Ερωτήματα εγείρει η εκποίηση σε εταιρεία ενοικίασης αεροσκαφών του Μαϊάμι τεσσάρων Αίρμπας A340-300 της πρώην Ολυμπιακής αντί του ποσού των 40,4 εκατ. δολαρίων (περίπου 31 εκατ. ευρώ). Η απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων που δημοσιοποιήθηκε χθες (και αναρτήθηκε στο Διαδίκτυο) δεν αναφέρει το τίμημα αλλά, όπως έγινε γνωστό, αυτό προήλθε έπειτα από εισηγήσεις των συμβούλων που έχει προσλάβει η κυβέρνηση (Lazard και Grant Thornton). Οι δύο σύμβουλοι εισηγήθηκαν στην κυβέρνηση ότι το προσφερόμενο τίμημα (40,4 εκατ. δολάρια) από την εταιρεία Apollo Aviation ήταν ικανοποιητικό, δεδομένης της κατάστασης που επικρατεί στη διεθνή αεροπορική αγορά και της κατάστασης στην οποία είχαν περιέλθει τα τέσσερα αεροσκάφη με την επί δυόμισι χρόνια απόσυρσή τους από την ενεργό υπηρεσία.

ΠΑΡΟΠΛΙΣΜΕΝΑ. Επειτα από αυτό η Διυπουργική Επιτροπή (πλην του υπουργού Οικονομικών Ευ. Βενιζέλου, υπογράφουν οι υπουργοί Περιβάλλοντος Γ. Παπακωνσταντίνου, Ανάπτυξης Μ. Χρυσοχοΐδης, Υποδομών Μ. Βορίδης, Εργασίας Γ. Κουτρουμάνης) αποφάσισε με συνοπτικές διαδικασίες (το σχετικό έγγραφο υπογράφηκε διά περιφοράς) να δοθούν τα αεροπλάνα στην εταιρεία του Μαϊάμι, η οποία έχει παραρτήματα στο Δουβλίνο και στη Σιγκαπούρη και αγοράζει παροπλισμένα αεροπλάνα, τα οποία στη συνέχεια υπενοικιάζει σε εταιρείες τσάρτερ ή τακτικές αεροπορικές εταιρείες.

ΑΠΟ ΤΟ 2009. Το Δημόσιο από τα τέλη του 2009 προσπαθούσε να βρει αγοραστές για τα τέσσερα αεροσκάφη, ωστόσο το εγχείρημα δεν ευοδώθηκε από σειρά παλινωδιών των αρμοδίων, με αποτέλεσμα τα τέσσερα αεροπλάνα να παραμένουν καθηλωμένα σε χώρους του αεροδρομίου «Ελ. Βενιζέλος». Ο νέος στόχος που τέθηκε από το Δημόσιο ήταν να πωληθούν εντός του 2012.

Η «προίκα» του ιστορικού αερομεταφορέα είχε αποτιμηθεί το 2009 προς 180 εκατ. ευρώ, ενώ το 2010 ο τότε υπουργός Οικονομικών Γ. Παπακωνσταντίνου είχε θέσει ως κατώτατη τιμή πώλησης τα 100 εκατ. ευρώ. Η αμερικανική εταιρεία Cirrus, αν και είχε πλειοδοτήσει σε σχετικό διαγωνισμό προσφέροντας 95 εκατ. ευρώ, αποσύρθηκε και ο διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος στις αρχές του 2011. Ετσι, η διαδικασία – για την οποία είχαν προσληφθεί ως σύμβουλοι η Lazard & Co Limited, η Howrey LLP και η Aircraft Value Analysis Company – ξεκίνησε από το μηδέν, με το νέο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσής της να είναι το τέταρτο τρίμηνο του 2011, σύμφωνα και με το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα.

Το έργο της αποτίμησης της αξίας των Αίρμπας ανατέθηκε στην Sl Εngineering & Services αντί του ποσού των 6000 ευρώ. Τα τέσσερα αεροσκάφη, που είχαν αγοραστεί το καθένα περίπου προς 140 εκατ. ευρώ, μισθώνονταν από το Δημόσιο στην πρώην Ολυμπιακή έως τον Σεπτέμβριο του 2009, οπότε ιδιωτικοποιήθηκε ο κρατικός αερομεταφορέας, αντί του ποσού των 300.000 ευρώ μηνιαίως το καθένα. Το μηνιαίο μίσθωμα στάθμευσης των αεροσκαφών στο «Ελ. Βενιζέλος» ανερχόταν σε 100.000 ευρώ.

Η ΑΝΑΘΕΣΗ. Ερώτημα αποτελεί και το γιατί ανατέθηκε στην SL Engineering & Services Ltd η επιτόπια αποτίμηση της αξίας των τεσσάρων Αίρμπας A340-300, δεδομένου ότι η εταιρεία χαρακτηρίζεται εταιρεία με πολύ μικρό έργο. Στην ιστοσελίδα της δεν υπάρχει ούτε τηλέφωνο, ούτε διεύθυνση, ούτε ποιοι είναι οι μέτοχοί της, μόνο ένα e-mail. Στο ενεργητικό της παρουσιάζει μόνο δύο επιθεωρήσεις το 2010 και μία το 2011.

Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο της αποκρατικοποίησης της Ολυμπιακής τα αεροπλάνα αυτά εκτιμήθηκαν το 2009 σε περίπου 25 εκατ. ευρώ το καθένα. Ωστόσο το γεγονός ότι παρέμεναν εγκαταλειμμένα επί δύο χρόνια στο έδαφος, όπως λένε τεχνικοί και πιλότοι της πρώην Ολυμπιακής, «είναι πολύ μεγάλο έγκλημα». Ολοι γνωρίζουν ότι με το πέρασμα των ετών θεωρείται αυτονόητη η σταδιακή μείωση της αξίας των αεροσκαφών.

«Αν τα αεροσκάφη είχαν πωληθεί όταν ακόμη πετούσαν και έχοντας σε πλήρη ισχύ όλα τα πιστοποιητικά συντήρησής τους, η τιμή και για τα τέσσερα θα μπορούσε να φτάσει ακόμα και στα 170 εκατ. ευρώ», λέει ο κ. Μάρκος Κανδυλάκης εκ μέρους των τεχνικών της πρώην Ολυμπιακής.

«Αν αληθεύει ότι πουλήθηκαν προς 31 εκατ. ευρώ και τα τέσσερα αεροπλάνα, τότε μιλάμε για τιμή σκραπ», λένε οι τεχνικοί, προσθέτοντας ότι το ποσό αυτό δεν έχει καμία σχέση με τη σημερινή αξία των μεταχειρισμένων αεροσκαφών του ίδιου τύπου, της ίδιας ηλικίας (1999), η οποία κυμαίνεται από 25 έως 35 εκατ. ευρώ το καθένα. Τα τέσσερα αεροσκάφη ήταν μέρος του στόλου των Ολυμπιακών Αερογραμμών, πρώην κρατικού αερομεταφορέα στην Ελλάδα που ιδιωτικοποιήθηκε το 2009, και εκτελούσαν από το 2000 πτήσεις σε διηπειρωτικούς προορισμούς.