Σύσσωμη η ιπποδρομιακή κοινότητα (ιδιοκτήτες αλόγων, προπονητές, αναβάτες, εργαζόμενοι και πράκτορες του ιπποδρομιακού στοιχήματος) ζητεί την επίσπευση της ιδιωτικοποίησης του ΟΔΙΕ αφού στις 25 Ιανουαρίου 2014 με νόμο ο οργανισμός τίθεται σε εκκαθάριση χωρίς να υπάρχει μέχρι σήμερα διάδοχη κατάσταση.

Το κράτος από το 2011 έθεσε την πώληση του οργανισμού ψηλά στην ατζέντα των ιδιωτικοποιήσεων και μεταβίβασε τις μετοχές στο ΤΑΙΠΕΔ. Ο οργανισμός ήταν ζημιογόνος και κάθε χρόνο το δημόσιο έκανε κεφαλαιακές ενέσεις για να στηρίξει τη λειτουργία του.

Με το νόμο 4111 αποφασίστηκε η εκκαθάριση του ΟΔΙΕ, κάτι που ζητούσαν οι επίδοξοι μνηστήρες αφού διεκδικούσαν μόνο την εκχώρηση άδειας για την αποκλειστική διεξαγωγή του ιπποδρομιακού στοιχήματος και όχι τον ΟΔΙΕ που πήγαινε «πακέτο» με την ακίνητη περιουσία.

Και αυτό γιατί η ακίνητη περιουσία είναι επιβαρυμένη με υψηλά δάνεια (210 εκατ. ευρώ) που είχαν ληφθεί για τη μετεγκατάσταση του ιπποδρόμου από το Φάληρο στο Μαρκόπουλο και ευθύνονται σε μεγάλο βαθμό για τα ζημιογόνα αποτελέσματα.

Ενώ το αρχικό σχέδιο προέβλεπε η ιδιωτικοποίηση να είχε ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2012, η διαδικασία έχει καθυστερήσει και παρά το γεγονός ότι δύο μεγάλοι όμιλοι –η γαλλική PMU μαζί με τη νοτιοαφρικανική Phumelela και η κοινοπραξία της Intralot με τον Ιππόδρομο της Αργεντινής- έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον δεν έχουν βγει ακόμη τα φύλλα του διαγωνισμού για να υποβληθούν οι δεσμευτικές προσφορές.

Οι φορείς του ιπποδρόμου κατηγορούν το υπουργείο οικονομικών και το ΤΑΙΠΕΔ ότι κωλλυσιεργούν και δεν έχουν δώσει σήμερα λύση στο βασικό αίτημα των ενδιαφερομένων για εξορθολογισμό του φορολογικού πλαισίου.

Από το 2010 ο ιδιοκτήτης αλόγων αναφέρεται ως επιτηδευματίας, δηλαδή επιχειρηματίας και θα πρέπει να τηρεί βιβλία εσόδων – εξόδων και να είναι ασφαλισμένος στον ΟΑΕΕ. Αυτή η διάταξη είχε ως αποτέλεσμα οι χομπίστες στην πλειονότητά τους ιδιοκτήτες να αποχωρήσουν και στην τριετία 2010 -2013 οι ιδιοκτήτες να έχουν περιοριστεί από 210 σε 60 και τα άλογα από 1.700 σε 500.

Το αποτέλεσμα είναι το προϊόν να φθίνει και το ενδιαφέρον να περιορίζεται κάτι που αντικατοπτρίζεται και στο τζίρο του ιπποδρόμου, ο οποίος από 260 εκατ. ευρώ το 2009 να υποχωρήσει το 2013 στα 75 εκατ. ευρώ.

Οι φορείς του ιπποδρόμου, αλλά και οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές ζητούν να επανέλθει το παλαιό καθεστώς όταν τα έπαθλα των αλόγων είχαν αυτοτελή φορολόγηση και φορολογούνταν στην πηγή με 10%.

Ετσι, θα διατηρηθεί και η ελληνική ιπποδρομιακή δραστηριότητα έως και την ανάληψη της δυνατότητας στοιχήματος από ιδιώτη και κυριως θα υπάρχει αθλητικό αντικείμενο.

Το αισιόδοξο σενάριο είναι με νομοθετική ρύθμιση να υπάρξει παράταση της εκκαθάρισης του ΟΔΙΕ, ώστε να δοθεί ο κατάλληλος χρόνος για να λυθούν όλες οι εκκρεμότητες.

«Είναι πρωτόγνωρο, όλοι οι εμπλεκόμενοι (κυβέρνηση, πολιτικά κόμματα, ιπποδρομιακοί φορείς) να συμφωνούν στην αποκρατικοποίηση, αλλά αυτή να βαδίζει με αδικαιολόγητα αργούς ρυθμούς. Δεν ζητούμε χρήματα. Ζητούμε να αποκρατικοποιηθούμε», υποστήριξαν σε συνέντευξη τύπου όλοι οι φορείς της ιπποδρομιακής κοινότητας που εκπροσωπούν περίπου 2.500 οικογένειες.