Ανοίγει η πόρτα για την έλευση του… Πολωνού υδραυλικού στην Ελλάδα. Χθες η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι με νομοσχέδιο που θα φέρει στη Βουλή, θα ενσωματώσει στο Εθνικό Δίκαιο την κοινοτική οδηγία Μπολκεστάιν που αποτελεί το πρώτο βήμα για την άρση των περιορισμών παροχής υπηρεσιών από επαγγελματίες κοινοτικών χωρών στην Ελλάδα.

Παράλληλα, προανήγγειλε ότι θα βάλει στο τραπέζι και το άνοιγμα των λεγόμενων «κλειστών επαγγελμάτων» με διάλογο που εκτιμάται ότι θα αρχίσει από τον Σεπτέμβριο.

Η υιοθέτηση της κοινοτικής οδηγίας, που θα πρέπει να ενσωματωθεί στο Εθνικό Δίκαιο έως το τέλος του 2009, σημαίνει ότι αρχίζουν οι διαδικασίες για να αρθούν σταδιακά όλοι οι περιορισμοί που υπάρχουν σήμερα για την εγκατάσταση και παροχή υπηρεσιών από Ευρωπαίους επαγγελματίες στην Ελλάδα. Η διαδικασία αυτή περιλαμβάνει σε πρώτη φάση την καταγραφή των περιορισμών αυτών σε μια σειρά επαγγέλματα μεταξύ των οποίων είναι μηχανικοί, αρχιτέκτονες, φοροτεχνικοί, αρτοποιοί, κτηματομεσίτες, εργαζόμενοι σε παιδικούς σταθμούς, ιδιωτικά γηροκομεία, οικιακοί βοηθοί κ.ά. Πρόκειται συνολικά για πάνω από 25 γενικές κατηγορίες επαγγελμάτων, οι οποίες θα περάσουν από κόσκινο για να εντοπισθούν φραγμοί και περιορισμός στην είσοδο αντίστοιχων επαγγελματιών από χώρες της Ε.Ε.

Οι περιορισμοί αυτοί αφορούν, μεταξύ άλλων, και πρόσθετες αδειοδοτήσεις και εγκρίσεις για τους ξένους επαγγελματίες, ενώ θα αξιολογηθούν ακόμη και άλλες προϋποθέσεις που ισχύουν σήμερα για την άσκηση των επαγγελμάτων όπως πληθυσμιακά, χωροταξικά, κατώτατες αμοιβές (π.χ. προβλέπεται σήμερα ανώτατο όριο αριθμού χορήγησης αδειών για αρτοποιεία ανά περιοχή).

Η γενική κατεύθυνση είναι η κατάργηση των περιορισμών αυτών. Ωστόσο, δίνεται η δυνατότητα στα κράτη- μέλη να διατηρήσουν ορισμένους, εφόσον πείσουν την Ευρωπαϊκή Ένωση ότι λειτουργούν προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος ή της δημόσιας ασφάλειας και υγείας. Να σημειωθεί ότι από την οδηγία Μπολκεστάιν εξαιρούνται τα λεγόμενα στην Ελλάδα «κλειστά επαγγέλματα» όπως είναι οι συμβολαιογράφοι, οι μεταφορείς με οχήματα δημοσίας χρήσεως, τα ταξί, οι φαρμακοποιοί, οι γιατροί, οι δικηγόροι κ.ά.

«Πρώτο βήμα»

Αυτά όμως θα τεθούν στο τραπέζι το επόμενο διάστημα με βάση τις προθέσεις της κυβέρνησης. Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γ. Παπαθανασίου, «θα ακολουθήσουν έπειτα από μελέτη και διάλογο, οι αλλαγές στις κλειστές αγορές και τα “κλειστά επαγγέλματα” που δεν περιλαμβάνονται στη λίστα». Ο υπουργός χαρακτήρισε την υιοθέτηση της οδηγίας Μπολκεστάιν ως το «πρώτο βήμα» για την απελευθέρωση των αγορών υποστηρίζοντας ότι θα συμβάλει στη μείωση των τιμών για τον καταναλωτή, στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και στην αύξηση της απασχόλησης. Θα πρέπει, πάντως να σημειωθεί ότι το θέμα των «κλειστών επαγγελμάτων» είναι καυτή πατάτα στα χέρια της κυβέρνησης, καθώς αφορά δεκάδες χιλιάδες επαγγελματίες που αναμένεται να αντιδράσουν στον βαθμό που επιχειρηθούν ανατροπές στο ισχύον καθεστώς.

Τα «κλειστά επαγγέλματα»

Η οδηγία Μπολκεστάιν εξαιρεί μια σειρά επαγγελμάτων, τα περισσότερα από τα οποία θεωρούνται στην Ελλάδα «κλειστά», δηλαδή για την παροχή τους απαιτείται ο επαγγελματίας να καλύπτει μια σειρά από κριτήρια, ενώ σε πολλά έχουν καθοριστεί ελάχιστες αμοιβές. Για παράδειγμα, στα κλειστά επαγγέλματα περιλαμβάνονται οι συμβολαιογράφοι (ο α

ΓΙΑ ΤΟ ΑΝΟΙΓΜΑ

των «κλειστών επαγγελμάτων», όπως είναι οι φαρμακοποιοί, οι γιατροί και οι δικηγόροι, η κυβέρνηση προανήγγειλε διάλογο

ριθμός τους καθορίζεται ουσιαστικά από τον σύλλογό τους, ενώ έχουν θεσπίσει και ελάχιστες αμοιβές), τα ταξί (ο αριθμός των αδειών τους είναι συγκεκριμένος και δεν μπορεί για παράδειγμα ένας επιχειρηματίας να ανοίξει μια επιχείρηση ταξί), οι οδικές μεταφορές με οχήματα δημοσίας χρήσης (φορτηγά βυτιοφόρα δημοσίας χρήσης), οι φαρμακοποιοί (γεωγραφικοί περιορισμοί για το άνοιγμα νέων φαρμακείων και καθορισμός τιμών στα φάρμακα). Για την άρση των περιορισμών εισόδου επαγγελματιών σε αυτούς τους κλάδους πρόκειται, όπως ανακοίνωσε χθες το υπουργείο Οικονομίας, να πραγματοποιηθεί διάλογος.

Να σημειωθεί πως ορισμένα «κλειστά επαγγέλματα» βρίσκονται ήδη στο στόχαστρο της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Ειδικότερα διερευνούνται επαγγέλματα στα οποία προβλέπονται κατώτατες αμοιβές. Η Επιτροπή πρόκειται να γνωμοδοτήσει σχετικά με το άνοιγμα των επαγγελμάτων αυτών. Με βάση και τις γνωμοδοτήσεις αυτές θα ληφθούν οι αποφάσεις από την κυβέρνηση.

Νέα κριτήρια για άδειες ασκήσεως επαγγέλματος

ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ της εφαρμογής της κοινοτικής οδηγίας, θα εκδοθεί μεγάλος αριθμός αποφάσεων και εγκυκλίων, οι οποίες θα καθορίζουν επακριβώς τα κριτήρια που θα πρέπει να πληροί ο Έλληνας ή ο Ευρωπαίος επαγγελματίας προκειμένου να λάβει άδεια ασκήσεως επαγγέλματος ή άδεια έναρξης λειτουργίας επιχείρησης. Στα πλαίσια αυτής της διαδικασίας θα δοθεί η δυνατότητα στα κράτη- μέλη, και στην Ελλάδα, να επανεξετάσουν τη νομοθεσία τους και στον βαθμό που εμποδίζει την είσοδο επαγγελματιών σε συγκεκριμένους επαγγελματικούς κλάδους, να την αναθεωρήσουν.

Για παράδειγμα, ένας από τους επαγγελματικούς κλάδους που καλύπτεται από την κοινοτική οδηγία είναι αυτός των φορτοεκφορτωτών σε κεντρικές αγορές και λιμάνια. Για την παροχή της υπηρεσίας απαιτείται ο εργαζόμενος να είναι μέλος του σχετικού σωματείου, ενώ οι αμοιβές του καθορίζονται βάσει νόμου. Κατά τη διαδικασία εφαρμογής της οδηγίας Μπολκενστάιν θα κριθεί αν αυτά τα δυο κριτήρια αποτελούν περιορισμό για την είσοδο στο επάγγελμα ενός Ευρωπαίου πολίτη.

Θα πέσουν οι τιμές

Η ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ κρίση δεν θα πρέπει να αποτελέσει τροχοπέδη- το αντίθετο μάλισταστην προώθηση των μεγάλων διαρθρωτικών αλλαγών που απαιτούνται για την εξυγίανση και την ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας.

Στο πλαίσιο αυτό, το ΕΒΕΑ για μία ακόμη φορά ζητά το άνοιγμα των κλειστών επαγγελμάτων και την απελευθέρωση των κλειστών αγορών, με άμεση προτεραιότητα στον τομέα των μεταφορών, η απελευθέρωση του οποίου θα επιφέρει και κατακόρυφη μείωση του κόστους των επιχειρήσεων αλλά και αύξηση της απασχόλησης. Τo ΕΒΕΑ αγωνίζεται για την προώθηση μιας αναγκαίας και κοινωνικά ωφέλιμης μεταρρυθμιστικής πολιτικής που έχει ανάγκη ο τόπος για να προσφέρει καλύτερες και φθηνότερες υπηρεσίες και αγαθά για όλους τους πολίτες.

Θα χαθεί η ποιότητα

«Ο ΤΙΤΛΟΣ του σχεδίου νόμου είναι κατ΄ αρχήν ψευδεπίγραφος.

Η αγορά των Ελλήνων πολιτικών μηχανικών είναι πλήρως απελευθερωμένη και όλοι όσοι έχουν τα απαραίτητα προσόντα έχουν πρόσβαση σε αυτήν».

Υπερασπιζόμενος την αντίθεση του ΤΕΕ στην οδηγία Μπολκεστάιν, αναφέρει ότι αυτή εξισώνει την πνευματική εργασία (τη μελέτη του πολιτικού μηχανικού) με εμπορικό προϊόν, γεγονός που υποθάλπει πρακτικές αθέμιτου ανταγωνισμού.

Η κυβέρνηση δεν θα τολμήσει να ανατρέψει το ισχύον καθεστώς των κατώτατων αμοιβών μελετών πολιτικού μηχανικού.

Η διατήρηση του καθεστώτος αυτού εγγυάται την ποιότητα αλλά και προβλέψιμους προϋπολογισμούς για ένα τεχνικό έργο.