Ο πληµµελής ανεφοδιασµός, η ακινητοποίηση των εξαγωγών και η έλλειψη πρώτων υλών από την αποχή των φορτηγών έχει φέρει σε αδιέξοδο τους επιχειρηµατίες.

Η κατάσταση είναι δραµατική για τους έλληνες εξαγωγείς που αποτιµούν τις ζηµίες από την απεργία σε 5 εκατ. ευρώ ηµερησίως, επισηµαίνοντας ότι κάθε ηµέρα αποχής οδηγεί σε απώλεια 50 θέσεων εργασίας. «Σε µία περίοδο που η εικόνα της Ελλάδας στο εξωτερικό πλήττεται από συνεχή αρνητικά δηµοσιεύµατα, ενέργειες όπως η αποχή των ιδιοκτητών φορτηγών αυτοκινήτων και βυτιοφόρων δηµόσιας χρήσης, υποβαθµίζουν περαιτέρω το ελληνικό επιχειρηµατικό όνοµα σε διεθνές επίπεδο. Σήµερα, η χώρα µας πάσχει από αρνητική δηµοσιότητα, γεγονός που έχει ήδη στοιχίσει τα µέγιστα στους έλληνες εξαγωγείς, που προσπαθούν να στραφούν προς τα έξω, καθώς η αγορά στην Ελλάδα βαθµιαία συρρικνώνεται», λέει σε ανακοίνωσή του ο Σύνδεσµος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος.

Χωρίς πρώτες ύλες

Η προµήθεια πρώτων υλών σε πολλές βιοµηχανίες και βιοτεχνίες έχει διακοπεί οδηγώντας σε µερική ή ολική αναστολή της παραγωγικής διαδικασίας, ενώ αρκετές επιχειρήσεις αδυνατούν να πραγµατοποιήσουν εξαγωγές φορτίων προς πελάτες του εξωτερικού, ακόµα και αυτών που διακινούνται µε άλλα µεταφορικά µέσα (πλοία, αεροπλάνα και τρένα), αφού η προώθησή τους στο τελικό σηµείο αναχώρησης γίνεται µε φορτηγά δηµόσιας χρήσης κάτι που µε την παρούσα κατάσταση είναι αδύνατο να πραγµατοποιηθεί. Για ορισµένα µάλιστα προϊόντα οι επιπτώσεις είναι ακόµη χειρότερες, λόγω του ευπαθούς και εποχιακού χαρακτήρα τους, όπως η βρώσιµη ελιά, µε άµεσο κίνδυνο φθοράς και καταστροφής τους. Αν προστεθούν στις ζηµιές αυτές και οι ζηµιές των εξαγωγικών επιχειρήσεων λόγω αδυναµίας εκτέλεσης των συµβατικών τους υποχρεώσεων προς την πελατεία τους (µείωση παραγγελιών, ρήτρες, κόστος λειτουργίας, µίσθωσης αποθηκευτικών χώρων και απασχόλησης προσωπικού, απώλεια πελατών κ.λπ.) το µέγεθος των απωλειών για τις ελληνικές επιχειρήσεις αλλά και την ελληνική οικονοµία γενικότερα γίνεται πολύ µεγαλύτερο. «Ολα αυτά συµβαίνουν σε µία περίοδο κατά την οποία οι επιχειρήσεις έχουν ήδη πληγεί από τη διεθνή οικονοµική κρίση και έχουν ήδη υποστεί µείωση της δραστηριότητας και της ρευστότητάς τους», λέει ο πρόεδρος του Εµπορικού και Βιοµηχανικού Επιµελητηρίου της Αθήνας, Κωνσταντίνος Μίχαλος.

Μέχρι χθες στα λιµάνια όλης της χώρας βρίσκονται εγκλωβισµένα περίπου 5.000 κοντέινερ από τα οποία 2.800 στο λιµάνι του Πειραιά ενώ υπάρχουν και έµφορτα πλοία. Στο λιµάνι της Θεσσαλονίκης αν και ο αριθµός των κοντέινερ ήταν αρκετά µικρότερος, υπήρχαν σε αναµονή 4 έµφορτα πλοία ενώ τα φορτηγά µικρού τονάζ που εξυπηρετούσαν τις µεταφορές, µόλις που µπορούσαν να καλύψουν το 10% του συνολικού έργου της µεταφοράς αγαθών. Μάλιστα, σύµφωνα µε το ΕΒΕΑ ένας µεγάλος αριθµός επιχειρήσεων σταµάτησε τις αποστολές εµπορευµάτων προς τη χώρα µας θέλοντας να αποφύγουν το κόστος αποθήκευσης αλλά και τον εγκλωβισµό των προϊόντων που δεν µπορούν λόγω της αποχής να µεταφερθούν στους τελικούς προορισµούς τους.

Για καθεστώς οµηρείας των µεταποιητικών επιχειρήσεων κάνει λόγο ο πρόεδρος του Συνδέσµου Βιοµηχανιών Αττικής – Πειραιώς κ. Δ. Μαθιός ο οποίος κάλεσε την κυβέρνηση να προσµετρήσει τις τεράστιες ζηµιές που υφίστανται οι επιχειρήσεις. «Κινδυνεύουµε µε καταστροφή», λέει ο πρόεδρος της Εθνικής Συνοµοσπονδίας Ελληνικού Εµπορίου Βασίλης Κορκίδης, ο οποίος τονίζει ότι ήδη υπάρχουν ελλείψεις σε περιοχές της νησιωτικής Ελλάδας ενώ η αγορά βρίσκεται µια ανάσα από το µπλακάουτ. «Το κλίµα είναι τεταµένο και κάνεις δεν ξέρει τι θα γίνει ακόµα και µετά την ψήφιση του νοµοσχεδίου».

ΟΙ ΕΞΑΓΩΓΕΣ

Για ζηµιές πέντε εκατοµµυρίων ευρώ την ηµέρα κάνουν λόγο οι εξαγωγείς

Στερεύουν και από καύσιµα

ΓΙΑ ΑΔΥΝΑΜΙΑ τροφοδοσίας της αγοράς µιλούν οι εκπρόσωποι του Συνδέσµου Εταιρειών Εµπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος. Οπως επισηµαίνει ο γενικός διευθυντής του Συνδέσµου Ανδρέας Πετριανίδης, τα περίπου 280 βυτιοφόρα των εταιρειών τροφοδοτούν τα πρατήρια µε καύσιµα, παρατηρείται όµως µεγάλη δυσκολία στην τροφοδοσία βιοµηχανιών όπως και στην αγορά καυσίµων για τη ναυτιλία (εφοδιασµός τουριστικών σκαφών κ.τ.λ). «Οι κονσερβοποιίες της Μακεδονίας έχουν βάλει λουκέτο, ενώ αρκετά σκάφη αλλάζουν προορισµοό και αντί για την Ελλάδα πάνε στην Τουρκία ή στην Ιταλία αφού εµείς δεν µπορούµε να τους εφοδιάσουµε», λέει.

Επίσης, ο Σύνδεσµος Επιχειρήσεων Διεθνούς Διαµεταφοράς και Επιχειρήσεων Logistics Ελλάδος απευθύνει δραµατική έκκληση τόσο στην κυβέρνηση όσο και στους φορτηγατζήδες να βρουν τη χρυσή τοµή και να αποκαταστήσουν την οµαλή λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας, ενώ το Βιοτεχνικό Επιµελητήριο Θεσσαλονίκης σε ανακοίνωσή του επισηµαίνει ότι «η αποχή των ιδιοκτητών από την εργασία τους δυναµιτίζει την ήδη εκρηκτική κατάσταση, επιτείνοντας την αβεβαιότητα που νιώθουν οι επιχειρηµατίες και προκαλώντας σοβαρές ζηµιές στις µεταποιητικές επιχειρήσεις. Παράλληλα, λόγω της κατάστασης, τα ελληνικά προϊόντα κινδυνεύουν να απολέσουν ανταγωνιστικότητα, ενώ δεν αποκλείεται επιχειρήσεις να οδηγηθούν σε λουκέτο και εργαζόµενοι να βρεθούν εκτός του εργασιακού στίβου».