προορισμών για αγορές».

ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΕΣ. Μάλιστα τον περασμένο Σεπτέμβριο η ΕΣΕΕ προχώρησε στην υπογραφή πρωτοκόλλου συνεργασίας για την ανάπτυξη του ευρωπαϊκού εμπορίου των κέντρων των πόλεων στη Ρώμη με τις αντίστοιχες οργανώσεις της Ιταλίας, της Ισπανίας και του Βελγίου, ενώ θα ακολουθήσουν η Γαλλία, η Πορτογαλία, η Αυστρία και η Πολωνία με στόχο την ανάπτυξη του εμπορίου στα κέντρα των ευρωπαϊκών πόλεων στο πλαίσια της νέας προγραμματικής περιόδου 2014 – 2020.

Σύμφωνα με τον Βασίλη Κορκίδη, πρόεδρο της ΕΣΕΕ, «οι χώρες της Νότιας Ευρώπης διαθέτουν το ακαταμάχητο πλεονέκτημα του καλού καιρού και της διαρκούς ηλιοφάνειας. Αυτό καθιστά αναγκαία την αξιοποίηση των παραδοσιακών εμπορικών δρόμων σε μια κατεύθυνση συγκρότησης ενιαίων και αναβαθμισμένων αγορών. Σε αυτό το πλαίσιο η εν λόγω δράση αφορά την οργανωμένη και συστηματική ανάδειξη και προβολή των εμπορικών κέντρων».