Ο Σύνδεσμος Καθηγητών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, στην πρώτη δημόσια παρέμβασή του, αυτοπροσδιορίζεται ως συλλογικότητα προβληματισμού για την πορεία του ελληνικού Πανεπιστημίου.

Το πρώτο κείμενο του Συνδέσμου, συνολικά, αναφέρει τα εξής:

Τα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας βρίσκονται μπροστά στη διαδικασία εκλογής των εσωτερικών μελών των Συμβουλίων τους, η οποία είναι καθοριστικής σημασίας για το νέο τρόπο της οργάνωσης και της διοίκησής τους, καθώς και για το μέλλον τους.

Το νέο θεσμικό πλαίσιο, του οποίου οι βασικές διατάξεις και πρόνοιες έχουν προοδευτικό χαρακτήρα, θέτει μια σημαντική πρόκληση, καθώς επιχειρεί, με αρκετά ευδιάκριτο τρόπο, να εμφυτεύσει στο δημόσιο πανεπιστήμιο στοιχεία από νοοτροπίες και πρότυπα, που εδώ και δεκαετίες καλλιεργούνται και ακμάζουν σταθερά στα πανεπιστημιακά ιδρύματα αριστείας της διεθνούς πανεπιστημιακής κοινότητας. Θεωρούμε ότι ύψιστο χρέος των θεσμικών οργάνων, τα οποία θα αναδειχθούν μέσα από τις νέες εκλογικές διαδικασίες είναι η συνειδητοποίηση του μεγέθους αυτής της πρόκλησης. Μέσα από αυτή, σε συνδυασμό με την εκμετάλλευση της ανεκτίμητης αυτονομίας από την κηδεμονία του κεντρικού και συγκεντρωτικού κράτους, με την οποία προικίζεται το ελληνικό πανεπιστήμιο, τα νέα θεσμικά όργανα θα έχουν μοναδική ευκαιρία να επιλέξουν για ποια στοιχεία αυτών των προτύπων και νοοτροπιών θα εργαστούν, ώστε να τα αναπτύξουν και να τα προσαρμόσουν στην ελληνική πραγματικότητα, προς όφελος του Ελληνικού Πανεπιστημίου και της χώρας.

Η κοινωνία, σχεδόν στο σύνολό της, μας καλεί να εκμεταλλευτούμε την ευκαιρία που μας δίνεται και να αρχίσουμε, επιτέλους, να αναπτύσσουμε τον Πανεπιστημιακό Λόγο, ο οποίος, τόσο μεσοπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα, οφείλει να είναι νηφάλιος, αποτελεσματικός, κομματικά αποφορτισμένος, ιστορικά τεκμηριωμένος και να οδηγεί συνεχώς στην αξιοκρατική και ιεραρχημένη συμμετοχικότητα στη λήψη των ακαδημαϊκών αποφάσεων.

Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, το μεγαλύτερο πανεπιστήμιο της χώρας, με πλούσια ακαδημαϊκή παράδοση, ιδιαίτερα στο απώτερο παρελθόν, κρίνουμε ότι οφείλει να διαδραματίσει εξέχοντα ρόλο στην κατεύθυνση της αναβάθμισης του Ελληνικού Πανεπιστημίου. Η ευθύνη για την επιλογή Μελών του Συμβουλίου του Α.Π.Θ. (εσωτερικών και εξωτερικών), τα οποία να προσφέρουν στο ίδρυμα με ανιδιοτέλεια και αποτελεσματικότητα, είναι μεγάλη.

Το στοίχημα είναι ανοιχτό και η διασφάλιση αυτής της επιλογής δεν είναι δεδομένη. Ο μόνος τρόπος να γίνει κάτι τέτοιο, είναι να προταχθούν αρχές και κριτήρια για τα πρόσωπα που θα καταλάβουν τις θέσεις των εσωτερικών και αργότερα και των εξωτερικών Μελών του Συμβουλίου του Α.Π.Θ. Γιʼ αυτό θα πρέπει να ενθαρρυνθούν και να υποστηριχθούν, από ένα ευρύ φάσμα Σχολών και Τμημάτων, υποψηφιότητες τέτοιες, οι οποίες να χαρακτηρίζονται, όσο το δυνατόν περισσότερο, από μια σειρά συγκεκριμένων αρχών και κριτηρίων, όπως:

· Στάση ζωής ακαδημαϊκού δασκάλου και επιστημονική καταξίωση, ελληνική και διεθνή.

· Τήρηση κανόνων διαφάνειας και σεβασμό στην προσωπικότητα όλων των μελών της πανεπιστημιακής κοινότητας.

· Έμπρακτη πίστη στην αξιοκρατία και την αριστεία.

· Ανεξαρτησία από κομματικούς μηχανισμούς και ομάδες συμφερόντων.

· Δημόσια κατάθεση απόψεων για τα μεγάλα ζητήματα που αφορούν στο Πανεπιστήμιο.

· Διάθεση αξιοποίησης των ευκαιριών του νέου νόμου για υλοποίηση και εμβάθυνση της μεταρρύθμισης και όχι για παρεμπόδισή της.

· Κατάθεση θέσεων για την εξειδίκευση της μεταρρύθμισης στο Α.Π.Θ. και τις αναγκαίες μεγάλες αναδιαρθρώσεις στην εκπαιδευτική, ερευνητική και οικονομική πολιτική του.

Σκοπός μας δεν είναι να υποδείξουμε τους «καλούς» και τους «κακούς» υποψηφίους, αλλά να καταθέσουμε την άποψή μας για τις αρχές, που πρέπει να βαρύνουν στις επιλογές μας. Καλούμε τους/τις συναδέλφους που συμφωνούν με αυτό το κείμενο αρχών, να πορευτούν μαζί με όσους είχαν την πρωτοβουλία να το συντάξουν σε μια διαχρονική προσπάθεια για την αναβάθμιση του ΑΠΘ και να ενθαρρύνουν όλους τους υποψήφιους, που κατά την κρίση τους καλύπτουν αυτές τις αρχές.

Πάνος Αργυράκης (Καθηγητής, Τμήμα Φυσικής)

Μάρκος Ασσαέλ (Καθηγητής, Τμήμα Χημικών Μηχανικών)

Λουκάς Βλάχος (Καθηγητής, Τμήμα Φυσικής)

Αναστασία Γραμματικάκη-Αλεξίου (Καθηγήτρια, Τμήμα Νομικής)

Γρηγόρης Διαμαντίδης (Καθηγητής, Γεωπονική Σχολή)

Γιώργος Θεοδωρίδης (Αναπλ. Καθηγητής, Τμήμα Χημείας)

Ορέστης Καλογήρου (Καθηγητής, Τμήμα Φυσικής)

Γρηγόρης Καλφέλης (Καθηγητής, Τμήμα Νομικής)

Άγγελος Κανελλής (Καθηγητής, Τμήμα Φαρμακευτικής)

Αστέριος Κατσαμούρης (Καθηγητής, Ιατρική Σχολή)

Καλλιόπη Μακρίδου (Καθηγήτρια, Τμήμα Νομικής)

Μιχάλης Μαριάς (Καθηγητής, Τμήμα Μαθηματικών)

Γιώργος Μόσιαλος (Αναπλ. Καθηγητής, Τμήμα Βιολογίας)

Βασίλης Μούγιος (Καθηγητής, ΤΕΦΑΑ)

Νίκος Μπιτζιλέκης (Καθηγητής, Τμήμα Νομικής)

Χρήστος Παναγιωτίδης (Καθηγητής, Τμήμα Φαρμακευτικής)

Θεόφιλος Πουταχίδης (Επίκ. Καθηγητής, Κτηνιατρική Σχολή)

Μωυσής Σιδηρόπουλος (Καθηγητής, Τμήμα Οικονομικών Επιστημών)

Πασχάλης Φορτομάρης (Επίκ. Καθηγητής, Κτηνιατρική Σχολή)

Κώστας Χατζηκωνσταντίνου (Καθηγητής, Τμήμα Νομικής)