Εμφανίστηκαν στα προάστια των μεγάλων πόλεων της Αμερικής- τεράστια, στρατιωτικού τύπου θηρία- με το όνομα Χάμερ. Δεν κατανάλωναν απλώς βενζίνη, την καταβρόχθιζαν. Τώρα με την κρίση, το μέλλον για τα τζιπ αυτά, τα οποία προτιμούν πολλοί διάσημοι και πλούσιοι, διαγράφεται ιδιαίτερα ζοφερό.
Υπήρξε όμως μια εποχή κατά την οποία η ενεργειακή απληστία του Χάμερ και ο τεράστιος όγκος του δεν ενοχλούσε πολλούς. Πάντως δεν χρειάζεται ιδιαίτερη σκέψη για να κατανοήσουμε ότι αυτόν τον καιρό που τα χρήματα είναι περιορισμένα και η ανησυχία για την προστασία του περιβάλλοντος μεγάλη, το Χάμερ δείχνει ήδη αναχρονιστικό. Άρα λίγοι θα είναι εκείνοι που θα στεναχωρηθούν με την είδηση ότι οι προσπάθειες της General Μotors να πουλήσει την εταιρεία σε μια κινέζικη βιομηχανία βαρέων εξοπλισμών, ονόματι Σιτσουάν Τενγκζόνγκ, δεν προχώρησαν. Εάν το σήμα των Χάμερ είναι συνώνυμο με τις ημέρες της κραυγαλέας ασωτίας προ ύφεσης, ίσως θα ήταν καλύτερα να το αφήσουν να χαθεί ολοκληρωτικά.
Οι Κινέζοι υπέγραψαν ένα προσύμφωνο τον περασμένο Ιούνιο με την GΜ που μόλις είχε διασωθεί από την πτώχευση (χάρη στα χρήματα των Αμερικανών φορολογουμένων). Θα πλήρωναν το σχετικά πενιχρό ποσό των 150 εκατ. δολαρίων αλλά θα συνέχιζαν την παραγωγή του Χάμερ, ως η πρώτη κινεζική βιομηχανία που θα λειτουργούσε σε αμερικανικό έδαφος. Όμως την περασμένη εβδομάδα και οι δύο πλευρές ανακοίνωσαν πως η συμφωνία τους δεν ισχύει. Καμία επίσημη δικαιολογία δεν δόθηκε, όμως η GΜ γνωστοποίησε ότι θα αρχίσει να περιορίζει την παραγωγή των τεράστιων αυτών τζιπ. Ο «Εξολοθρευτής». Και να σκεφτεί κανείς ότι όλα άρχισαν από τον Άρνολντ Σβαρτσενέγκερ και τα ένστικτα του «Εξολοθρευτή»- φυσικά, πριν γίνει κυβερνήτης της πολιτείας που ανησυχεί περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη για την προστασία του περιβάλλοντος. Εκείνος έπεισε έναν στρατιωτικό εργολάβο, την εταιρεία ΑΜ General, να κυκλοφορήσει μια «λάιτ» εκδοχή του στρατιωτικού τζιπ Ηumvee, ειδικού για ανώμαλο έδαφος, που κατασκεύαζε τη δεκαετία του 1990 για τον αμερικανικό στρατό.
Στην αρχή τα πράγματα πήγαν καλά. Ο Άρνι δεν ήταν ο μόνος σταρ που του άρεσε αυτή η προσέγγιση: Η Πάρις Χίλτον ήταν από τις πρώτες που το αγόρασαν και το ίδιο έκαναν γνωστοί αθλητές των ΗΠΑ. Η αρχική επιτυχία χαροποίησε την GΜ η οποία προχώρησε και σε άλλα μικρότερα μοντέλα ενώ άνοιξε και εργοστάσιο στη Νότια Αφρική για να προλαβαίνει τις παραγγελίες από το εξωτερικό.
Οι Κινέζοι αποχώρησαν από τη συμφωνία
Πόσο καταναλώνουν αυτά τα τεράστια τζιπ; Πολύ. Καθώς ζυγίζουν περίπου 5 τόνους, καταναλώνουν περίπου 15 λίτρα κάθε 100 χιλιόμετρα. Όμως το καλοκαίρι του 2008 η τιμή του πετρελαίου ξεπέρασε στις ΗΠΑ το 1 δολάριο το λίτρο (αστρονομικό ποσό για τα αμερικάνικα μέτρα). Ξαφνικά το να κατέχεις ένα Χάμερ φαινόταν πλέον προκλητική πολυτέλεια. Πέρσι η εταιρεία κατάφερε να πουλήσει μόλις 325 Χάμερ, πτώση 85% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο την προηγούμενη χρονιά. Με την πτώση αυτή, οι Κινέζοι αποσύρθηκαν από τη συμφωνία. Τις τελευταίες ημέρες με την αναχώρηση των Κινέζων εμφανίστηκαν δύο άλλοι υποψήφιοι αγοραστές με την ελπίδα να αγοράσουν την εταιρεία φθηνά.
Όμως δεν είναι πολλοί οι αναλυτές που πιστεύουν ότι κάτι τέτοιο θα συμβεί και με τα Χάμερ…







