Οταν ξεκίνησε τα ταξίδια του το 2006, τo «Costa Concordia» ήταν το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο της Ευρώπης. Είχε ένα γιγαντιαίο σπα και δύο πισίνες με γυάλινη οροφή. Οπως έλεγε η πλοιοκτήτρια εταιρεία, το πλοίο «συμβόλιζε την ειρήνη και την αρμονία μεταξύ των ευρωπαϊκών εθνών». Σήμερα φέρνει στην επιφάνεια έναν φόβο που τόσο η βιομηχανία της κρουαζιέρας όσο και οι επιβάτες νόμιζαν ότι ανήκει πλέον στο παρελθόν.

Με άλλα λόγια, σημειώνει η Γκουίν Τόφαμ στην «Γκάρντιαν», αυτό που διαπιστώνουμε είναι ότι ένα πλοίο που κοστίζει κοντά μισό δισεκατομμύριο δολάρια μπορεί πάντα να κτυπήσει σε έναν βράχο. Αντί το μέγεθός του να το κάνει άτρωτο, ένα σύγχρονο κρουαζιερόπλοιο μπορεί πάντα να γίνει θέατρο μιας φοβερής καταστροφής. Και όπως είχε συμβεί με τον «Τιτανικό», οι επιβάτες μπορεί πάντα να χρειαστεί να βασιστούν σε ακατάλληλες σωσίβιες λέμβους.

Δεδομένου ότι κάθε χρόνο ταξιδεύουν με κρουαζιερόπλοια 21 εκατομμύρια επιβάτες και τα δυστυχήματα που γίνονται είναι λίγα, η βιομηχανία μπορεί να υποστηρίξει ότι αυτή η μορφή ταξιδιού είναι σχετικά ασφαλής. Μόλις πριν από πέντε χρόνια όμως βυθίστηκε το τελευταίο κρουαζιερόπλοιο στη Μεσόγειο. Ηταν το «Sea Diamond», που προσέκρουσε σε ύφαλο στα ανοιχτά της Σαντορίνης. Ο πλοίαρχος και πέντε μέλη του πληρώματος παραπέμφθηκαν για αμέλεια, αλλά στη συνέχεια η υπόθεση μπήκε στο αρχείο.

Σύμφωνα με το Nautilus Inter-national, το συνδικάτο των επαγγελματιών ναυτικών, ορισμένα ζητήματα ασφαλείας μάλλον χειροτέρεψαν παρά λύθηκαν με τα σύγχρονα κρουαζιερόπλοια. «Τα σήματα κινδύνου έχουν αρχίσει να εκπέμπονται εδώ και πάνω από μία δεκαετία», λέει ο Αντριου Λίνινγκτον, διευθυντής επικοινωνιών του Nautilus. «Τα πλοία αυτά είναι πλωτά ξενοδοχεία. Μοιάζουν περισσότερο με ουρανοξύστες. Εχουν υψηλές πλευρές, μικρό βύθισμα και είναι δύσκολος ο χειρισμός τους σε μια ανεμοθύελλα. Πιστεύουμε ότι πολλές προδιαγραφές ασφαλείας έχουν θυσιαστεί στον βωμό του κέρδους». Ο αυτόματος πιλότος δεν έχει εξαλείψει το ανθρώπινο λάθος. Και η ύπαρξη πολυεθνικών πληρωμάτων επιτείνει πολλές φορές τον πανικό.

Περισσότερα από 250 κρουαζιερόπλοια πραγματοποιούν ταξίδια σήμερα στον κόσμο, τα 100 από τα οποία στην Ευρώπη. Εφέτος έχει προγραμματιστεί να προστεθούν στον στόλο αυτόν άλλα δύο πλοία: το «Costa Voyager», με χωρητικότητα 927 επιβατών, και το «Disney Fantasy», που μπορεί να φιλοξενήσει 4.000 επιβάτες. Η ψυχαγωγία που προσφέρεται στα πλοία αυτά είναι πλέον πολύ εξειδικευμένη: από σερφ σε πισίνες με κύματα μέχρι γήπεδα γκολφ και από μαθήματα μαγειρικής από διάσημους σεφ μέχρι συναυλίες ροκ μουσικής.

Η ασφάλεια των πλοίων δεν είναι το μόνο θέμα που απασχολεί τη βιομηχανία αυτή. Υστερα από μια σειρά επεισοδίων εν πλω, ιδρύθηκε η Διεθνής Ενωση Θυμάτων Κρουαζιέρας για να αναδειχθούν οι κίνδυνοι για τους μεμονωμένους επιβάτες. Δεκάδες άνθρωποι έχουν χάσει τη ζωή τους σε ανεξήγητες συνθήκες ή παραμένουν αγνοούμενοι την τελευταία δεκαετία. Και οι οικογένειές τους δυσκολεύονται να διεκδικήσουν αποζημίωση λόγω του ασαφούς νομικού καθεστώτος στα διεθνή ύδατα. Τα περισσότερα κρουαζιερόπλοια είναι νηολογημένα στις Μπαχάμες ή στον Παναμά και φέρουν σημαία ευκαιρίας ώστε να εμπίπτουν σε ευνοϊκότερο καθεστώς ως προς τη φορολογία και τις συνθήκες εργασίας.