Αρχές Ιουνίου ήταν όταν ο Νίκος Δένδιας επαναλάμβανε από την Καλαμάτα όσα έχει πει και στη Βουλή. «Τα μετεωρολογικά μοντέλα που έχουμε δείχνουν ότι θα περάσουμε δύσκολα εφέτος το καλοκαίρι με τις φωτιές. Δεν υπήρξαν χρήματα για να αντικατασταθεί τα προηγούμενα χρόνια ο εναέριος πυροσβεστικός στόλος μας. Θεωρητικά είναι μεγάλος, στην πραγματικότητα όμως είναι μικρός γιατί πολλά από τα αεροπλάνα μας έχουν γεράσει. Ετσι δεν έχουμε τη δυνατότητα κάθε μέρα να πετάνε όλα, παρά τις εξαιρετικές, σε επίπεδα αυτοθυσίας, προσπάθειες των πιλότων της Πολεμικής Αεροπορίας και του Πυροσβεστικού Σώματος».

Πυροσβεστικά αεροσκάφη γέρικα, που κανονικά αρκετά από αυτά θα έπρεπε να αποσυρθούν. Την ώρα που οι φωτιές ανά την Ελλάδα εκδηλώνονται και πάλι σε διψήφιο αριθμό καθημερινά, οι αντοχές των πιο παλιών από τα Καναντέρ σηκώνουν συζήτηση. Τα 13 Καναντέρ (CL) 215 είναι ηλικίας 35-40 χρόνων, την ώρα που και τα 8 CL 415 είναι τώρα 10-15 ετών. Πλέον, όμως, και το σύνολο των διαθέσιμων φέτος Καναντέρ είναι μικρότερο, ανέρχεται σε 19, ενώ έως και το 2009 η Ελλάδα είχε μάχιμα 21. Και τα ψεκαστικά Pezetel, πάλι, συνολικά 17 (ανήκουν στην Πολεμική Αεροπορία), πετούν από το μακρινό 1983.

«Οι σχετικές μελέτες που έχουν γίνει είναι ξεκάθαρες», λέει στα «ΝΕΑ» ο Γιάννης Σταμούλης, πρόεδρος της Ενωσης Αξιωματικών του Πυροσβεστικού Σώματος. «Μιλούν για την ανάγκη σταδιακής αντικατάστασης και εκσυγχρονισμού των πυροσβεστικών μέσων. Κάτι τέτοιο, ωστόσο, δεν έγινε και τώρα οι πιλότοι της Πολεμικής Αεροπορίας –που κάνουν κάθε καλοκαίρι εξαιρετική δουλειά και κατά καιρούς μετρούν και συναδέλφους τους θύματα σε πυρκαγιές –καλούνται και πάλι να υπερβάλουν εαυτούς. Και αυτό με μέσα, ειδικά τα Καναντέρ 215, που και ο ίδιος ο καθ’ ύλην αρμόδιος υπουργός λέει ότι θα έπρεπε να έχουν ήδη αντικατασταθεί, αφού είναι πια παλαιάς τεχνολογίας. Δεν εξασφαλίζουν επιχειρησιακή επάρκεια –την καθημερινή πλήρη διαθεσιμότητά τους όταν τα χρειαστούμε στο σύνολό τους. Γι’ αυτό και δεν κρύψαμε από την αρχή της θερινής αυτής σεζόν την ανησυχία μας για την αποτελεσματικότητα των αεροσκαφών».

«Δεν θα έλεγα ότι είναι σαράβαλα τα αεροσκάφη μας αυτά. Εχουν μεν τα χρονάκια τους, αλλά είναι αξιόμαχα, ικανοποιούν την αποστολή για την οποία τα χρησιμοποιούμε. Περνούν, εξάλλου, από ετήσια επιθεώρηση, ώστε κάθε φορά να αποδίδονται έτοιμα κατά την πυροσβεστική περίοδο, οπότε τώρα είναι 100% αξιόμαχα και ετοιμοπόλεμα», αντιλέγει στα «ΝΕΑ» ο σμήναρχος (ιπτάμενος) Λάζαρος Μαντούβαλος, διοικητής της 112 Πτέρυγας Μάχης, εκεί όπου υπάγεται η 355 Μοίρα με τα CL 215, που εδρεύουν κατά βάση στο στρατιωτικό αεροδρόμιο Ελευσίνας.

ΠΡΟΒΛΕΨΗ ΒΛΑΒΩΝ. «Αυτό που δεν μπορούμε να προβλέψουμε είναι το ποσοστό βλαβών λόγω παλαιότητας του στόλου μας –αυτός είναι ο μόνος ανασταλτικός παράγοντας. Και πάλι, όμως, ανά πάσα στιγμή οποιαδήποτε βλάβη διορθώνεται, είτε εδώ, ακόμη και μέσα στη νύχτα, είτε στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ), στην Τανάγρα –εκτός πια κι αν υπάρχει σοβαρή έλλειψη ανταλλακτικού. Είναι πάντως κοστοβόρα υπόθεση η συντήρησή τους από άποψη παλαιότητάς τους και εργατοωρών. Είναι επίσης χρονοβόρα εκ των πραγμάτων: όσο πιο πολύ πετά ένα αεροσκάφος πάνω από τη θάλασσα για να παίρνει θαλασσινό νερό, αναγκαστικά τόσο υπόκειται και σε μεγαλύτερη καταπόνηση και φθορές», σημειώνει.

«Είναι προσβολή για εμάς να λένε ότι πετάμε με σαράβαλα», λέει με τη σειρά του ο επισμηναγός (ιπτάμενος) της 355 Μοίρας Δημήτρης Βοϊδονικόλας, που πετά 22 χρόνια με τα Καναντέρ. «Στην πραγματικότητα ισχύει το αντίθετο, δηλαδή τα πυροσβεστικά αεροσκάφη υπερσυντηρούνται, ακριβώς επειδή έχουν αυτή την παλαιότητα. Σε όλο τον κόσμο υπάρχουν εν ενεργεία παλιά αεροσκάφη, το παλιό δεν είναι αναγκαστικά και επικίνδυνο. Προσωπικά, δεν έχω αντιμετωπίσει ποτέ το δίλημμα αν είναι συντηρημένο ή όχι το αεροσκάφος που πετώ, γιατί έχω απόλυτη εμπιστοσύνη στην υπηρεσία μας και στους τεχνικούς της», υποστηρίζει.

«Για καθένα από τα αεροσκάφη αυτά τηρείται πρόγραμμα συντήρησης, προγραμματισμένης και απρογραμμάτιστης. Ολα τους έχουν περάσει από ελέγχους προτού διατεθούν στο πλήρωμα για να εκτελέσουν την αποστολή τους. Πέρα από το να βρεθούν στον αέρα, θα πρέπει να είναι και αποτελεσματικά πάνω από τις φωτιές. Και αυτό επιτυγχάνεται με πλήθος ελέγχων, τόσο στη διάρκεια του χειμώνα όσο και πριν και μετά την κάθε πτήση. Με άλλα λόγια, ο κυβερνήτης και ο συγκυβερνήτης που παραλαμβάνουν το Καναντέρ ξέρουν ότι σ’ αυτό έχουν εκτελεστεί όλες οι εργασίες επιθεώρησης», τονίζει και ο επισμηναγός (μηχανικός) Θανάσης Ντίσιος, διοικητής της Μοίρας Συντήρησης Αεροσκαφών, στην 112 Πτέρυγας Μάχης.

Ε, όχι και σαράβαλα…

«Τα αεροσκάφη μας έχουν μεν τα χρονάκια τους, αλλά είναι αξιόμαχα, ικανοποιούν την αποστολή για την οποία τα χρησιμοποιούμε. Περνούν, εξάλλου, από ετήσια επιθεώρηση», δηλώνει ο σμήναρχος (ιπτάμενος) Λάζαρος Μαντούβαλος, διοικητής της 112 Πτέρυγας Μάχης