Είναι χρυσωρυχείο, αλλά δεν χρειάζεται να σκάψει κάποιος για να βγάλει το χρυσάφι του. Θα μπορούσε να αφήνει τα κέρδη του σε πολλές χώρες, αλλά η Γαλλία είναι εκείνη που κατάφερε - όπως όλα δείχνουν - να το εκμεταλλευτεί. Απόδειξη τα αποτελέσματα της πρώτης οικονομικής αξιολόγησης των εννέα τομέων του πολιτισμού που υπέβαλε η Ernst & Young: ο πολιτισμός φέρνει λεφτά.
Η πολιτιστική βιομηχανία, σύμφωνα με τα στοιχεία, έφερε στο ταμείο το 2011 ούτε λίγο ούτε πολύ 74,6 δισ. ευρώ. Και για να γίνουν πιο σαφή τα μεγέθη αξίζει να επισημανθεί ότι ο τζίρος του πολιτισμού είναι σχεδόν ισόποσος με εκείνον της αγοράς ακινήτων - 75 δισ. ευρώ - λίγο μικρότερος από εκείνον των ξενοδοχείων και των επιχειρήσεων εστίασης - 77 δισ. ευρώ - και σαφώς μεγαλύτερος από τα 67 δισ. των τηλεπικοινωνιών, τα 62 δισ. της χημικής βιομηχανίας, τα 59 δισ. της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Οι αριθμοί αυτοί λειτούργησαν ως κίνητρο για τη γέννηση μιας ομάδας πίεσης αποτελούμενη από συγγραφείς, οι οποίοι σε σύμπραξη με τους συνθέτες και τους στιχουργούς δημιούργησαν την ιστοσελίδα Francecreative.fr ως «μια κοινή πλατφόρμα και για τους εννέα τομείς της πολιτιστικής βιομηχανίας», δηλαδή τη μουσική, τα ζωντανά θεάματα, τον Τύπο, το βιβλίο, το ραδιόφωνο, τον κινηματογράφο, την τηλεόραση, τα βιντεοπαιχνίδια και τα εικαστικά.
Οι τομείς αυτοί τίθενται κάτω από μια ομπρέλα που αφορά «τη δημιουργική και πολιτιστική βιομηχανία». Και λέγοντας βιομηχανία εννοούμε 1,2 εκατ. θέσεις εργασίας - το 5% των εργαζομένων στη Γαλλία. «Πρόκειται για εργαζομένους στην πλειονότητά τους απόλυτα εξειδικευμένους και δεμένους με τον χώρο και για τον λόγο αυτό δεν αλλάζουν τομέα, όπως συμβαίνει σε άλλες βιομηχανίες», εκτιμούν γνώστες του χώρου και επισημαίνουν ότι στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης επικρατεί μια έντονη διαμάχη που υποκινείται από εξωευρωπαϊκές δυνάμεις και περιγράφει τον πολιτισμό εν γένει, και ειδικά τον γαλλικό, ως έναν τομέα ιδιαιτέρως προστατευόμενο από το κράτος, ελάχιστα αποδοτικό και φτωχό στην προσφορά θέσεων εργασίας.
Για τον λόγο αυτόν επιλέχθηκε μια ανεξάρτητη εταιρεία πραγματογνωμόνων ώστε να μπορέσει να υπολογίσει με αντικειμενικό τρόπο τι σημαίνει για τη γαλλική οικονομία η «δημιουργική και πολιτιστική βιομηχανία». Και αναδείχθηκε ισχυρή, καθώς είναι η δεύτερη χώρα παγκοσμίως (μετά τις ΗΠΑ) σε εξαγωγές ταινιών στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Την ίδια θέση έχει και η διάδοση του μουσικού της ρεπερτορίου. Επιπλέον, η γαλλική γλώσσα είναι η δεύτερη πιο διαδομένη γλώσσα στις μεταφράσεις, ενώ η κίνηση πολλών αγαθών που εντάσσονται σε αυτού του τύπου τη βιομηχανία προς το εξωτερικό, όπως για παράδειγμα τα βιντεοπαιχνίδια, που εξάγονται κατά 80%, γίνονται αιτία να δημιουργήσουν θέσεις εργασίας μεγάλα διαδικτυακά καταστήματα, όπως το Amazon, που άνοιξε πρόσφατα 1.500 επιπλέον θέσεις. Αρκετοί παραμένουν εκείνοι που δεν έχουν αντιληφθεί τις οικονομικές δυνατότητες του πολιτισμού, καθώς θεωρούν ότι βρίσκεται σε πτώση, κρίνοντας για παράδειγμα από την πτώση στην αγορά των δίσκων, όμως οι πωλήσεις δίσκων μουσικής αποτελούν μόλις το 10% της δραστηριότητας γύρω από τον πολιτισμό.
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από