Ο ρόλος του εκδοτικού ομίλου Αξελ Σπρίνγκερ στην μεταπολεμική ιστορία της Γερμανίας, από την επιδεικτική οικοδόμηση των πολυώροφων γραφείων του κοντά στο Τείχος του Βερολίνου ως πρόκληση προς τις κομμουνιστικές Αρχές τής απέναντι πλευράς έως την αποκήρυξη του φοιτητικού κινήματος του ’68, έχει προκαλέσει εξίσου τον σεβασμό και την αντιπάθεια. Αυτό που δεν έχει αμφισβητηθεί όμως ποτέ από το 1946 όταν ο Αξελ Σπρίνγκερ ίδρυσε την εταιρεία με μια καθημερινή εφημερίδα και ένα περιοδικό είναι ο ρόλος του ομίλου ως μία από τις τελευταίες επάλξεις του γραπτού Τύπου στη Γερμανία, και πιο πρόσφατα, στην Ευρώπη.

Οταν ο εκδοτικός όμιλος ανακοίνωσε πριν από δύο εβδομάδες ότι πωλεί δύο τοπικές εφημερίδες και αρκετά περιοδικά –μεταξύ των οποίων και δύο από τις εκδόσεις που είχε ιδρύσει ο ίδιος ο Σπρίνγκερ –προκειμένου να ενισχύσει τα ψηφιακά του μέσα, δεν ήταν λίγοι οι σχολιαστές και οι δημοσιογράφοι στη Γερμανία που αντέδρασαν έντονα. «Η εταιρεία βρίσκεται στη διαδικασία μεταμόρφωσης από έναν εκ των πλέον γνωστών και παραδοσιακών εκδοτικών ομίλων στην Ευρώπη σε όμιλο επικεντρωμένο στα ψηφιακά μέσα», σημειώνει στην ανακοίνωσή της η Ενωση Γερμανών Δημοσιογράφων.

Ο γερμανικός Τύπος μέχρι πρόσφατα δεν είχε σχεδόν θιγεί από την κρίση που πλήττει τη βιομηχανία των εφημερίδων σε όλο τον κόσμο, καθώς διατήρησε την αναγνωσιμότητά του σχετικά υψηλά, στα 45,5 εκατ. αναγνώστες, δηλαδή σχεδόν τον μισό του πληθυσμού το 2012, σύμφωνα με τη Media Analysis. Η ψυχρή κίνηση ενός γνωστού ομίλου να απαλλαγεί από τις πιο παραδοσιακές έντυπες εκδόσεις του και να στραφεί σε ένα ηλεκτρονικό μέλλον ήταν τόσο σοκαριστική για τη Γερμανία όσο και η απόφαση της οικογένειας Γκράχαμ στις ΗΠΑ να πωλήσει την «Ουάσιγκτον Ποστ» με την πεποίθηση ότι εξασφαλίζεται καλύτερα το μέλλον της στα χέρια ενός τσάρου της νέας τεχνολογίας, του ιδρυτή του Amazon.com Τζεφ Μπέζος.

Η πώληση των εκδόσεων του ομίλου Σπρίνγκερ στον όμιλο Funke MedienGruppe (πρώην WAZ) έναντι περίπου 920 εκατ. ευρώ, αναμένει την έγκριση των γερμανικών Αρχών εναντίον του μονοπωλίου. Η εταιρεία θεωρεί ότι η απόφασή της, η οποία ανακοινώθηκε στις 25 Ιουνίου, να πωλήσει δύο περιφερειακές εφημερίδες, την «Χάμπουργκερ Αμπεντμπλατ» και την «Μπερλίνερ Μόργκενποστ», το δημοφιλές περιοδικό για την τηλεόραση «Χούρτσου TV» και αρκετά γυναικεία περιοδικά, είναι πολύ διαφορετική από την μεταβίβαση της «Ουάσιγκτον Ποστ». «Πουλήσαμε κερδοφόρες εκδόσεις σε έναν παραδοσιακό εκδότη», εξηγεί ο Τομπίας Φρόλιχ, εκπρόσωπος του ομίλου Σπρίνγκερ. «Το ερώτημα για μας ήταν εάν βλέπαμε προοπτική ανάπτυξης».

Οι υπεύθυνοι του ομίλου Σπρίνγκερ είναι προφανές ότι βλέπουν την ανάπτυξη στα ψηφιακά μέσα. Η εταιρεία ήδη έχει αρκετά διαδικτυακά πόρταλ, μεταξύ των οποίων το δεύτερο μεγαλύτερο για ακίνητα ImmoNet.de, το StepStone για εύρεση εργασίας και πολλά ιντερνετικά καταστήματα αγορών. Οι επικεφαλής επιμένουν ότι η δημοσιογραφία θα παραμείνει στην καρδιά του ομίλου. Η πώληση, υποστηρίζουν, θα επιτρέψει στις δύο βασικές εκδόσεις, την «Μπιλντ» και την «Ντι Βελτ», να αναπτυχθούν εν μέρει επεκτείνοντας την παρουσία τους διαδικτυακά. Από κοινού οι δύο εκδόσεις είχαν κέρδη 514 εκατ. ευρώ το 2012 και αντιπροσωπεύουν το 15% των συνολικών πωλήσεων.