… τα ερωτήματα που ταλανίζουν το πολιτικό σύστημα του Ισραήλ την τελευταία εβδομάδα είναι πραγματικά: πόσοι υπερορθόδοξοι Εβραίοι και άραβες πολίτες θα πρέπει να υπηρετούν τη στρατιωτική θητεία τους, για πόσα χρόνια και πώς θα πρέπει να τιμωρούνται όσοι αντιστέκονται; Από την άλλη πλευρά, όμως, η συζήτηση αναφορικά με αυτές τις λεπτομέρειες υποβιβάζει ένα πιο θεμελιώδες ζήτημα που αφορά την εξέλιξη της συλλογικής ταυτότητας αυτού του νέου ακόμη κράτους και το διαρκώς διευρυνόμενο χάσμα μεταξύ των φυλών του. Πρόκειται για ένα θέμα που πρόσφατα έφερε την κυβέρνηση συνασπισμού του Μπενιαμίν Νετανιάχου στα πρόθυρα της κατάρρευσης.

Η προθεσμία για…

… την αλλαγή του νόμου, σύμφωνα με τον οποίο οι χιλιάδες άνδρες που σπουδάζουν στις Γιεσίβα απαλλάσσονται από τη στρατιωτική θητεία, λήγει τον Αύγουστο. Ο επικεφαλής της επιτροπής που ο Νετανιάχου όρισε – και αυτήν την εβδομάδα διέλυσε – για να ετοιμάσει έναν εναλλακτικό νόμο συνέταξε μια αναφορά που ορίζει ότι ώς το 2016 θα πρέπει να υπηρετεί στον ισραηλινό Στρατό το 80% των υπερορθόδοξων Εβραίων, ενώ όσοι αρνούνται θα καλούνται να πληρώσουν πρόστιμο ύψους 20 χιλιάδων ευρώ. Ο Σαούλ Μοφάζ, ηγέτης του κόμματος Καντίμα, με την αναπάντεχη συμβολή του οποίου ο Νετανιάχου κατάφερε να σχηματίσει μια ισχυρή κυβέρνηση, δήλωσε πως θα αποσυρθεί από τον κυβερνητικό συνασπισμό αν τα όσα όρισε η επιτροπή δεν αποτελέσουν τη βάση του νέου νόμου. Παράλληλα, όμως, θρησκευτικές και δεξιές φατρίες απειλούν και εκείνες να εγκαταλείψουν την κυβέρνηση αν συμπεριληφθούν στον νόμο κυρώσεις κατά προσώπων ή αν εξαιρεθούν από αυτόν οι άραβες πολίτες του Ισραήλ.

Ο υπεύθυνος ενός…

… προγράμματος για τη θρησκεία και το κράτος που λειτουργεί στο Ισραηλινό Ινστιτούτο για τη Δημοκρατία και μέλος της επιτροπής για την αλλαγή του νόμου, ο Γιεντίντια Στερν, δήλωσε πως «υπάρχει πιθανότητα ενός εμφύλιου πολέμου μεταξύ των διαφορετικών φατριών. Αυτό που διακυβεύεται είναι δύο κουλτούρες και δύο πολιτισμοί», οι υπερορθόδοξοι Εβραίοι, γνωστοί ως Χαρεντίμ, από τη μια πλευρά και όλοι οι υπόλοιποι Εβραίοι από την άλλη. Σύμφωνα με τον Στερν, αυτοί οι δύο πολιτισμοί συμβίωναν ειρηνικά έως σήμερα μόνο και μόνο γιατί και οι δύο θεωρούσαν αναπόφευκτη την εξαφάνιση του άλλου. Πλέον, όμως, είναι σαφές πως και οι δύο παρατάξεις θα συνεχίσουν να υφίστανται, οπότε το σημαντικό είναι να καθοριστεί ποια θα είναι η συλλογική ταυτότητα της κοινωνίας του Ισραήλ.

Η αλλαγή όμως …

… ήδη επέρχεται, ακόμη και υπό το καθεστώς του παλιού νόμου. Πέρυσι, 1.282 Χαρεντίμ κατατάχτηκαν στον ισραηλινό Στρατό και άλλοι 1.090 συμμετείχαν σε προγράμματα εναλλακτικής θητείας, ενώ το 2007 είχαν καταταγεί μόλις 305. Οι Αραβες από τη μεριά τους, αν και παραδοσιακά δεν υπηρετούν στον Στρατό, πλέον συμμετέχουν ενεργά σε προγράμματα εναλλακτικής θητείας. Για να ισχυροποιηθεί η κοινωνική συνοχή του Ισραήλ, υποστηρίζει ο Γιεντίντια Στερν, η πλειοψηφία των Χαρεντίμ πρέπει να φορέσει τη στρατιωτική στολή.

Ο Ρούσσος Βρανάς απουσιάζει για προσωπικούς λόγους