Η κρίση ήρθε, τα λευκώματα εξαφανίζονται. Με δυο λόγια, αυτή είναι η εκδοτική πραγματικότητα όσον αφορά τις αφιερωματικές εκδόσεις, που πριν από λίγα χρόνια αποτελούσαν μία από τις πιο δημοφιλείς τάσεις. Οι εκδότες – είτε επειδή είχαν εμπορική επιτυχία είτε επειδή ήταν κατάλληλα για εταιρικά δώρα ή επειδή «ανέβαζαν» την εικόνα του οίκου – επέλεγαν να συμπεριλαμβάνουν στους καταλόγους τους και λευκώματα. Το δε κοινό, ακολουθώντας την τάση της εποχής, πολλές φορές ασχέτως των ενδιαφερόντων του θεωρούσε απαραίτητο πάνω στο τραπεζάκι του σαλονιού να έχει ένα coffee table book. Ολα αυτά όμως αποτελούν πλέον παρελθόν. Τα λευκώματα – που πέρα από τις υψηλής ποιότητας φωτογραφίες πολλές φορές περιελάμβαναν και επιστημονικές μελέτες – έχουν υψηλό κόστος παραγωγής. Οι μη ειδικευμένοι σε αυτό το είδος εκδότες μείωσαν κατακόρυφα ή και σταμάτησαν να κυκλοφορούν νέα λευκώματα, ενώ οι οίκοι που είχαν ως αποκλειστική απασχόληση τις αφιερωματικές εκδόσεις περνούν δύσκολες ώρες, καθώς οι τιμές αυτών των βιβλίων μοιάζουν δυσθεώρητες υπό τις σημερινές συνθήκες. Η πτώση στην παραγωγή μέσα στο 2013 ξεπερνά το 60% και οι εκδότες δεν αποφασίζουν να προχωρήσουν αν δεν έχουν εξασφαλίσει χορηγία. Εφέτος λοιπόν οι φίλοι των λευκωμάτων μπορεί να μη βρουν την υπερπροσφορά του παρελθόντος, θα βρουν όμως σίγουρα λευκώματα που θα ικανοποιήσουν την αισθητική τους, καθώς όσοι άντεξαν επένδυσαν στην ποιότητα.

Ελληνικές θάλασσες

Επιμ. Αλίκη Τσίργιαλου

Εκδ. Μέλισσα

Θέμα αγαπημένο και απολύτως ελληνικό, η θάλασσα αποτέλεσε «μοντέλο» των φωτογράφων ήδη όταν η τέχνη της φωτογραφίας έκανε τα πρώτα της βήματα. Η πορεία της λοιπόν στον χρόνο, ο διαφορετικός τρόπος που απαθανατίστηκε, είτε επειδή άλλαζε η μόδα είτε επειδή εξελίσσονταν οι τεχνικές, αποτυπώνονται στο γοητευτικό λεύκωμα, που συνοδεύει και την ομότιτλη έκθεση του Μουσείου Μπενάκη.

Σελ. 324, τιμή: 65 ευρώ
Αρχείο Τάκη Πανανίδη

Αυτόπτης φωτομάρτυρας στην οδό των ονείρων

Επιμέλεια: Αρης Μαραγκόπουλος

Εκδ. Τόπος

Καλλιτέχνη που να σφράγισε τη μουσική ζωή της Ελλάδας από το 1960 έως το 1975 και να μη φωτογραφήθηκε από τον Τάκη Πανανίδη δεν θα βρείτε. Από τον Μάνο Χατζιδάκι και τον Μίκη Θεοδωράκη έως τον Στέλιο Καζαντζίδη και την Πόλυ Πάνου, ουδείς αντιστάθηκε στον φακό του, είτε βρισκόταν στο πάλκο είτε στο σπίτι του. Μέρος του πολύτιμου και ανεπιτήδευτου αυτού υλικού περιλαμβάνεται στο λεύκωμα, που επιμελήθηκε ο Αρης Μαραγκόπουλος.

Σελ. 200, τιμή: 22 ευρώ

Η Ακρόπολη μέσα από το Μουσείο της

Πάνος Βαλαβάνης

Εκδ. Καπόν

Δούλεψε ο Σωκράτης για να χτιστεί ο Παρθενώνας; Γιατί οι Αθηναίοι έκαναν τάματα στον Ασκληπιό να γιατρέψει τα μάτια τους; Πόσες χιλιάδες κεραμίδια στεφάνωναν τον Παρθενώνα; Και για ποιον λόγο ο σπουδαιότερος ναός της Αθηνάς δεν είχε βωμό; Απαντήσεις σε αυτές και σε πολλές ακόμη ερωτήσεις δίνει ο καθηγητής Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών μέσα από έναν οδηγό-εγχειρίδιο που αποκαλύπτει όσα ενδιαφέροντα δεν διαβάσαμε στα σχολικά βιβλία για το «κορυφαίο επίτευγμα της αρχαίας ελληνικής αρχιτεκτονικής».

Σελ. 160, τιμή: 19,50 ευρώ

Αιγές

Αγγελική Κοτταρίδη

Εκδ. Ιδρυμα Ι. Λάτση

Ο τόπος που άφησε την τελευταία του πνοή ο Φίλιππος ο Β’ και ανακηρύχθηκε βασιλιάς ο Μέγας Αλέξανδρος, αποκτά μια ολοκληρωμένη μονογραφία ενημερωμένη με τις τελευταίες αρχαιολογικές ανακαλύψεις μέσα από την ετήσια καλαίσθητη έκδοση του Ιδρύματος Λάτση που εντάσσεται στον «Κύκλο των μουσείων», ο οποίος εφέτος συμπληρώνει 16 χρόνια παρουσίας.

Σελ. 390, διατίθεται δωρεάν στο Διαδίκτυο
Αριστοτέλης Ζάχος και Josef Durm

Η αλληλογραφία ενός πρωτοπόρου αρχιτέκτονα με τον μέντορά του

Eλένη Φεσσά-Εμμανουήλ

Εκδ. Ποταμός

Δυο κορυφαίοι αρχιτέκτονες της εποχής τους, ο εξέχων ιστορικός της αρχιτεκτονικής και ακάματος μελετητής της ελληνορωμαϊκής αρχαιότητας και της ιταλικής αναγέννησης Josef Durm και ο αρχιτέκτονας που τέθηκε επικεφαλής του κινήματος επιστροφής στην παράδοση, σχεδιάζοντας πολλά κτίρια βάσει βυζαντινών και παραδοσιακών προτύπων, Αριστοτέλης Ζάχος, αποκαλύπτουν τη δημιουργική τους συνεργασία μέσα από σπάνια τεκμήρια και αδημοσίευτες επιστολές που αντάλλαξαν από το 1905 έως τις αρχές του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Σελ. 362, τιμή: 38 ευρώ
Επάγγελμα ποιητής;

Εικόνες πάνω στο πρόσωπο

και στην ποίηση του Κ.Π. Καβάφη

Γιάννης Ψυχοπαίδης

Εκδ. Μεταίχμιο

Με διαφορετικό μάτι βλέπει ο εκ των κορυφαίων ζωγράφων Γιάννης Ψυχοπαίδης το πρόσωπο του αλεξανδρινού ποιητή. Δεν επιλέγει να αποδώσει τη φιλαρέσκεια του Κ.Π. Καβάφη, αλλά επιχειρεί «μια άσκηση ερμηνείας των κρυμμένων γνωρισμάτων που αποκαλύπτει σταδιακά το έργο του Αλεξανδρινού σε όσους το προσεγγίζουν με άδολες προθέσεις και χωρίς προκαταλήψεις», δίνει το στίγμα της καινούργιας αυτής δουλειάς του καλλιτέχνη ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος που υπογράφει και το κείμενο της έκδοσης, η οποία περιλαμβάνει, εκτός από τα έργα του Γιάννη Ψυχοπαίδη εμπνευσμένα από τη μορφή και το έργο του Καβάφη, και μια ανθολόγηση 58 ποιημάτων του Κ.Π. Καβάφη από τον ζωγράφο.

Σελ.168, τιμή: 16,60 ευρώ
Συλλογή Π. Κοντελλη

Εργαλεία της παράδοσης

Μιμίκα Γιαννοπούλου

Εκδ. Καπόν

Κάματος είναι η λέξη που θα μπορούσε να χαρακτηρίσει μεμιάς το περιεχόμενο αυτού του λευκώματος που εστιάζει σε παλιά αγροτικά εργαλεία. Διότι μέσα του περιέχει τον κάματο των ανθρώπων της γης που αγωνίζονταν να την κάνουν να καρπίσει, πριν από την εκμηχάνιση της γεωργίας. Εργαλεία –όπως παρουσιάζονται μέσα από τη συλλογή του Παύλου Κοντέλλη –που προσφέρουν ένα ταξίδι σε διαφορετικές γωνιές της Ελλάδας και είδη καλλιέργειας.

Σελ. 180, τιμή: 50 ευρώ