Η κατασκευή προϊόντων υψηλής τεχνολογίας σε αμερικανικό εργοστάσιο για λογαριασμό μιας κινεζικής εταιρείας ηχεί ως παράδοξο, ωστόσο η εταιρεία Lenovo έχει καταφέρει να αναρριχηθεί στην πρώτη θέση της παγκόσμιας αγοράς υπολογιστών χάρη (και) στα εργατικά χέρια Αμερικανών. Αυτό όμως δεν είναι το μόνο εντυπωσιακό στοιχείο στην ιστορία της Lenovo.
H εταιρεία που εδώ και έναν χρόνο έχει εκθρονίσει από την πρώτη θέση τη βασική ανταγωνίστριά της HP έχει παρελθόν μόλις τριών δεκαετιών. Οταν ιδρύθηκε το 1984 στο Πεκίνο με την ονομασία Legend, που λίγο αργότερα εγκαταλείφθηκε, η εταιρεία στόχευε αποκλειστικά στην εσωτερική αγορά και μάλιστα στην κομματική νομενκλατούρα, που είχε άλλωστε και τη δυνατότητα να αγοράζει υπολογιστές.
Η Lenovo παρέμεινε για πολλά χρόνια στη σκιά των παγκόσμιων γιγάντων του κλάδου, διοχετεύοντας το σύνολο της παραγωγής εντός συνόρων. Ομως το 2005 έγινε το μεγάλο άλμα που ανέβασε την εταιρεία στην τρίτη θέση της παγκόσμιας κατάταξης: η εξαγορά του κλάδου υπολογιστών της IBM αντί 1,75 δισ. δολαρίων υπήρξε μια εντυπωσιακή κίνηση, με αμφιλεγόμενα ωστόσο αποτελέσματα. Οι μυστικές υπηρεσίες των ΗΠΑ απέκλεισαν τη χρήση υπολογιστών Lenovo από τα διαβαθμισμένα έγγραφα εγείροντας φόβους για βιομηχανική κατασκοπεία προς όφελος της Κίνας.
Ομως η εξαγορά δεν απέφερε τα αναμενόμενα αποτελέσματα, δημιούργησε «τρύπα» στα οικονομικά της εταιρείας και σκόρπισε γκρίνια στα υψηλά κλιμάκια της ιεραρχίας. Η κρίση ξεπεράστηκε με την εκπαραθύρωση του αμερικανού επικεφαλής αλλά και την απόλυση εκατοντάδων εργαζομένων (περίπου το 10% του τότε προσωπικού). Η στρατηγική των «ηχηρών κινήσεων» εγκαταλείφθηκε για να υιοθετηθεί μια πιο συνετή πολιτική αυτάρκειας που αποδείχτηκε πετυχημένη.
Βασικό στοιχείο της συνταγής επιτυχίας είναι η διατήρηση της παραγωγής στα χέρια των εργαζομένων της Lenovo, που αριθμούν σήμερα 35.000 άτομα. Το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής προέρχεται από τις μονάδες της Κίνας, όπου κατασκευάζονται 40 εκατ. τηλεφωνικές συσκευές ετησίως. Ομως και τα εργοστάσια στη Βραζιλία και τις Ηνωμένες Πολιτείες (στη Βόρεια Καρολίνα) ανήκουν στην κινεζική εταιρεία. Τα βασικά προϊόντα της Lenovo, υπολογιστές, κινητά τηλέφωνα και ταμπλέτες, κατασκευάζονται κατ' άποκλειστικότητα από τα εργοστάσια της εταιρείας, ενώ μικρό μόνο ποσοστό άλλων συσκευών ανατίθεται με τη μέθοδο του outsourcing σε άλλα εργοστάσια στην Ασία.
Το μειονέκτημα της εταιρείας είναι ότι παραμένει σχετικά άγνωστη στους δυτικούς καταναλωτές, καθώς το 50% του ετήσιου τζίρου (25,4 δισ. ευρώ το 2012) προέρχεται από πωλήσεις στην κινεζική αγορά.
Στόχος τώρα είναι η περαιτέρω διείσδυση στις αγορές της Ευρώπης και των ΗΠΑ. Γι' αυτό και η διοίκηση έχει «προσλάβει» τον αστέρα του αμερικανικού πρωταθλήματος μπάσκετ NBA Κόμπι Μπράιαν για την προώθηση των νέων smartphones που θα κυκλοφορήσουν στην Ευρώπη στα μέσα του 2014.
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από