Καλά κρατεί το λαθρεμπόριο καυσίμων όπως και οι εικονικές πωλήσεις πετρελαιοειδών προς τα Βαλκάνια. Οι εξαγωγές προς τις γειτονικές χώρες ως διά μαγείας έχουν διπλασιαστεί την τελευταία τριετία και από 15% της κατανάλωσης που ήταν το 2008, υπολογίζεται ότι έχουν φτάσει το 30% στα τέλη του 2011 !

Τουλάχιστον 500 – 600 υπολογίζονται τα ξένα βυτιοφόρα που αλωνίζουν κάθε χρόνο εντός Ελλάδος χωρίς ουσιαστικούς ελέγχους από Αστυνομία, τελωνεία και ΣΔΟΕ, ενώ 6 στα 10 ελληνικά βυτιοφόρα δεν φέρουν το σήμα της εταιρείας με την οποία συνεργάζονται παρότι υπάρχει σχετικός νόμος. Ετσι, ένα μέρος από τα περίπου 6 εκατ. τόνους βενζίνης και πετρελαίου που εμφανίζεται ότι εξήχθησαν φέτος και πουλήθηκαν αδασμολόγητα σε Βουλγαρία, Σκόπια, Αλβανία, Σερβία και Μαυροβούνιο, διατέθηκε στην εγχώρια αγορά με τη προσθήκη Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης και ΦΠΑ.

Το 2002 έχει ψηφιστεί ο Νόμος 3054 που προβλέπει πως τα βυτιοφόρα πρέπει να έχουν σύμβαση αποκλειστικής συνεργασίας με μια εταιρεία και, το κυριότερο, το σήμα της να εμφανίζεται μόνιμα πάνω στο όχημα. Να μην υπάρχουν δηλαδή «λευκά» βυτιοφόρα ώστε οι αρμόδιοι να ξέρουν ανά πάσα στιγμή ποιος μεταφέρει, τι και πού! Ωστόσο δέκα χρόνια μετά δεν έχει εφαρμοστεί απολύτως τίποτα αφού δεν έχει εκδοθεί η… Κοινή Υπουργική Απόφαση που προέβλεπε ο νόμος. Ετσι, όπως παραδέχεται στέλεχος της Ομοσπονδίας του κλάδου, το 60% των 1.700 ελληνικών βυτιοφόρων είναι «λευκό».

ΤΑ ΠΑΡΑΘΥΡΑ. Την ίδια ώρα, γύρω στα 500 – 600 βυτιοφόρα με πινακίδες από Βουλγαρία, Σκόπια, Αλβανία και Σερβία μπαινοβγαίνουν στη χώρα μας, φτάνοντας μέχρι και στην Πελοπόννησο για να φορτώσουν με καύσιμα και εν συνεχεία να τα «εξαγάγουν» αδασμολόγητα στις γειτονικές χώρες όπως λένε τα παραστατικά τους. Είναι άγνωστο πόσα από αυτά, στον δρόμο προς τα σύνορα και με τη συνεργασία ή μη κάποιου τελωνειακού, κάνουν μεταβολή για να ξεφορτώσουν τα καύσιμά τους σε πόλεις όχι μόνο της Βόρειας αλλά και της Νότιας ή της Δυτικής Ελλάδος. Πέρυσι συνελήφθη επ’ αυτοφώρω οδηγός βυτιοφόρου στα Τρίκαλα (τα παραστατικά αναφέρονταν σε ανύπαρκτη εταιρεία της Βουλγαρίας), ενώ παρόμοια περίπτωση εντοπίστηκε φέτος στα Ιωάννινα με προορισμό την Αλβανία.

Γνώστες της αγοράς καυσίμων λένε ότι οι έλεγχοι σε αλλοδαπά βυτιοφόρα είναι σπάνιοι και τα πρόστιμα που έχουν καταλογιστεί, πενιχρά. Το παράδοξο είναι ότι η ελληνική Βουλή έχει ψηφίσει τον Νόμο 3446/2006 που προβλέπει ποινές για παραβάσεις φορτηγών και βυτιοφόρων οποιασδήποτε προέλευσης, από τη μη κατοχή διπλώματος, μέχρι την παράνομη μεταφορά εμπορεύματος. Ο νόμος όμως δεν μπορεί να εφαρμοστεί σε οχήματα με… ξένες πινακίδες επειδή δεν προβλέπει την ακινητοποίησή τους και την επιτόπου είσπραξη του προστίμου όπως ισχύει σε πολλές χώρες στο εξωτερικό. Εχει ενδιαφέρον ότι, όπως λένε άνθρωποι του χώρου, συχνά τα αστυνομικά όργανα δεν σταματούν για ελέγχους βυτιοφόρα με ξένες πινακίδες λόγω της δυσκολίας συνεννόησης με τους οδηγούς τους!