Πήγαν για συντήρηση πίνακα και βγήκαν µε θησαυρό στα χέρια τους ιδιώτες συλλέκτες στην Ισπανία. Διότι ο πίνακας µήκους 3 µ. που είχαν στην κατοχή τους και τον παρέδωσαν για επιστηµονική φροντίδα στο Μουσείο του Πράδο θεωρούσαν πως είναι έργο του Πίτερ Μπρέγκελ του Νεώτερου, τελικώς όµως αποδείχθηκε πως είναι ένα από τα ελάχιστα έργα του γνωστού ως «νέου Ιερώνυµου Μπος»– του σπουδαίου φλαµανδού ζωγράφου του 16ου αιώνα Πίτερ Μπρέγκελ του Πρεσβύτερου.

Ο πίνακας, που απεικονίζει τη δοκιµή κρασιού κατά τη διάρκεια της γιορτής του Αγίου Μαρτίνου, ζωγραφίστηκε περί το 1565-1568 και απεικονίζει περισσότερες από 100 µορφές που συνωστίζονται γύρω από ένα τεράστιο βαρέλι µε κόκκινο κρασί. Ανάµεσά τους µπορεί να διακρίνεται ένας πορτοφολάς, δύο άνδρες που καβγαδίζουν, µια µητέρα που δίνει µια γουλιά κρασί στο µωρό της, ένας µεθυσµένος που έχει σωριαστεί πάνω στον εµετό του. Υπάρχουν και σηµεία όπου ο καµβάς έχει καταστραφεί εντελώς.

Προ εκπλήξεως βρέθηκαν όµως οι συντηρητές όταν ανακάλυψαν πως το έργο ήταν υπογεγραµµένο και µάλιστα από τον Πίτερ Μπρέγκελ τον Πρεσβύτερο, προσθέτοντας έτσι ακόµη ένα στα µόλις 40 – γνωστά παγκοσµίως – υπογεγραµµένα έργα του ζωγράφου. «Πρόκειται για ένα αξιοσηµείωτο γεγονός, είναι απίθανο να βρεθεί ξανά ένα άλλο έργο του Μπρέγκελ µε τόσο αναπάντεχο τρόπο», λέει η υπουργός Πολιτισµού της Ισπανίας, Ανχελες Γκονζάλεζ-Σίντε.

Το έργο αρχικά αγοράστηκε τον 17ο αιώνα από τον Δούκα του Μεντινατσέλι, ο οποίος πιστεύεται πως για να αποκτήσει τον εν λόγω πίνακα πλήρωσε τρεις φορές περισσότερα από όσα είχε διαθέσει για να αγοράσει πίνακα του Βελάσκεθ. Οι απόγονοί του και σηµερινοί κάτοχοι του έργου ωστόσο πίστευαν πως επρόκειτο για δηµιουργία του Μπρέγκελ του Νεώτερου και το έφεραν στο Πράδο για συντήρηση και µε τη διάθεση να το πωλήσουν, χωρίς να φαντάζονται τι θα αποκάλυπτε η εξέταση µε ακτίνες.

Ζωγραφίστηκε το 1565-1568 και απεικονίζει περισσότερες από 100 µορφές που συνωστίζονται γύρω από ένα τεράστιο βαρέλι µε κόκκινο κρασί

Η κόντρα της… τιµής

Πόλεµος έχει ξεσπάσει από τη στιγµή που αποκαλύφθηκε η τιµή του έργου. Ενώ οι πρώτες εκτιµήσεις λένε πως στη διεθνή αγορά το έργο θα πωλούνταν από 25 έως 50 εκατ. ευρώ, το Πράδο επιθυµεί να προσθέσει το έργο στις συλλογές του µε µόλις 7 εκατ. ευρώ.

Για να το πετύχει δε, ήδη το ανώτατο συµβούλιο για την προστασία της πολιτιστικής κληρονοµιάς της Ισπανίας απαγόρευσε την αποµάκρυνση του έργου από τη χώρα. «Πρόκειται για µια τιµή προσαρµοσµένη στην εγχώρια αγορά, αλλά όχι στη διεθνή όπου στις δηµοπρασίες του Λονδίνου και της Νέας Υόρκης θα µπορούσε να εκτοξευθεί στα ύψη», υποστηρίζει ο Μιγκέλ Ζουγκάζα, διευθυντής του Πράδο στην ισπανική εφηµερίδα «Εl Ρais».