ΑΡΝΗΤΙΚΟ ρεκόρ δεκαπενταετίας σημείωσε η ελληνική αγορά αυτοκινήτου τον Σεπτέμβριο, καθώς ταξινομήθηκαν μόλις 5.994 καινούργια Ι.Χ., δηλαδή 50% λιγότερα σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του προηγούμενου έτους, όταν είχαν πουληθεί 11.956. Αν συγκρίνουμε μάλιστα τον φετινό Σεπτέμβριο με τον μέσο όρο της ίδιας πενταετίας για το ίδιο διάστημα, θα διαπιστώσουμε ότι η πτώση των πωλήσεων αγγίζει το 66,6%! Ουσιαστικά πρόκειται για διάλυση της αγοράς αυτοκινήτου, η οποία αναμένεται να υποχρεώσει ακόμη περισσότερες επιχειρήσεις του κλάδου να βάλουν λουκέτο και να απολύσουν το προσωπικό τους.

Ενα μέρος της πτώσης των πωλήσεων οφείλεται πάντως στις απεργιακές κινητοποιήσεις των ιδιοκτητών φορτηγών, οι οποίες προκάλεσαν προβλήματα στις μεταφορές των καινούργιων αυτοκινήτων, υπολογίζεται όμως ότι ακόμη και χωρίς αυτές δεν υπήρχε περίπτωση η αγορά του Σεπτεμβρίου να ξεπεράσει τις 6.800 έως τις 7.000 ταξινομήσεις.

Αξίζει να σημειώσουμε ότι τα νούμερα του φετινού Σεπτεμβρίου αντιστοιχούν σε ετήσιες πωλήσεις της τάξεως των 85.000 έως 90.000 νέων Ι.Χ., όταν ο μέσος ετήσιος όρος της τελευταίας πενταετίας ανέρχεται σε 265.800 ταξινομήσεις.

Μειωμένα και τα έσοδα

Μειωμένα θα είναι και τα δημοσιονομικά έσοδα από την αγορά του αυτοκινήτου. Φέτος είχαν εγγραφεί στον προϋπολογισμό εισπράξεις περίπου ενός δισ. ευρώ από τη φορολόγηση των καινούργιων Ι.Χ. (ΦΠΑ και Ειδικό Τέλος Ταξινόμησης), αλλά η υστέρηση ακόμη και από αυτόν τον συντηρητικό στόχο αναμένεται να αγγίξει τα 400 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τον Γ. Βασιλάκη, πρόεδρο του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτου, η εφαρμογή του μέτρου της απόσυρσης θα έδινε ανάσες στην αγορά και στα ταμεία του κράτους, ενώ θα είχε και περιβαλλοντικό όφελος. Στην Ελλάδα ταξινομούνται κατά μέσον όρο κάθε χρόνο 25 καινούργια Ι.Χ. ανά 1.000 κατοίκους και αποσύρονται μόνον 5, άρα προστίθενται 20 νέα στην κυκλοφορία. Αντίθετα, στην υπόλοιπη Ε.Ε. ο μέσος αριθμός των καινούργιων ταξινομήσεων ανά 1.000 κατοίκους φτάνει τις 33, σε αυτές όμως αντιστοιχούν 30 αποσύρσεις! Ετσι έχει δημιουργηθεί στη χώρα μας ένας γηρασμένος στόλος αυτοκινήτων, ο οποίος επιβαρύνει το περιβάλλον και ταυτόχρονα δεν προσφέρει την απαιτούμενη προστασία, καθώς τα μοντέλα παλαιάς τεχνολογίας δεν διαθέτουν σύγχρονα συστήματα ασφαλείας. Οι εισαγωγείς, πάντως, αντιμετωπίζουν θετικά τον νέο τρόπο υπολογισμού των τελών κυκλοφορίας, ο οποίος γίνεται με αποκλειστικό κριτήριο τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Τονίζουν όμως ότι δεν πρόκειται να δώσει ώθηση στις πωλήσεις αν δεν συνδυαστεί με το μέτρο της απόσυρσης και θεωρούν ότι θα στρέψει ακόμη περισσότερους πελάτες στην αγορά ενός μικρού και οικονομικού μοντέλου.