«Kέρδη» είχε μέχρι φέτος η ΔΕΗ από τα κοινωνικό τιμολόγιο, καθώς εισπράττονταν από την Επιχείρηση μέσω των λογαριασμών των υπολοίπων καταναλωτών περισσότερα χρήματα από όσα χρειάζονταν για την επιδότηση των φτωχών νοικοκυριών!

Ολα άρχισαν το 2010, όταν άρχισε ο θεσμός του Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου, το οποίο θα ελάφρυνε με σημαντικές εκπτώσεις τα φτωχά νοικοκυριά από το βάρος των λογαριασμών της ΔΕΗ. Το ΥΠΕΚΑ υπολόγιζε ότι περίπου 1,2 εκατ. Ελληνες θα μπορούσαν να υπαχθούν σε αυτό. Τον Δεκέμβριο του 2010 τα νούμερα ήταν απογοητευτικά: μόλις 140.000 καταναλωτές είχαν αποκτήσει δικαίωμα στο φθηνότερο ρεύμα, λόγω των μικρών οικογενειακών εισοδημάτων τους –κάτω από 12.000 ευρώ –ή επειδή ήταν τρίτεκνοι με εισόδημα μικρότερο από 23.500 ή είχαν αναπηρία πάνω 67% και εισόδημα 23.500 ή άνεργοι πάνω από 6 μήνες ενώ είχαν κερδίσει από τις αρχές του έτους κάτω από 12.000 ευρώ. Ακόμα μια παράμετρος: σε όλες τις περιπτώσεις η κατανάλωση για χρονικό διάστημα τεσσάρων μηνών δεν θα έπρεπε να ξεπερνά τις 1.500 με 1.700 κιλοβατώρες.

Οπως είχε αποφασιστεί όταν ξεκίνησε ο θεσμός, η ζημιά που θα είχε η ΔΕΗ από τα μειωμένα τιμολόγια θα αναπληρωνόταν από μια χρέωση στον λογαριασμό των υπόλοιπων καταναλωτών, τη χρέωση Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ). Το λανσάρισμα του κοινωνικού τιμολογίου συνοδεύθηκε από καμπάνια με φυλλάδια μέσα στους λογαριασμούς, αλλά και με τηλεοπτικές και ραδιοφωνικές διαφημίσεις. Παρά τις προσπάθειες, μόλις το 1/10 αυτών που υπολόγιζε το υπουργείο κατάφεραν να εξασφαλίσουν την έκπτωση.

Από στοιχεία που έχουν στη διάθεσή τους «ΤΑ ΝΕΑ», φαίνεται ότι εκείνη τη χρονιά το κόστος για το το μειωμένο τιμολόγιο προϋπολογίστηκε στα 20 εκατ. ευρώ. Αλλα 11,2 εκατομμύρια ήταν το κόστος των μειωμένων τιμολογίων για τους πολυτέκνους, τα οποία επίσης προέκυψαν από τις χρεώσεις ΥΚΩ – η συγκεκριμένη παροχή έχει μικρές αυξομειώσεις από το 2008 και μετά.

Συνολικά το 2010 προϋπολογίστηκαν περίπου 31 εκατ. ευρώ για τις εκπτώσεις που ελάμβαναν στο ρεύμα οι ευάλωτοι καταναλωτές και οι πολύτεκνοι. Ποσό ελάχιστο σε σχέση με τα 500 εκατ. ευρώ που ήταν το κόστος για να πληρώνουν οι κάτοικοι των μη διασυνδεδεμένων νησιών την ίδια τιμή κιλοβατώρας με την υπόλοιπη διασυνδεδεμένη Ελλάδα, κόστος το οποίο χρεώθηκε επίσης στους καταναλωτές μέσω των ΥΚΩ.

Η έλλειψη αποτελεσματικότητας στην ενημέρωση προκάλεσε μπλακάουτ στους ρυθμούς ένταξης νέων δικαιούχων στο κοινωνικό τιμολόγιο. Ετσι και το 2011 προϋπολογίστηκαν 23 εκατ. ευρώ, συγκριτικά με τα 20 του προηγούμενου έτους. Αλλα τόσα περίπου εκτιμήθηκε ότι χρειάζονταν και το 2012. Σύμφωνα με ανεπίσημα στοιχεία τα οποία έχουν περιέλθει σε γνώση των «ΝΕΩΝ», το 2011 τελικά το κόστος των εκπτώσεων απολογιστικά για τα μειωμένα τιμολόγια δεν ήταν πάνω από 15 εκατ. ευρώ και το ίδιο ισχύει πάνω κάτω και για το 2012. Που σημαίνει ότι από τις χρεώσεις υπηρεσιών κοινής ωφέλειας που επιβλήθηκαν στους υπόλοιπους καταναλωτές για τη διετία 2011-2012 στα ταμεία της ΔΕΗ εισέρευσαν 10 με 15 εκατομμύρια ευρώ περισσότερα απ’ όσα στοίχισαν οι εκπτώσεις! Προς το παρόν, πάντως, δεν έχει γίνει εκκαθάριση για να προκύψουν επίσημα απολογιστικά στοιχεία. Την ίδια διετία ένας στους δύο μέσους καταναλωτές ζητούσε διακανονισμό, ενώ μέσα σε έναν χρόνο οι διακανονισμοί σχεδόν διπλασιάστηκαν.Ταυτόχρονα, αύξηση περίπου 10% από την αρχή της κρίσης καταγραφόταν στις διακοπές ρεύματος –ποσοστό που το 2013 σκαρφάλωσε στο 15%.

Το 2013. Η κατάσταση άλλαξε το 2013: στις αρχές του έτους ανακοινώθηκε μια διαφημιστική καμπάνια της ΔΕΗ ύψους τριών εκατ. ευρώ, η οποία έφερε κάποια αποτελέσματα. Ενώ από το 2010 έως και το τέλος του 2012 είχαν εγκριθεί λιγότερες από 300.000 αιτήσεις, μέσα σε μερικούς μήνες εγκρίθηκαν σχεδόν 125.000. Tον περασμένο Οκτώβριο, σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν στο ΤΕΕ από τη Γενική Διεύθυνση Εμπορίας της ΔΕΗ, οι καταναλωτές που εντάχθηκαν στο κοινωνικό οικιακό τιμολόγιο από την αρχή του θεσμού ξεπέρασαν τους 435.000 –απέχοντας αρκετά από τον αρχικό υπολογισμό του 1,2 εκατομμυρίου. Σήμερα έχουμε φτάσει στους 460.000. Ανεπίσημες πηγές αναφέρουν ότι το κόστος των εκπτώσεων το 2013 θα φθάσει τα 34 εκατ. ευρώ.

Στην ίδια παρουσίαση της Γενικής Διεύθυνσης Εμπορίας της ΔΕΗ αναφέρονταν και οι επικοινωνιακές δράσεις για την επίτευξη των στόχων της εταιρείας κατά την περίοδο Οκτώβριος 2013 –Μάρτιος 2014. Σε καμιά από τις οκτώ δράσεις δεν περιλαμβάνονταν ενέργειες που να αφορούν την πληρέστερη ενημέρωση των πολιτών. Και αυτό παρά το γεγονός ότι το τελευταίο διάστημα έχει τεθεί σε συσκέψεις κεκλεισμένων των θυρών αρκετές φορές το ζήτημα ότι χρειάζεται πιο αποτελεσματική επικοινωνία του κοινωνικού τιμολογίου, που μπορεί να σώσει και ζωές…