Μια σειρά δικαιωμάτων, αγνώστων στους περισσοτέρους, απορρέουν, για παράδειγμα, για όσους χρησιμοποιούν τα πλοία (Ν. 3709/2008), όπου οι περιπτώσεις-παραλλαγές της «στραβής» είναι ουκ ολίγες. Πιο αναλυτικά και ανά περίπτωση ο ταξιδιώτης δικαιούται:
Ακύρωση – τροποποίηση του εισιτηρίου
εκ μέρους του επιβάτη
Επιστροφή του αντιτίμου:
– σε ποσοστό 50%, εφόσον επιστρέψει το εισιτήριο έως και 12 ώρες πριν από τον απόπλου,
– κατά 75%, αν το επιστρέψει έως και 7 ημέρες νωρίτερα,
– ολόκληρου, αν το επιστρέψει έως και 14 ημέρες πριν ή αν -ανεξαρτήτως ειδοποίησης από τον μεταφορέα – αδυνατεί να ταξιδέψει για λόγους ανωτέρας βίας που αποδεικνύονται εγγράφως.
– Τροποποίηση του εισιτηρίου, εφόσον διατίθενται θέσεις για το ίδιο ή άλλο ταξίδι έως και 24 ώρες πριν από τον απόπλου. Αν η αξία του νέου εισιτηρίου είναι χαμηλότερη, δεν δικαιούται τη διαφορά.
Καθυστέρηση απόπλου λόγω βλάβης ή γενικά
με ευθύνη του πλοίου
– Επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου και του οχήματος.
– Διαμονή στο πλοίο καθ’ όλη την καθυστέρηση και προώθηση με το ίδιο ή το πρώτο διαθέσιμο πλοίο με μέριμνα του πλοιοκτήτη.
– Τροφή, εφόσον η καθυστέρηση ξεπερνά τις 4 ώρες, ή κατάλυμα στο πλοίο ή σε ξενοδοχείο, αν ο αναμενόμενος χρόνος είναι η επόμενη ημέρα και μεσολαβούν τουλάχιστον 6 ώρες.
– Το 25% ή 50% του ναύλου σε περίπτωση προώθησης με το ίδιο ή άλλο πλοίο με καθυστέρηση μεγαλύτερη από 3 ή 6 ώρες, αντίστοιχα.
– Αποζημίωση διπλάσια του ναύλου, καθώς και τον ναύλο οχήματος, σε περίπτωση μη προώθησης εντός 24 ωρών.
Καθυστέρηση στη
διάρκεια του ταξιδιού
λόγω βλάβης ή
με ευθύνη του πλοίου
– Επιστροφή του ναύλου επιβάτη – οχήματος για το υπολειπόμενο τμήμα της διαδρομής.
-Σε περίπτωση καθυστερημένης άφιξης στον προορισμό πέραν των 3 ή 6 ωρών, επιστροφή του 25% ή 50% του ναύλου, αντίστοιχα.
Διακοπή ταξιδιού σε ενδιάμεσο λιμάνι λόγω βλάβης ή με ευθύνη του πλοίου
– Αποζημίωση διπλάσια του ναύλου επιβάτη.
– Επιστροφή του 25% ή 50% του ναύλου για καθυστερημένη άφιξη στον προορισμό πέραν των 3 ή 6 ωρών, αντίστοιχα.
– Τροφή και κατάλυμα στην περίπτωση που η αναχώρηση είναι την επόμενη ημέρα και μεσολαβούν 6 ώρες.
Απώλεια ανταπόκρισης λόγω βλάβης ή με ευθύνη του πλοίου
– Προώθηση στον προορισμό με μέριμνα του μεταφορέα.
– Τροφή και κατάλυμα στο λιμάνι ανταπόκρισης, εάν επίκειται αναχώρηση την επόμενη ημέρα και μεσολαβούν 6 ώρες.
Απαγόρευση απόπλου
λόγω καιρικών συνθηκών
– Ακύρωση του εισιτηρίου και επιστροφή του ναύλου.
– Τροποποίηση του εισιτηρίου ως προς την ημερομηνία του ταξιδιού.
– Διαμονή στο πλοίο, εφόσον οι συνθήκες το επιτρέπουν, σύμφωνα με την κρίση του πλοιάρχου.
Ακύρωση ταξιδιού
– Με υπαιτιότητα του μεταφορέα: αποζημίωση για κάθε ζημιά, εκτός αν ενημερώθηκε από τον μεταφορέα μία εβδομάδα πριν από την αναχώρηση και του επεστράφη το αντίτιμο του εισιτηρίου ή αν ενημερώθηκε 12 ώρες νωρίτερα και προωθήθηκε με άλλο μέσο εντός 12 ωρών.
– Λόγω βλάβης του πλοίου:
– Προώθηση με άλλο πλοίο εντός 24 ωρών.
– Αποζημίωση διπλάσια του ναύλου σε περίπτωση μη προώθησης ούτε στο διάστημα αυτό με υπαιτιότητα του μεταφορέα.
-Ακύρωση του εισιτηρίου ή τροφή και κατάλυμα.
Αρνηση επιβίβασης υπεράριθμων επιβατών
– Αποζημίωση τριπλάσια της αξίας του ναύλου.
– Μεταφορά στον προορισμό, τροφή, κατάλυμα και αποζημίωση ίση με την αξία του ναύλου.
Διαφορά στη θέση ή στον τύπο καμπίνας
– Επιστροφή στο διπλάσιο της αξίας του ναύλου.
– Ταξίδι σε θέση κατώτερη, με επιστροφή του διπλάσιου της διαφοράς.
– Ταξίδι σε ανώτερη θέση χωρίς πληρωμή της διαφοράς – ή με καταβολή της μισής επιπλέον αξίας του εισιτηρίου, αν ζητήσει τη θέση αυτή ο ίδιος ο επιβάτης.
Αποσκευές
– Αποζημίωση για φθορά ή απώλεια των αποσκευών εντός του πλοίου, μόνο αν έχουν παραδοθεί για φύλαξη και έχει εκδοθεί σχετική απόδειξη.