Απολύσεις, περικοπές, ανατιμήσεις.... Η οικονομική κατάσταση των τελευταίων χρόνων δεν έχει αφήσει κανέναν ανεπηρέαστο, Ούτε καν τον οργανισμό μας

Επιστήμονες από την Α' Καρδιολογική Κλινική του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο Ιπποκράτειο Νοσοκομείο, ανέφεραν την περασμένη εβδομάδα ότι την τελευταία διετία αυξήθηκε κατά 20% η προσέλευση ασθενών με οξύ έμφραγμα του μυοκαρδίου - και οι πιο συχνές αιτίες γι' αυτό είναι το στρες, η κακή διατροφή και η αμέλεια των προληπτικών εξετάσεων για οικονομικούς λόγους, ακόμη και όταν υπάρχουν συμπτώματα.

Μελέτη του Πανεπιστημίου του Μαϊάμι, εξάλλου, που δημοσιεύθηκε στις αρχές του έτους, έδειξε ότι η οικονομική κρίση μάς «σπρώχνει» στα παχυντικά φαγητά, διότι ο οργανισμός φοβάται ότι κάποια στιγμή δεν θα είναι επαρκής η τροφή και έτσι υποσυνείδητα μας ωθεί σε τρόφιμα με υψηλότερη θερμιδική περιεκτικότητα, τα οποία θα τον «κρατήσουν» για περισσότερο καιρό.
«Πολλές άλλες μελέτες έχουν τεκμηριώσει ότι όπου εμφανίσθηκε οικονομική κρίση αυξήθηκαν οι καρδιαγγειακές παθήσεις, τα αυτοάνοσα νοσήματα που οφείλονται σε δυσλειτουργία του ανοσοποιητικού συστήματος και, βεβαίως, η κατάθλιψη, οι αγχώδεις διαταραχές και άλλα προβλήματα ψυχικής υγείας», λέει η διαιτολόγος - διατροφολόγος Αστερία Σταματάκη, διευθύντρια του Ελληνικού Ινστιτούτου Διατροφής (ΕΙΔ). Και συνεχίζει: «Είναι καλά τεκμηριωμένο ότι η ισορροπημένη διατροφή συμβάλλει στην πρόληψη πολλών ασθενειών - και αυτό είναι κάτι που σήμερα χρειαζόμαστε περισσότερο παρά ποτέ».
Να τι συνιστά για τη θωράκιση του οργανισμού μας απέναντι στην κρίση.
Για προστασία καρδιάς και αγγείων
- Χάστε τα περιττά σας κιλά. Παίζουν σημαντικό ρόλο στην εμφάνιση καρδιαγγειακών νοσημάτων.
-  Επιλέξτε µονοακόρεστα και πολυακόρεστα λιπαρά. Δηλαδή γαλακτοκομικά λίγων λιπαρών, ελαιόλαδο, ξηρούς καρπούς και λιπαρά ψάρια (λ.χ. σαρδέλες, σολομό, τουλάχιστον 2 φορές την εβδομάδα).
-  Μειώστε το αλάτι. Να προτιμάτε τρόφιμα φτωχά σε νάτριο και να περιορίσετε το αλάτι που προσθέτετε στο φαγητό.
-  Να προτιµάτε προϊόντα ολικής άλεσης. Η ημερήσια κατανάλωση τουλάχιστον τριών μερίδων δημητριακών ολικής άλεσης (λ.χ. δημητριακά για πρωινό, ζυμαρικά και ψωμί ολικής αλέσεως) μειώνει κατά 25%-30% τον κίνδυνο καρδιαγγειακής νόσου. Να τρώτε, επίσης, φρούτα και λαχανικά.
-  Να πίνετε αλκοόλ µε µέτρο. Μέχρι μία μερίδα ημερησίως για τις  γυναίκες και δύο για τους άνδρες (μία μερίδα είναι, λ.χ., ένα ποτηράκι κρασί).
- Αυξήστε τη φυσική σας δραστηριότητα. Η συστηματική φυσική δραστηριότητα συντελεί στη μείωση των τριγλυκεριδίων, αυξάνει την «καλή» (HDL) χοληστερόλη και συμβάλλει στη μείωση του σωματικού λίπους.
Για καλύτερη ψυχική διάθεση
-  Να τρώτε συχνά (κάθε 3-4 ώρες) και λίγο. Ετσι θα διατηρούνται σταθερά τα επίπεδα γλυκόζης (σακχάρου) στο αίμα, η μείωση των οποίων αποτελεί κύρια αιτία για την «πεσμένη» ψυχική διάθεση.
-  Μειώστε τους επεξεργασµένους υδατανθράκες (λ.χ. ζάχαρη, αναψυκτικά με ζάχαρη, καραμέλες, λευκό ψωμί, μπισκότα). Προκαλούν απότομες αυξομειώσεις στα επίπεδα σακχάρου. Να προτιμάτε τους μη επεξεργασμένους υδατάνθρακες (λ.χ. ψωμί ολικής άλεσης, καστανό ρύζι).
-  Να τρώτε αρκετά ω-3 λιπαρά οξέα. Τρόφιμα πλούσια σε ω-3 είναι τα λιπαρά ψάρια (λ.χ. σολομός, σαρδέλες), τα ιχθυέλαια, τα καρύδια και ο λιναρόσπορος.
-  Να καταναλώνετε τρόφιµα πλούσια σε φυλλικό οξύ. Σε ασθενείς με κατάθλιψη παρατηρούνται χαμηλά επίπεδα αυτής της βιταμίνης. Καλές πηγές  είναι τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, τα εμπλουτισμένα δημητριακά πρωινού, οι ηλιόσποροι, τα πορτοκάλια.
Για τόνωση του ανοσοποιητικού
- Προσοχή στις θερµίδες. Μελέτες δείχνουν ότι τα υποθερμιδικά διαιτολόγια (κάτω από 1.200 θερμίδες την ημέρα) αποδυναμώνουν την ανοσολογική λειτουργία, ενώ η υπερκατανάλωση θερμίδων καθιστά τον οργανισμό ευπαθή στις λοιμώξεις.
- Περιορίστε τα κορεσµένα λίπη. Η μείωσή τους συμβάλλει στην «ενεργοποίηση» των κυττάρων του ανοσοποιητικού. Αντικαταστήστε τα λιπαρά κρέατα και τα αλλαντικά με άπαχες ζωικές πρωτεΐνες (κοτόπουλο, γαλοπούλα, κουνέλι), που περιέχουν συστατικά (αμινοξέα, σίδηρο, ψευδάργυρο) που τονώνουν το ανοσοποιητικό.  
- Να τρώτε καθηµερινά δύο σαλάτες (ωμά ή/και βρασμένα λαχανικά) και τρία μικρά φρούτα. Περιέχουν συστατικά (λ.χ. βιταμίνη C, βιταμίνες Α και Ε, φλαβονοειδή) που συνεργικά ωφελούν την άμυνα του οργανισμού.      n
Ακολουθήστε τα ΝΕΑ στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στα ΝΕΑ