Παρέα με τα σκουπίδια κάνουν φέτος χιλιάδες τουρίστες στη Μύκονο. Η τουριστική βιτρίνα της Ελλάδας έχει μετατραπεί σε έναν τεράστιο σκουπιδότοπο, με τους υπερχειλισμένους κάδους και τους γεμάτους σκουπίδια δρόμους να δυσφημούν τη ναυαρχίδα του ελληνικού τουρισμού διεθνώς.
Με τις αφίξεις των τουριστών να είναι - έως τώρα - τουλάχιστον 20% πάνω από τις προηγούμενες χρονιές, το νησί στον τομέα της καθαριότητας αποδείχθηκε ανέτοιμο για τις προκλήσεις της φετινής τουριστικής περιόδου. Και όπως λένε άνθρωποι του τουρισμού, υψηλού επιπέδου υπηρεσίες δεν είναι δυνατόν να προσφερθούν με τα σκουπίδια να κάνουν πάρτι στους δρόμους!
Η glamorous εικόνα του πιο διάσημου - και ακριβού - προορισμού της χώρας έχει και μια πολύ βρώμικη πλευρά, την οποία κανένας δεν θέλει να θίξει προκειμένου να μην επηρεαστεί ο τουρισμός του νησιού. Με πάνω από 20.000 κλίνες, περισσότερα από 400 εστιατόρια, 10.000 μόνιμους κατοίκους, οι οποίοι μαζί με τους τουρίστες - την περίοδο αιχμής - ξεπερνούν τις 100.000 χιλιάδες, τα σκουπίδια γίνονται η μαύρη τρύπα που απειλεί να ρουφήξει όλες τις προσπάθειες των επαγγελματιών... Και να φανταστεί κανείς ότι οι αφίξεις επιβατών με αεροπλάνα ξεπερνούν - με τα χθεσινά στοιχεία - μόνο τον Ιούνιο τις 45.303.
Ετσι, βλέποντας τα πράγματα να έχουν ξεφύγει, επαγγελματίες, κάτοικοι και ιδιοκτήτες παραθεριστικών κατοικιών στη Μύκονο πήραν την κατάσταση - της αποκομιδής των σκουπιδιών - στα χέρια τους. Και η Κοινωνία των Πολιτών ανέλαβε δράση...
Μάζεψαν χρήματα - σύμφωνα με πληροφορίες συγκεντρώθηκε πριν από 15 ημέρες το ποσό των 40.000 ευρώ -, βρήκαν έναν εργολάβο μέσω του οποίου μίσθωσαν αυτοκίνητα, πήραν αλλοδαπούς εργάτες, παρακίνησαν εθελοντές. Και όλοι μαζί άρχισαν να μαζεύουν τα σκουπίδια από τους υπερχειλισμένους κάδους και τους δρόμους, προσπαθώντας να μπαλώσουν τις τρύπες στις υπηρεσίες του δήμου. Στο μεταξύ, τα social media πήραν φωτιά ενεργοποιώντας όλο και περισσότερο κόσμο να πάρει μέρος σε αυτήν την πρωτοβουλία των πολιτών για μια καθαρή Μύκονο. Και επειδή κάθε νόμισμα έχει δύο πλευρές, εκτός από την ιδιωτική πρωτοβουλία για το μάζεμα των σκουπιδιών, στο νησί άρχισαν και τα... συντροφικά μαχαιρώματα.
«Εμείς στήσαμε όλον αυτόν τον μηχανισμό και όταν αρχίσαμε να μεταφέρουμε σκουπίδια μάς ζήτησαν τέλη», λέει άνθρωπος που συμμετέχει στην πρωτοβουλία. Και η κατάσταση περιπλέκεται καθώς έπειτα από καταγγελίες η Αστυνομία είναι αναγκασμένη να σταματάει αγροτικά που μαζεύουν σκουπίδια - αφού σύμφωνα με τον νόμο τη δουλειά αυτή πρέπει να κάνουν φορτηγά δημόσιας χρήσης - ενώ χθες τα σκουπίδια έμειναν στον δρόμο μετά το τρακάρισμα φορτηγού ιδιωτικής χρήσης που μαζεύει τα σκουπίδια στην Ανω Μερά.
Στην έλλειψη προσωπικού απέδωσε το πρόβλημα με τα απορρίμματα η νέα δήμαρχος του νησιού Ειρήνη Γρυπάρη. «Από τους 19 υπαλλήλους - με δίμηνη σύμβαση - έμειναν οι 10, συν τους 15 μόνιμους του δήμου. Ελπίζουμε να πάρουμε άλλους 39 με δίμηνη σύμβαση», λέει. «Είχαμε πρόβλημα και με τα τρία απορριμματοφόρα του δήμου, γι' αυτό πριν από 10 ημέρες νοικιάσαμε έξι (τέσσερα μεγάλα και δύο μικρά) με 29.000 ευρώ τον μήνα. Τα πράγματα αρχίζουν σιγά σιγά να φτιάχνουν. Καθημερινά ο όγκος των σκουπιδιών που καταλήγει στον ΧΥΤΑ κυμαίνεται από 90 έως 100 τόνους».
Οι επαγγελματίες του νησιού προσπαθούν να χαμηλώσουν τους τόνους λέγοντας ότι τις τελευταίες δύο εβδομάδες τα πράγματα αρχίζουν να φτιάχνουν με τη συμμετοχή των ιδιωτών. Η προτεραιότητα, όπως εξηγούν, έχει δοθεί σε τρεις διαδρομές: στις δύο πύλες (από αεροδρόμιο και λιμάνι) προς τη Χώρα και στο οδικό δίκτυο από τη Χώρα στην Ανω Μερά.
Σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, ο ΧΥΤΑ της Μυκόνου που εγκαινιάστηκε το 2009 θεωρείται από τους χειρότερους του Αιγαίου. Δεν πληροί ούτε τις στοιχειώδεις προδιαγραφές ούτε τις ευρωπαϊκές οδηγίες. «Υπάρχουν προβλήματα με τις επιχώσεις των σκουπιδιών», επισημαίνει η δήμαρχος του νησιού.
Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από