Ελλάδα

Νέα βάρη σε μισθωτούς και επαγγελματίες

Νέα βάρη σε μισθωτούς και επαγγελματίες
Σχόλια
7 λεπτά
Η νέα κλίµακα
Πρώτη γεύση της νέας κλίμακας φορολογίας εισοδήματος θα λάβουν μισθωτοί και συνταξιούχοι από τις αποδοχές του Ιανουαρίου με την εφαρμογή της νέας παρακράτησης φόρου. Μισθωτοί και συνταξιούχοι με ετήσιες μεικτές αποδοχές πάνω από 20.000 ευρώ αλλά και μισθωτοί με παιδιά και χαμηλότερα εισοδήματα θα έχουν επιβαρύνσεις.
Στα χαμηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια, μισθωτοί και συνταξιούχοι θα διαπιστώσουν κατά την πληρωμή του Ιανουαρίου μικρές αυξήσεις αποδοχών έως 28 ευρώ τον μήνα για ετήσιο εισόδημα της τάξης των 9.000 – 10.000 ευρώ.
Μεγάλοι χαμένοι στο μέτωπο της μηνιαίας παρακράτησης είναι οι οικογενειάρχες, οι οποίοι μετά την κατάργηση του έξτρα αφορολογήτου καλούνται να πληρώσουν τον ίδιο φόρο με μισθωτό χωρίς παιδιά και το ίδιο εισόδημα.
Οι απώλειες στον μηνιαίο μισθό για μισθωτούς με ένα παιδί αρχίζουν από το επίπεδο ετήσιων μεικτών αποδοχών 8.000 ευρώ, για μισθωτούς με δύο παιδιά από τα 12.000 ευρώ και πάνω και για μισθωτούς με τρία παιδιά από ετήσιο εισόδημα 10.000 ευρώ και πάνω.
Σημειώνεται ότι η νέα κλίμακα φορολογίας εισοδήματος καθιερώνει συντελεστή 22% για εισοδήματα έως 25.000 ευρώ, 32% για τα επόμενα 17.000  ευρώ (κλιμάκιο εισοδήματος από 25.001 έως 42.000 ευρώ) και 42% για εισοδήματα άνω των 42.000 ευρώ. Το αφορολόγητο των 5.000 ευρώ καταργείται και στη θέση του καθιερώνεται σταθερή έκπτωση φόρου 2.100 ευρώ, την οποία κερδίζουν στο σύνολό της όσοι έχουν εισοδήματα έως 21.000 ευρώ. Για υψηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια, η έκπτωση φόρου μειώνεται κατά 100 ευρώ για κάθε 1.000 ευρώ εισοδήματος και μηδενίζεται για εισοδήματα άνω των 42.000 ευρώ. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι όσοι έχουν  εισόδημα που υπερβαίνει τα 42.000 ευρώ χάνουν εντελώς το αφορολόγητο, από την άλλη, όμως, για όσους έχουν εισόδημα έως 21.000 ευρώ το αφορολόγητο πρακτικά διευρύνεται από τα 5.000 ευρώ το 2012 στα 9.500 ευρώ.
Η εφαρμογή της νέας κλίμακας για μισθωτούς – συνταξιούχους φέρνει ελαφρύνσεις για εισοδήματα έως 20.000 ευρώ και επιβαρύνσεις σε υψηλότερα εισοδηματικά κλιμάκια.
Η εικόνα αλλάζει αν συνυπολογιστεί η κατάργηση του αφορολογήτου για τα παιδιά, η οποία θα ισχύσει για τα εισοδήματα του 2013. Η  εξέλιξη αυτή φορτώνει με έξτρα φόρους όλες τις οικογένειες. Τις επιβαρύνσεις έρχονται να αντισταθμίσουν μέχρι ενός εισοδηματικού ορίου τα δύο επιδόματα τέκνων, που καθιερώνονται με βάση εισοδηματικά κριτήρια.
Απαλλαγές Δεν θα εκπίπτουν ενοίκια, δάνεια
και άλλες δαπάνες
Από ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ καταργούνται οι φοροαπαλλαγές που ίσχυαν μέχρι πέρυσι  για τόκους στεγαστικών δανείων, ενοίκια κύριας κατοικίας και παιδιών που σπουδάζουν, ασφάλιστρα και δίδακτρα φροντιστηρίων, προκαλώντας σημαντικές επιβαρύνσεις. Παραμένουν σε ισχύ οι φοροαπαλλαγές που αφορούν ιατρικά έξοδα και νοσήλια, διατροφή μεταξύ συζύγων και δωρεές σε Δημόσιο και κοινωφελή ιδρύματα. Η κατάργηση των φοροαπαλλαγών είναι ικανή να μετατρέψει τις μικροελαφρύνσεις που προκύπτουν με βάση τη νέα κλίμακα για μισθωτούς και συνταξιούχους με εισόδημα έως 25.000 ευρώ. Μισθωτός  με εισόδημα 15.000 ευρώ που όφειλε με την παλαιά κλίμακα 400 ευρώ και με τη νέα 350 ευρώ, αρκεί να έχει ένα στεγαστικό δάνειο, οι τόκοι του οποίου του εξασφάλιζαν έκπτωση φόρου 100 ευρώ, για να μετατραπούν οι ελαφρύνσεις σε επιβαρύνσεις.
Αφορολόγητο
Τέλος για τους επαγγελματίες
Κατά τη φορολόγηση των εισοδημάτων τους οι ελεύθεροι επαγγελματίες χάνουν το αφορολόγητο και θα φορολογούνται με ξεχωριστή κλίμακα, η οποία καθιερώνει συντελεστές 26% για εισοδήματα έως 50.000 ευρώ και 33% για εισοδήματα πάνω από 50.000 ευρώ. Για τις νέες ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις ή για τους ελεύθερους επαγγελματίες με πρώτη δήλωση έναρξης επιτηδεύματος από την 1-1-2013 και μετά και για τα τρία πρώτα χρόνια, ο συντελεστής φόρου μειώνεται σε 13% για εισόδημα έως 10.000 ευρώ.
Για τις επιχειρήσεις ο συντελεστής φορολόγησης των αδιανέμητων κερδών ΑΕ και ΕΠΕ αυξάνεται από το 20% στο 26% και για τα μερίσματα ο φόρος μειώνεται από 25% σε 10%. Για ΟΕ, ΕΕ, κοινωνίες αστικού δικαίου, αστικές κερδοσκοπικές εταιρείες και κοινοπραξίες επιβάλλεται φόρος με βάση την κλίμακα φορολόγησης των ελεύθερων επαγγελματιών (26% έως 50.000 ευρώ και 33% για μεγαλύτερα κέρδη).
Παράλληλα, αυξάνεται το τέλος επιτηδεύματος από 500 ευρώ σε 1.000 ευρώ για εμπορικές επιχειρήσεις με έδρα σε πόλεις με περισσότερους από 20.000 κατοίκους (800 ευρώ για περιοχές με μικρότερο πληθυσμό), σε 600 ευρώ (από 300 ευρώ) για κάθε υποκατάστημα και σε 650 ευρώ για ελεύθερους επαγγελματίες και ατομικές εμπορικές επιχειρήσεις.
Ειδικά για ελεύθερους επαγγελματίες που αμείβονται με μπλοκάκι ενώ είναι κατ’ ουσίαν μισθωτοί, το τέλος επιτηδεύματος παραμένει στα 500 ευρώ εφόσον έχουν έγγραφη σύμβαση με μέχρι τρεις εργοδότες ή και με περισσότερους εργοδότες εφόσον το 75% των ακαθάριστων εσόδων τους προέρχεται από έναν εξ αυτών.
Για τους αγρότες καθιερώνεται συντελεστής φόρου 13% και η υποχρέωση τήρησης βιβλίων και στοιχείων μετατέθηκε για το 2014.
Ακίνητα
Φόρος υπεραξίας
Ξεχωριστή κλίμακα φορολογίας εισοδήματος αποκτούν και όσοι εισπράττουν εισοδήματα από ενοίκια. Από το 2013, εισοδήματα από ενοίκια έως 12.000 ευρώ θα φορολογούνται με συντελεστή 10%, για υψηλότερα ποσά ενοικίων ο φόρος θα υπολογίζεται με συντελεστή 33%, ενώ διατηρείται και ο συμπληρωματικός φόρος 1,5% και 3% που ίσχυε έως το 2012. Παράλληλα καθιερώνονται φόρος υπεραξίας στις πωλήσεις ακινήτων με συντελεστή 20% που επιβάλλεται στη διαφορά μεταξύ τιμής κτήσης και τιμής πώλησης και συντελεστές απομείωσης ανάλογα με τον χρόνο διακράτησης του ακινήτου. Στη φορολογία κεφαλαίου το υπουργείο Οικονομικών προετοιμάζει την αντικατάσταση του ειδικού τέλους επιτηδεύματος και του ΦΑΠ από τον ενιαίο φόρο ακινήτων, ο οποίος θα εφαρμοστεί εντός του 2013 κατά πάσα πιθανότητα με μικρό (έως 50.000 ευρώ) ή και καθόλου αφορολόγητο και θα αφορά κάθε είδους ακίνητο: από σπίτια και καταστήματα έως αγροτεμάχια και οικόπεδα εντός και εκτός σχεδίου. Τον Μάρτιο, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Μνημονίου, θα πρέπει να υπάρξει και εξίσωση των αντικειμενικών αξιών με τις αγοραίες.
Καταθέσεις
Επιβαρύνονται οι τόκοι
Οσοι εισπράττουν τόκους καταθέσεων θα διαπιστώσουν ότι για τους τόκους που τους πιστώθηκαν στο τέλος Δεκεμβρίου η παρακράτηση φόρου είναι αυξημένη από το 10% στο 15%. Ο νέος αυτός συντελεστής θα συνοδεύσει τη φορολόγηση των τόκων καταθέσεων και το 2013, αλλά επιβλήθηκε αναδρομικά από τον Δεκέμβριο για λόγους ξεκάθαρα εισπρακτικούς. Από τον Απρίλιο έρχεται και ο φόρος υπεραξίας στις μετοχές. Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι επιβάλλεται φόρος υπεραξίας κατά τις πωλήσεις μετοχών εταιρειών εισηγμένων στο ΧΑ που αποκτώνται μετά την 1η Απριλίου. Ο συντελεστής ορίζεται σε 20% και επιβάλλεται στη διαφορά μεταξύ της τιμής κτήσης και της τιμής πώλησης.
Δηλώσεις Υποχρεωτικές για όλους µετά τα 18
Υποχρεωτική γίνεται η υποβολή δήλωσης φορολογίας εισοδήματος για κάθε φυσικό πρόσωπο μετά τη συμπλήρωση του 18ου έτους της ηλικίας του. Υποχρεωτική γίνεται άλλωστε και η υποβολή ηλεκτρονικής δήλωσης φορολογίας εισοδήματος για κάθε φορολογούμενο, ενώ καθιερώνεται προκαθορισμένο χρονικό διάστημα για την υποβολή των φορολογικών δηλώσεων. Μέχρι φέτος υποχρέωση να υποβάλει φορολογική δήλωση είχε κάθε φυσικό πρόσωπο, εφόσον το ετήσιο φορολογούμενο εισόδημά του υπερβαίνει τα 3.000 ευρώ καθώς και όταν είναι μικρότερο από 3.000 ευρώ εφόσον στο συνολικό εισόδημα του υπόχρεου περιλαμβάνεται και ζημιά από εμπορική ή γεωργική επιχείρηση. Στην  περίπτωση μισθωτών, όριο για την υποχρέωση υποβολής φορολογικής δήλωσης ήταν τα 5.000 ευρώ.
Αποδείξεις

Κίνητρο με το «δεν πληρώνω»

Τέλος, από τις 12 Ιανουαρίου τίθεται σε εφαρμογή και η διάταξη που δίνει το δικαίωμα στους καταναλωτές να μην πληρώνουν, εφόσον δεν τους δώσουν απόδειξη η επιχείρηση με την οποία συναλλάσσονται ή ο επαγγελματίας.
Δημόσιο
Στην εξοδο 27.000 υπάλληλοι
Αντιμέτωποι με έξοδο από το Δημόσιο θα βρεθούν τη νέα χρονιά 27.000 υπάλληλοι. Πρόκειται για όσους προβλέπεται να υπαχθούν στο καθεστώς της διαθεσιμότητας, βάσει και της σχετικής δέσμευσης έναντι της τρόικας. Αυτοί οι δημόσιοι υπάλληλοι θα προκύψουν ύστερα από αξιολόγηση δομών και προσωπικού ενώ στη διάρκεια του ενός έτους της διαθεσιμότητας θα λαμβάνουν το 75% των αποδοχών τους. Το υπουργείο Διοικητικής Μεταρρύθμισης συνδέει τη διαθεσιμότητα με το πλαίσιο κινητικότητας σε όλους τους φορείς του Δημοσίου για την κάλυψη κενών θέσεων. Ωστόσο, εάν επιτύχει τη μετακίνηση σε άλλες υπηρεσίες των 2.000 που τέθηκαν σε διαθεσιμότητα το 2012, δεν θεωρείται βέβαιο ότι θα έχουν την ίδια τύχη και όσοι υπαχθούν το 2013. Στελέχη του Δημοσίου υποστηρίζουν πως αρκετοί από τους 27.000 θα αποχωρήσουν αυτοδικαίως μετά τη λήξη της 12μηνης διαθεσιμότητας.

Επόμενο άρθρο

Google news

Ακολουθήστε tanea.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Σχετικά άρθρα

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
0 /50
0 /2000

Τα Νεότερα

  1. Nvidia: Το διοικητικό συμβούλιο εξετάζει την απομάκρυνση του CEO Jensen Huang
  2. Παρίσι: Φρουρός κατέρρευσε δίπλα στον Μακρόν στο Μέγαρο των Ηλυσίων (vid)
  3. Χέγκσεθ: Φρουρός τον επέπληξε για φασαρία στο Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη (vid)

Πιο Σχολιασμένα

Πιο Διαβασμένα

Cookies