Οι σειρήνες ήχησαν στις 04.00 για πρώτη φορά από τις 13 Ιανουαρίου 2012 στο νησί Τζίλιο της Τοσκάνης αναγγέλλοντας την επιτυχή ολοκλήρωση της επιχείρησης ανόρθωσης του κρουαζιερόπλοιου Costa Concordia. Εκατοντάδες άνθρωποι υποδέχθηκαν με ιαχές την ανακοίνωση συγκεντρωμένοι στο λιμάνι, στην είσοδο του οποίου δεσπόζει σαν φάντασμα η σιλουέτα του κάποτε πλωτού παλατιού με σκουριασμένη τη μία του πλευρά έπειτα από είκοσι μήνες στο νερό.

«Η επιχείρηση της ανόρθωσης ολοκληρώθηκε. Το πλοίο βρίσκεται σε κατακόρυφη θέση, φθάσαμε σε κλίση 0 μοιρών», ανακοίνωσε κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου ο Φράνκο Γκαμπριέλι, επικεφαλής της υπηρεσίας πολιτικής προστασίας και υπεύθυνος για την επιχείρηση.

«Να το βλέπω να βγαίνει από το νερό είναι πολύ συγκινητικό για μένα. Δεν μπορούσα να το χάσω. Θα μπορούσα να έχω χάσει τη ζωή μου στο πλοίο αυτό και όμως είμαι εδώ για να διηγηθώ την ιστορία μου», είπε ο Λουτσιάνο Κάστρο, ένας από τους επιβάτες του πλοίου.

«Είναι εντυπωσιακό να βλέπεις σε τι κατάσταση βρίσκεται το πλοίο. Είναι λυπηρό γιατί έχουμε μπροστά στα μάτια μας μία τραγωδία», δήλωσε ο Στέφανο Τορτόρα, ένας από τους υπεύθυνους της επιχείρησης.

Οι συγκεντρωμένοι στην αποβάθρα του λιμανιού επιφύλαξαν υποδοχή ροκ σταρ στον Νοτιοαφρικανό Νικ Σλόουν, τον «μετρ των ανελκύσεων» που ηγήθηκε της επιχείρησης από την πλωτή εξέδρα που χρησίμευσε ως αίθουσα ελέγχου. «Μεγάλε Νικ! Καλή δουλειά!», τού φώναζαν οι κάτοικοι από τα μπαλκόνια την ώρα που αποβιβαζόταν από την εξέδρα.

«Είμαι ανακουφισμένος. δεν έχει γίνει ποτέ εγχείρημα τέτοιας κλίμακας…τώρα θα προχωρήσουμε σε λεπτομερή επιθεώρηση των ζημιών που έχει το πλοίο. Αν είναι αρκετά γερό για να ορθωθεί έτσι, τότε είναι ικανό να ξαναπλεύσει», είπε πριν μπει στο μπαρ για μια μπύρα.

Το έργο της ανόρθωσης σε κατακόρυφη θέση και στη συνέχεια της ανέλκυσης του κρουαζιερόπλοιου βάρους 114.000 τόννων έχει ανατεθεί από την πλοιοκτήτρια Carnival στην ιταλική εταιρεία Micoperi και στην αμερικανική Titan. Το κόστος της επιχείρησης αναμένεται να ξεπεράσει τα 600 εκατομμύρια ευρώ.

Τώρα που βρήκε και πάλι την κατακόρυφη θέση του, το Costa Concordia θα αναζητηθούν οι σοροί δύο αγνοουμένων, μίας ιταλίδας τουρίστριας και ενός ινδού σερβιτόρου. Οι συγγενείς τους αναμένεται να φθάσουν σήμερα στο νησί Τζίλιο.

Επιχείρηση 19 ωρών

Η επιχείρηση διήρκεσε 19 ώρες και ήταν μια από τις πλέον πολύπλοκες και ακριβές ανελκύσεις πλοίου που έγινε ποτέ καθώς το 114.500 τόνων κρουαζιερόπλοιο ανορθώθηκε με τη βοήθεια ειδικών χαλύβδινων καλωδίων και τοποθετήθηκε σε μια ειδική τεχνητή πλατφόρμα.

Η ανέλκυση ελέγχθηκε εξ αποστάσεως από πλωτή αίθουσα, όπου 12 άνθρωποι, ο καθένας μπροστά στο κομπιούτερ του, χειρίζονταν διαφορετικά μέρη της επιχείρησης.

Επικεφαλής των εργασιών ήταν ο Νοτιοαφρικανός Νικ Σλόουν, ειδικός στις ανελκύσεις, ο οποίος ηγήθηκε ομάδας 500 ατόμων.

Υπενθυμίζεται ότι στις 13 Ιανουαρίου του 2012 το κρουαζιερόπλοιο προσέκρουσε σε ύφαλο και μισοβυθίστηκε με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους οι 32 από τους 4.229 επιβάτες του.

Ο κυβερνήτης του, Φραντσέσκο Σκετίνο κατηγορείται για ανθρωποκτονία εξ αμελείας, σε μία δίκη που είναι ακόμη σε εξέλιξη.