Οταν η Γαλλοεβραία Ροζέτ Γκολντστάιν ήταν 4 ετών, ο πατέρας της είχε δηλώσει εθελοντής σε στρατόπεδο εργασίας των ναζί για να αποφύγει τα χειρότερα. Εκείνη κρυβόταν σε κοντινή φάρµα, έξω από το Παρίσι.
Συχνά, τις νύχτες, ο πατέρας της το έσκαγε για να τη δει. Ενα βράδυ όµως δεν εµφανίστηκε.

Τώρα, η Γκολντστάιν καταγγέλλει τον γαλλικό Εθνικό Οργανισµό Σιδηροδρόµων (SΝCF) πως µετέφερε τον πατέρα της στο Αουσβιτς, µετά στο Μπούχενβαλντ και τέλος στο Λανγκεστάιν-Ζβίµπεργε. Εκεί οι ναζί τον εκτέλεσαν, µόλις πέντε µέρες πριν από την απελευθέρωση του στρατοπέδου από τους Αµερικανούς.

Η 71χρονη Γκολντστάιν, που ζει σήµερα στη Φλόριντα των ΗΠΑ, υποστηρίζει πως οι γαλλικές Αρχές άρπαξαν τον πατέρα της, τον πέταξαν σε ένα βαγόνι και τον έστειλαν στον θάνατο. Χθες, µε πρωτοβουλία του υπουργείου Μεταφορών της Φλόριντα, πραγµατοποιήθηκε στο Ορλάντο δηµόσια συνεδρίαση για την κατασκευή σιδηροδροµικής γραµµής υψηλής ταχύτητας που θα συνδέει την Τάµπα µε το Ορλάντο, έργο αξίας 2,6 δισ. δολαρίων. Η Γκολντστάιν µάχεται την προσπάθεια του SΝCF να αναλάβει την κατασκευή της σιδηροδροµικής γραµµής – της πρώτης γραµµής υψηλής ταχύτητας στις ΗΠΑ. Και απαιτεί από την εταιρεία να ζητήσει επίσηµα συγγνώµη για τη δράση της στον πόλεµο, να επιτρέψει πλήρη πρόσβαση στα αρχεία της και να παράσχει αποζηµιώσεις. «Γιατί πρέπει να πληρώνω φόρους για µια εταιρεία που συνεργάστηκε µε τους ναζί και έστειλε τόσους ανθρώπους στα στρατόπεδα θανάτου;» ήταν το ερώτηµα που έθεσε.

Το αντεπιχείρηµα της εταιρείας – που εµφάνισε κέρδη 80 εκατ. ευρώ για το πρώτο εξάµηνο έναντι ζηµιών πέρυσι – είναι πως απλώς εκτελούσε εντολές. Οσο η Γαλλία βρισκόταν υπό ναζιστική κατοχή (1940 - 1944), ισχυρίστηκε ο εκπρόσωπός της, η εταιρεία δεν µπορούσε να έχει τον έλεγχο των επιχειρήσεων. «Σκοπεύουµε στην πλήρη αποκάλυψη των στοιχείων µας και στην απόλυτη διαφάνεια», δήλωσε ο Πίτερ Κέλι, δικηγόρος της εταιρείας µε έδρα την Αµερική. «Γεγονός είναι πως πολλοί εργαζόµενοι της εταιρείας εκτελέστηκαν τότε από τους ναζί. Πολλοί επίσης βρίσκονταν υπό καθεστώς τροµοκρατίας και γενικά η εταιρεία ήταν υπό τον έλεγχο µιας κατεχόµενης κυβέρνησης», πρόσθεσε.

Η στάση αυτή της εταιρείας όµως δεν γίνεται από κανέναν αποδεκτή. Η αντιπρόεδρος του Κέντρου Τεκµηρίωσης και Εκπαίδευσης του Ολοκαυτώµατος στη Νότια Φλόριντα υποστήριξε πως εταιρείες όπως ο SΝCF έχουν κατά κόρον χρησιµοποιήσει τον καταναγκασµό ως δικαιολογία για τη δράση τους. Και επισήµανε πως ο γαλλικός Εθνικός Οργανισµός Σιδηροδρόµων είχε πολύ µεγάλο κέρδος από τη συνεργασία της µε τους ναζί.

«Είµαι µία από τους τελευταίους επιζώντες του Ολοκαυτώµατος», λέει η Γκολντστάιν εξηγώντας τη στάση της. «Σύντοµα δεν θα υπάρχει κανένας. Πρέπει να είµαστε σίγουροι ότι οι άνθρωποι δεν ξεχνούν τι συνέβη τότε».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από