Φανταστείτε ότι ταξιδεύετε σε μία κάψουλα στο μέγεθος αυτοκινήτου, η οποία κινείται μέσα σε έναν σωλήνα με ταχύτητα υψηλότερη από αυτήν του ήχου (πάνω από 1.100 χλμ. την ώρα) και αυτό το κάνετε όχι για διασκέδαση, αλλά για να πάτε στον προορισμό της επιλογής σας.

Αυτό ακριβώς είναι το σχέδιο του δισεκατομμυριούχου επιχειρηματία Ιλον Μασκ, ο οποίος έγινε παγκοσμίως γνωστός όταν ίδρυσε το σύστημα ηλεκτρονικών πληρωμών PayPal. Ο Μασκ αποκάλυψε τα σχέδιά του για την κατασκευή του συστήματος μαζικής μεταφοράς που ονομάζεται Hyperloop, για το οποίο ελπίζει ότι θα επιτρέπει να γίνεται κάθε μέρα το δρομολόγιο μεταξύ Λος Αντζελες και Σαν Φρανσίσκο σε 30 λεπτά –στον μισό χρόνο από όσον χρειάζεται σήμερα κανείς για να ταξιδέψει με αεροπλάνο. Για να καλύψει κάποιος την απόσταση μεταξύ των δύο πόλεων με αυτοκίνητο χρειάζεται να ταξιδεύει για περίπου πεντέμισι ώρες.

ΣΩΛΗΝΕΣ ΚΕΝΟΥ. Υστερα από έναν ολόκληρο χρόνο φημών που οργίαζαν για το εγχείρημα αυτό, ο Μασκ παρουσίασε τελικά το φιλόδοξο σχέδιό του το οποίο, όπως είπε, το εμπνεύστηκε από τους σωλήνες κενού που χρησιμοποιούνται στα γραφεία για να στέλνουν έγγραφα σε διάφορους ορόφους (ή στα σουπερμάρκετ για να στέλνουν χρήματα από το ταμείο στο χρηματοκιβώτιο).

Ο ιδρυτής του PayPal ενδιαφέρεται εδώ και καιρό για νέα επαναστατικά συστήματα μεταφορών. Για τον λόγο αυτόν χρησιμοποίησε μέρος της μεγάλης περιουσίας του προκειμένου να αναπτύξει την εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων Tesla και την ιδιωτική εταιρεία διαστημικών ταξιδιών SpaceX.

Ο Μασκ, σύμφωνα με την παρουσίαση των σχεδίων, σκοπεύει ουσιαστικά να δημιουργήσει έναν πέμπτο «πυλώνα» στις μεταφορές μετά τα αεροπλάνα, τα τρένα, τα αυτοκίνητα και τα πλοία. Ο δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας ξεκαθάρισε πάντως ότι δεν σκοπεύει να κατασκευάσει ο ίδιος το σύστημα αυτό, αν και «έχει μπει στον πειρασμό», όπως εξομολογήθηκε, να δημιουργήσει ένα λειτουργικό μοντέλο που θα χρησιμοποιείται για επιδείξεις. Αντίθετα, παρουσίασε το σχέδιό του για όποιον θέλει να μελετήσει ή να αναπτύξει ακόμη περισσότερο την ιδέα, επενδύοντας παράλληλα το ανάλογο κεφάλαιο.

ΕΙΣΙΤΗΡΙΟ 20 ΔΟΛΑΡΙΩΝ. Στόχος είναι οι κάψουλες να μεταφέρουν 28 άτομα καθεμία και να αναχωρούν για τον προορισμό τους κάθε δύο λεπτά ή κάθε 30 δευτερόλεπτα τις ώρες αιχμής. Το κόστος για κάθε επιβάτη εκτιμάται ότι θα ανέρχεται σε περίπου 20 δολάρια, σύμφωνα τουλάχιστον με το σχέδιο του Μασκ. Οι κάψουλες θα κινούνται μέσα σε ειδικούς σωλήνες που θα βρίσκονται τοποθετημένοι σε ειδικούς υπερυψωμένους στύλους που θα έχουν απόσταση από 50 έως 100 μέτρα ο ένας από τον άλλο. Το Hyperloop θα μπορούσε θεωρητικά να μεταφέρει έως 840 άτομα κάθε ώρα ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί τα έξι εκατομμύρια ταξιδιώτες, οι οποίοι κάθε χρόνο κάνουν τη διαδρομή από το Λος Αντζελες στο Σαν Φρανσίσκο και αντίστροφα.

Η προτεινόμενη διαδρομή του Hyperloop θα ακολουθεί τον Διαπολιτειακό Αυτοκινητόδρομο 5, την πιο διαδεδομένη διαδρομή που συνδέει σήμερα τη Νότια με τη Βόρεια Καλιφόρνια διαμέσου της ιδιαίτερα εύκρατης πεδιάδας Central Valley, γεμάτης με καλλιέργειες και φάρμες.

ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ. Σύμφωνα με τον Μασκ, εάν όλα πάνε καλά θα χρειαστεί να περάσουν επτά με δέκα χρόνια μέχρι τη στιγμή που οι πρώτοι επιβάτες θα επιβιβαστούν στις κάψουλες για να ταξιδέψουν ανάμεσα στις δύο μεγαλύτερες μητροπολιτικές περιοχές της Καλιφόρνιας. Το κόστος του όλου εγχειρήματος εκτιμάται ότι θα ανέλθει σε 6 δισ. δολάρια –ο Μασκ φρόντισε να συμπληρώσει ότι είναι το ένα δέκατο του κόστους του σιδηροδρόμου υψηλής ταχύτητας που σχεδιάζει να κατασκευάσει η πολιτεία της Καλιφόρνιας για να ενώσει τις δύο πόλεις. Οπως είπε, η ιδέα του να αναπτύξει το μεταφορικό αυτό σύστημα του ήρθε λόγω της απογοήτευσης που ένιωσε όταν άκουσε την ανακοίνωση για τα σχέδια δημιουργίας τρένου υψηλών ταχυτήτων στην Καλιφόρνια το οποίο θα καλύπτει τις αποστάσεις με ταχύτητες της τάξης των 200 χλμ. την ώρα.

Επιφυλάξεις. Ο πρόεδρος της Αρχής Σιδηροδρόμων Υψηλών Ταχυτήτων της Καλιφόρνιας Νταν Ρίτσαρντ εμφανίστηκε επιφυλακτικός για το σχέδιο του Μασκ, αναφέροντας ότι ο δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας υπεραπλοποιεί πολλές προκλήσεις που υπάρχουν για ένα τέτοιο εγχείρημα. «Εάν και όταν ο κ. Μασκ αναπτύξει την τεχνολογία Hyperloop θα χαρούμε να μοιραστούμε την εμπειρία μας για το τι πραγματικά χρειάζεται ώστε να κατασκευαστεί ένα τέτοιο έργο στην Καλιφόρνια, που θα πρέπει να περνά από σεισμογενείς ζώνες, να μην επηρεάζει τις φάρμες, τις επιχειρήσεις και τις κοινότητες και να προστατεύει ευαίσθητες περιοχές του περιβάλλοντος και είδη ζώων», ήταν η δήλωσή του.

Σύμφωνα με το Ασοσιέιτεντ Πρες, εάν το σχέδιο αυτό παρουσιαζόταν από οποιονδήποτε άλλον λίγοι θα πίστευαν ότι μπορεί να ολοκληρωθεί. Ο Μασκ όμως έχει ιστορία επιτυχιών ως επιχειρηματίας –κυρίως επειδή ίδρυσε το επιτυχημένο PayPal. Ο ίδιος πάντως ξεκαθάρισε ότι είναι πολύ απασχολημένος με άλλες δραστηριότητες για να κατασκευάσει το Hyperloop και ότι προτίμησε να δημοσιοποιήσει ένα σχέδιο για την υλοποίησή του το οποίο θα μπορέσει να το χρησιμοποιήσει ή να το μετατρέψει οποιοσδήποτε θέλει.

28άτομα θα μεταφέρειη κάθε κάψουλα

30δευτερόλεπτα θα είναι η καθυστέρηση για την αναχώρηση της καθεμιάς

1.100χιλιόμετρα/ ώρα είναι η ταχύτητα του ήχου, την οποία το τρένο θα ξεπερνά στο μέλλον

Ιλον Μασκ

Από το απαρτχάιντ στην επιστήμη

Ο Ιλον Μασκ γεννήθηκε στη Νότια Αφρική τον Ιούνιο του 1971. Σε ηλικία 17 ετών εγκατέλειψε τη χώρα για να μην υπηρετήσει τη θητεία του στον Στρατό του απαρτχάιντ και μετακόμισε στις ΗΠΑ. Το 1999 ανέπτυξε την υπηρεσία πληρωμών μέσω Διαδικτύου PayPal που πουλήθηκε το 2002 στην eBay έναντι 1,5 δισ. δολαρίων σε μετοχές. Ο Μασκ στη συνέχεια ίδρυσε την Tesla Motors, την SpaceX και τη SolarCity. Είναι παντρεμένος δύο φορές και έχει πέντε παιδιά.