Λιμάνια, αεροδρόμια, σιδηρόδρομοι βρίσκονται πλέον στην επενδυτική ατζέντα των Κινέζων, καθώς στα σχέδιά τους είναι η Ελλάδα να γίνει η πύλη εισόδου τους στην Ευρώπη. Οι συμφωνίες που έφερε η ελληνική αποστολή στις αποσκευές της επιστρέφοντας από το ταξίδι στη χώρα του μεταξιού κάνουν σαφές ότι η Ελλάδα βρίσκεται πλέον ανάμεσα στα ενδιαφέροντα των κινέζων επενδυτών, ωστόσο όπως λένε κυβερνητικά στελέχη υπάρχει ακόμα δρόμος μέχρι οι συζητήσεις που έγιναν στο Πεκίνο και τη Σαγκάη να γίνουν πράξη.

Στην ατζέντα, τόσο της κινεζικής κυβέρνησης, όσο και των κινέζων επιχειρηματιών, σε υψηλή θέση βρίσκεται το πρόγραμμα αποκρατικοποίησης που εξελίσσεται στην Ελλάδα καθώς οι υποδομές σε λιμάνια, αεροδρόμια και σιδηροδρόμους μπορούν να δημιουργήσουν ένα ενοποιημένο δίκτυο μεταφοράς με σημαντικές συνέργειες.

«Η Ελλάδα είναι πλέον μέσα στον δεκαετή στρατηγικό σχεδιασμό της Κίνας και αυτό αποδεικνύεται από τις συμφωνίες που υπεγράφησαν» λέει ο υφυπουργός Ανάπτυξης Νότης Μηταράκης, ο οποίος μάλιστα ορίστηκε από τον Πρωθυπουργό υπεύθυνος προκειμένου να παρακολουθεί την εξέλιξη των συμφωνιών που έγιναν στην Κίνα και την υλοποίηση όσων αναλογούν στη χώρα μας.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Πρωθυπουργός γύρισε από το ταξίδι με αναλυτικές σημειώσεις και στην πρώτη σύσκεψη που πραγματοποίησε ανέθεσε σε κάθε αρμόδιο υπουργό να τρέξει αμέσως όσα ενδιαφέρουν τους Κινέζους.

Ο βασικός τομέας ενδιαφέροντος για τους Κινέζους είναι τα logistics. Στις επαφές που έγιναν, έδειξαν την πρόθεσή τους για περαιτέρω συμμετοχή τους στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ ενδιαφέρον εκδηλώθηκε – σύμφωνα με πληροφορίες – και για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Η Ελλάδα είναι ο συντομότερος δρόμος για τη μεταφορά των εμπορευμάτων στην Ευρώπη, καθώς ένα φορτίο που φτάνει στον Πειραιά χρειάζεται 8 ημέρες λιγότερες απ’ ό,τι στα λιμάνια του Ρότερνταμ, του Αμβούργου ή της Αμβέρσας. «Εφόσον μια επιχείρηση χρησιμοποιήσει το λιμάνι του Πειραιά για να στείλει ένα φορτίο κοντέινερ στην Κεντρική Ευρώπη, εξοικονομεί γύρω στο 1,5 εκατ. δολάρια συγκριτικά με το κόστος που θα κατέβαλλε αν χρησιμοποιούσε το λιμάνι του Αμβούργου. Περίπου τα ίδια νούμερα ισχύουν και για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης» αναφέρει ο πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ Στέλιος Σταυρίδης, που συμμετείχε στο ταξίδι στην Κίνα.

Ετσι, εάν σε αυτό προστεθεί και η διασύνδεση της χώρας με μια αποκλειστική ηλεκτροδοτούμενη σιδηροδρομική γραμμή μεταφοράς εμπορευμάτων με άλλες χώρες της Ανατολικής και της Δυτικής Ευρώπης, τα πλεονεκτήματα θα είναι πολλαπλάσια και για τους Κινέζους που ενδιαφέρονται να επενδύσουν αλλά και για την Ελλάδα. Πληροφορίες θέλουν την Cosco να ενδιαφέρεται για μεγαλύτερο κομμάτι στο λιμάνι του Πειραιά και την εταιρεία Hutchinson να ενδιαφέρεται για τον ΟΛΘ.

Στις επαφές που είχε η ελληνική αποστολή στο Πεκίνο και τη Σαγκάη φάνηκε ότι οι αεροπορικές υποδομές είναι ψηλά στο ενδιαφέρον των Κινέζων, τόσο σε σχέση με την αποκρατικοποίηση του Ελευθέριος Βενιζέλος, όπου ήδη έχουν κάνει κρούση στην ελληνική κυβέρνηση οι εταιρείες Shenzhen Airport και Friedmann Pacific, αλλά και σε σχέση με τα περιφερειακά αεροδρόμια και ιδιαίτερα αυτό του Καστελλίου της Κρήτης, για το οποίο φέρεται να έχει εκδηλώσει ενδιαφέρον η εταιρεία Fosun, τόσο για την κατασκευή όσο και για την εκμετάλλευσή του. «Οι μεταφορές αποτελούν κρίσιμο κομμάτι που επηρεάζει το εμπόριο» λέει κυβερνητική πηγή, προσθέτοντας ότι η σημασία που έχει αποκτήσει η Ελλάδα για τις κινεζικές επιχειρήσεις φαίνεται και από τα δύο μνημόνια συνεργασίας που υπογράφηκαν και αφορούν την εταιρεία Huawei, που θα δημιουργήσει στην Ελλάδα έναν διαμετακομιστικό κόμβο για τα προϊόντα της, καθώς και κέντρο έρευνας και τεχνολογίας σε συνεργασία με κορυφαία ερευνητικά κέντρα και ελληνικές τεχνολογικές εταιρείες, αλλά και την εταιρεία ΖΤΕ η οποία προτίθεται να καταστήσει το λιμάνι του Πειραιά διαμετακομιστικό κέντρο για τα προϊόντα της στην Ευρώπη.

Οι διαγωνισμοί

Στην ατζέντα τόσο της κινεζικής κυβέρνησης όσο και των κινέζων επιχειρηματιών υψηλή θέση κατέχει και το πρόγραμμα αποκρατικοποίησης που βρίσκεται σε εξέλιξη Ελλάδα