Αναβλήθηκε για τις 10 Σεπτεμβρίου η δίκη των έξι Ρουμάνων που κατηγορούνται για την «κλοπή του αιώνα» από το μουσείο Kunsthal του Ρότερνταμ, ανακοίνωσε σήμερα, Τρίτη ο πρόεδρος του δικαστηρίου του Βουκουρεστίου.

Η αναβολή συνδέεται με την εξέταση θεμάτων της παράστασης πολιτικής αγωγής, καθώς και τις αιτήσεις αποφυλάκισης υπό όρους των κατηγορουμένων.

Ομως οι ρουμανικές δικαστικές αρχές φοβούνται ότι οι πίνακες των Μονέ, Πικάσο, Γκογκέν, οι οποίοι εκλάπησαν από το μουσείο Kunsthal του Ρότερνταμ το 2012, έχουν γίνει, ήδη, στάχτη.

Η Ολγκα Ντογκάρου, η μητέρα του βασικού κατηγορούμενου, ομολόγησε στις αρχές ότι έκαψε τους πίνακες στον φούρνο του σπιτιού της στον χωριό Καρκάλιου της ανατολικής Ρουμανίας για να εξαφανίσει τα στοιχεία.

Στη συνέχεια ανασκεύασε την κατάθεσή της και θα καθίσει τον προσεχή Σεπτέμβριο στο εδώλιο κατηγορούμενη για συνέργεια δίπλα στον γιο της Ράντου Ντογκάρου, ο οποίος έχει ομολογήσει ότι έκλεψε τους πίνακες σε συνεργασία με τον Αντριαν Προκόπ, ο οποίος διαφεύγει και θα δικασθεί ερήμην.

Ο Ράντου Ντογκάρου, βασικός κατηγορούμενος για την κλοπή πολύτιμων έργων τέχνης από το μουσείο Kunsthal του Ρότερνταμ, πρότεινε πριν από την έναρξη της δίκης του σήμερα στο Βουκουρέστι συμφωνία με τις δικαστικές αρχές: να επιστρέψει τους πέντε από τους επτά πίνακες με αντάλλαγμα την επιβολή ποινής φυλάκισης στην Ολλανδία, δήλωσε η συνήγορός του.

Ωστόσο, η συνήγορος δεν είναι σε θέση να πει με βεβαιότητα ότι ο πελάτης της, που κατηγορείται και για εμπορία ανθρώπων και ανθρωποκτονία στη Ρουμανία, έχει στη διάθεσή του ή όχι τους πέντε πίνακες που προτείνει να ανταλλάξει.

Οι ποινές που προβλέπει η ολλανδική δικαιοσύνη για τις διακεκριμένες κλοπές είναι ελαφρύτερες από εκείνες που προβλέπονται από τη ρουμανική νομοθεσία.

Ο Ράντου Ντογκάρου έκλεψε μαζί με συνεργό του τη νύκτα της 15ης προς την 16η Οκτωβρίου 2012 επτά πίνακες των Πικάσο, Ματίς, Γκογκέν, Μονέ, Φρόιντ και Μάγερ ντε Χάαν από το μουσείο Kunsthal του Ρότερνταμ.

Η συνήγορός του επεσήμανε ότι ο πελάτης της δεν πρότεινε την επιστροφή επτά αλλά πέντε έργων τέχνης. Η τύχη των δύο δεν έχει εξακριβωθεί. Ομως, η μητέρα του Ντογκάρου ομολόγησε, πριν ανασκευάσει, ότι έκαψε στον φούρνο του σπιτιού της δύο πίνακες για να εξαφανίσει τα στοιχεία.

Μαζί τους θα δικασθούν για συνέργεια οι Εουγκέν Νταρίε και Μιχάι Αλεξάντρου Μπίτου, καθώς και ο Πέτρε Κόντρατ, μεσάζοντας σε απόπειρα πώλησης των έργων τέχνης, κατηγορούμενος για κλεπταποδοχή.

Τα έργα Τέχνης που εκλάπησαν ήταν: Ενα «Κεφάλι Αρλεκίνου» του Πικάσο, «η Γέφυρα του Γουότερλου» και «η Γέφυρα του Τσάρινγκ Κρος» του Κλοντ Μονέ, η «Γυναίκα μπροστά σε ανοικτό παράθυρο, η αρραβωνιαστικιά» του Πολ Γκογκέν, καθώς και πίνακες του Ματίς, του Λούσιαν Φρόιντ και του Μάγερ ντε Χάαν.

Σύμφωνα με τις αρχές η αξία των πινάκων ανέρχεται σε 18 εκατομμύρια ευρώ, ενώ σύμφωνα με τους ειδικούς, μπορεί να φθάνει μέχρι τα 100 εκατομμύρια.

Ο Ράντου Ντογκάρου , 29 ετών, ο οποίος κατηγορείται από τις ρουμανικές αρχές και για εμπορία ανθρώπων και ανθρωποκτονία, ομολόγησε την κλοπή, ελπίζοντας να γλιτώσει την μέγιστη ποινή των 20 ετών κάθειρξης που προβλέπεται για διακεκριμένες κλοπές με εξαιρετικά σοβαρές συνέπειες.

Ο Ντογκάρου και οι συνεργοί του κατάγονται από την ίδια περιοχή της Ρουμανίας. Ζούσαν στην Ολλανδία διαπράττοντας κλοπές ενώ οι φίλες τους εκδίδονταν.

Ο Ντογκάρου «δεν ήξερε τίποτε από τέχνη», αλλά ήθελε να κλέψει «παλιά πράγματα».

Επέλεξε το μουσείο Kunsthal «κατά τύχη».

Αφού έκανε μία έρευνα για «μουσεία» στο GPS, βρέθηκε στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας, όπου τα εκθέματα «δεν μπορούσαν να πωληθούν».

Στη συνέχεια, έπεσε επάνω σε μία αφίσα για την έκθεση 150 εξαιρετικών έργων τέχνης στο Kunsthal.

Παρά την μεγάλη τους αξία, κανένας από τους πίνακες που εκλάπησαν δεν είχε συναγερμό, σύμφωνα με τις ολλανδικές αρχές.

Οι πίνακες μεταφέρθηκαν στη Ρουμανία οδικώς και κρύφτηκαν στο χωριό του Ντογκάρου.

Πολλές απόπειρες πώλησής τους απέτυχαν. Και έπειτα από μία τέτοια απόπειρα, η ρουμάνα ειδικός Μαριάνα Ντράγκου σήμανε συναγερμό.

Εναν μήνα μετά την κλοπή, ένας φίλος της συλλέκτης έργων τέχνης του Βουκουρεστίου την κάλεσε για να ελέγξει την αυθεντικότητα δύο πινάκων που τού είχαν προτείνει να αγοράσει.

Εκεί αναγνώρισε κατάπληκτη τη «Γυναίκα μπροστά σε ανοικτό παράθυρο» του Γκογκέν και το «Κορίτσι που διαβάζει σε λευκό και κίτρινο» του Ανρί Ματίς.

Σε συνέντευξή της στις εφημερίδες Adevarul (Ρουμανία) και NRC Handelsblatt (Ολλανδία) η Μαριάνα Ντράγκου δήλωσε ότι «μπορούσε να έχει σώσει τους πίνακες: Δεν στάθηκα αρκετά έξυπνη και δυνατή για να πω ότι έχω έναν υποψήφιο αγοραστή».

Η ανάλυση που έγινε από το Εθνικό Μουσείο Ιστορίας της Ρουμανίας έδειξε ότι οι στάχτες που βρέθηκαν στο σπίτι της Ντογκάρου στο Καρκάλιου περιείχαν υπολείμματα από τρεις πίνακες ζωγραφισμένους με λάδι και στερεωμένους στις κορνίζες τους με καρφιά που χρονολογούνται πριν από το τέλος του 19ου αιώνα!