Αντίστροφα τρέχει πλέον ο χρόνος για την προετοιμασία των δύο διαγωνισμών ιδιωτικοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και της Rosco, της εταιρίας συντήρησης του τροχαίου σιδηροδρομικού υλικού του ΟΣΕ.

Στόχος της κυβέρνησης είναι οι προσφορές για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και τη Rosco να έχουν υποβληθεί έως τον Ιούνιο, προκειμένου οι ιδιωτικοποιήσεις να ολοκληρωθούν ως το τέλος του χρόνου.

Σήμερα, ανακοινώθηκε η μεταφορά των περιουσιακών στοιχείων της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στο Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), στη διάρκεια συνάντησης που είχε ο υπουργός Μεταφορών, Κωστής Χατζηδάκης με τους επικεφαλής του Ταμείου και τις διοικήσεις των εταιριών ΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και Rosco.

Εχει ήδη ολοκληρωθεί το επιχειρησιακό πλάνο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ τοποθετήθηκαν και οι σύμβουλοι αποκρατικοποίησης.

Θα ακολουθήσει η μεταφορά στο ΤΑΙΠΕΔ της Rosco, η οποία ως «προίκα» της θα θα έχει τη δυνατότητα να παρέχει υπηρεσίες συντήρησης, επισκευής και ανακατασκευής του τροχαίου και λοιπού σιδηροδρομικού υλικού και στα άλλα μέσα σταθερής τροχιάς (ηλεκτρικό, μετρό, τραμ) και να νοικιάζει τροχαίο υλικό.

Το στοίχημα για την κυβέρνηση είναι το όποιο ενδιαφέρον έχει εκδηλωθεί κατά καιρούς για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ (από Ρώσους, Κινέζους, Γάλλους, Ρουμάνους, Αμερικανούς κ.λ.π.) να μετουσιωθεί σε προσφορές. Αυτό είναι και το πλέον δύσκολο, καθώς σήμερα όλοι οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δρομολογήσουν δικά τους τρένα (εμπορικά, επιβατικά) στο δίκτυο του ΟΣΕ, χωρίς να χρειάζεται να δώσουν επιπλέον χρήματα για να αγοράσουν τις εταιρείες του ΟΣΕ και το τροχαίο υλικό, αλλά και να διατηρήσουν το σημερινό προσωπικό του. Ο κύριος λόγος για τον οποίο δεν έχουν δρομολογηθεί ακόμα ιδιωτικά τρένα στο δίκτυο του ΟΣΕ είναι οι σοβαρές ελλείψεις στο δίκτυό του και κυρίως η ηλεκτροκίνηση, η οποία θα ολοκληρωθεί το 2015!

Σε κάθε περίπτωση, στόχος της κυβέρνησης είναι οι προσφορές από τους ενδιαφερόμενους και για τις δύο εταιρίες να έχουν κατατεθεί έως το τέλος Ιουνίου.

Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Μεταφορών, με την ολοκλήρωση της αποκρατικοποίησης αναμένεται να ανάψει οριστικά και το πράσινο φως από την Κομισιόν, η οποία διερευνά εάν έχουν δοθεί κρατικές ενισχύσεις στον ΟΣΕ. Οι ίδιες πηγές, αισιοδοξούν ότι «αμέσως μόλις προχωρήσει η κρίσιμη μάζα των ενεργειών που πρέπει να γίνουν για την ιδιωτικοποίηση, θα δοθεί μια αρχική έγκριση από την Κομισιόν».

Οι ενδιαφερόμενοι

Καταρχήν ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ φέρονται να έχουν δείξει οι ρωσικοί σιδηρόδρομοι, κλιμάκιο των οποίων έχει επισκεφτεί τις εγκαταστάσεις της εταιρίας. Οι Ρώσοι εξετάζουν να συνδέσουν την επένδυση αυτή με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, προκειμένου να μειώσουν τα κόστη μεταφοράς τους αποφεύγοντας το στενό των Δαρδανελίων.

Συζητήσεις για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έχουν γίνει και με την κινεζική Cosco, η οποία όμως συνέδεε την πιθανή απόκτηση της εταιρίας με την απόκτηση του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο. Ωστόσο, το τελευταίο διάστημα το ενδιαφέρον των κινέζων για το Θριάσιο έχει παγώσει.

Οσον αφορά τους γαλλικούς και τους γερμανικούς σιδηροδρόμους, το ενδιαφέρον τους έχει εστιαστεί περισσότερο σε θέματα παροχής συμβουλευτικού έργου (ασφάλεια, δίκτυα κ.λ.π). Ενδιαφέρον για την ΤΡΑΙΝΟΣΕ έδειξε προσφάτως και ένα αμερικανικό fund.