Εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας κατέθεσαν αυτές τις ημέρες τις πινακίδες των Ι.Χ. τους επειδή δεν μπορούσαν να τα συντηρήσουν. Το κόστος χρήσης ακόμη και ενός μίνι με κινητήρα 1.200 κ.εκ. ξεπερνά τις 2.000 ευρώ, χωρίς μάλιστα να υπολογίσουμε απρόοπτες βλάβες, κλήσεις, κάποιες αναγκαίες επισκευές εξαιτίας ατυχήματος κ.λπ. Οσο μάλιστα ανεβαίνουμε κατηγορία, τόσο αυξάνονται τα απαιτούμενα ποσά για τη χρήση και τη συντήρηση του αυτοκινήτου μας.

Στο ρεπορτάζ που ακολουθεί στη δεύτερη σελίδα του «AutoNEA» υπολογίσαμε τις παραμέτρους οι οποίες καθορίζουν το κόστος. Τα περισσότερα χρήματα πηγαίνουν στα καύσιμα, στα σέρβις και στα ασφάλιστρα, ενώ τα τελευταία χρόνια αποτελούν σημαντικό παράγοντα κόστους τα τσουχτερά τέλη κυκλοφορίας. Εδώ θα πρέπει να επισημάνουμε ότι οι υπολογισμοί μας είναι ενδεικτικοί, καθώς το πραγματικό κόστος χρήσης ενός Ι.Χ. διαφέρει κατά περίπτωση. Για παράδειγμα, δεν διανύουμε όλοι τον ίδιο αριθμό χιλιομέτρων κάθε χρόνο, το κόστος των σέρβις διαφοροποιείται επίσης, ενώ τα ασφάλιστρα επηρεάζονται από τα bonus-malus αλλά και τον τόπο κατοικίας μας!

Επιλέξαμε τρεις τύπους μοντέλων, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν σε μεγάλο βαθμό την ελληνική αγορά. Το μικρό 1.200άρι υπολογίσαμε ότι θα διανύσει 10.000 χλμ. τον χρόνο, καθώς παίζει σε αρκετά νοικοκυριά τον ρόλο του δεύτερου αυτοκινήτου πόλης. Για το 1.400άρι, το μέσο οικογενειακό μοντέλο του Ελληνα, υπολογίσαμε το κόστος χρήσης με βάση τα 15.000 χλμ. τον χρόνο, ενώ κρίναμε σκόπιμο να υπάρχει και παράδειγμα για 1.800άρι, καθώς τα προηγούμενα χρόνια ανέβηκαν κατηγορία αρκετοί κάτοχοι Ι.Χ. και έχει αυξηθεί ο αριθμός τους.

Δεν αρκεί πάντως να μείνουμε στην απλή καταγραφή του κόστους χρήσης και συντήρησης, αλλά πρέπει να γίνουμε και πιο συνειδητοποιημένοι καταναλωτές. Η εποχή που αγοράζαμε αυτοκίνητα με δανεικά, χωρίς να σκεφτόμαστε πώς θα τα συντηρήσουμε στη συνέχεια, τέλειωσε οριστικά. Οποιος δεν το αντιλαμβάνεται, κινδυνεύει να τιμωρηθεί με… κατάθεση πινακίδων.