«Το ντελίβερι πεθαίνει. Το 2007 είχα 35 με 40 παραγγελίες την ημέρα και φέτος 15 με 18 και αυτές με το ζόρι», λέει στα «ΝΕΑ» ο 28χρονος Βασίλης Μπαλωμένος που εργάζεται έξι χρόνια στις ταχυδιανομές φαγητού, ενώ έχει ένσημα μόνο από τα δύο τελευταία χρόνια που, όπως επισημαίνει, «εντάθηκαν οι έλεγχοι στα καταστήματα αναγκάζοντας πολλούς επιχειρηματίες είτε να κλείσουν είτε να κολλήσουν ένσημα».


«Δυστυχώς, για μένα δεν φθάνει ο μισθός μου από το οκτάωρο και δουλεύω με δικό μου μηχανάκι για καλύτερο μεροκάματο. Κι αυτό όμως χάνεται. Κίνηση έχουν πλέον μόνο οι πιτσαρίες αλυσίδας και τα σουβλατζίδικα κι αυτά τις Κυριακές και τις μέρες των ματς».

Οι πεπειραμένοι διανομείς φαγητού με μηχανάκι βγάζουν σήμερα από 50 έως 100 ευρώ σε 12ωρη βάρδια, δουλεύοντας με ωρομίσθιο από 5 έως 7 ευρώ και έξτρα τα φιλοδωρήματα, τα οποία λόγω οικονομικής κρίσης έχουν συρρικνωθεί από το 1 ευρώ το 2008 στα 10 λεπτά ή και καθόλου. «Πάμε ορισμένες φορές παραγγελίες και δεν δίνουν τίποτε, αν και γνωριζόμαστε χρόνια», λέει ο 32χρονος Μιχάλης Νταρούτης που εργάζεται από ανήλικος ως ντελίβερι. «Ήρθαμε πριν από 20 χρόνια με τη μητέρα μου από την Αυστραλία και ήταν πολύ δύσκολη η οικονομική μας κατάσταση. Το πρωί πήγαινα σχολείο και το βράδυ, αν και ήμουν μόλις 12 ετών, μοίραζα με μηχανάκι πίτσες και σουβλάκια στον Βύρωνα. Ασφαλισμένος όμως στο ΙΚΑ είμαι από τα 25 μου χρόνια.

Μέχρι τότε ήταν καλύτερα τα χρήματα επειδή έδιναν καλά φιλοδωρήματα οι πελάτες. Τα τελευταία χρόνια δεν γνωρίζουμε πότε θα έχει δουλειά το μαγαζί και πότε όχι. Έκλεισαν πιτσαρίες και αρκετά σουβλατζίδικα, παρ΄ όλο που για μας τα σουβλάκια και οι ψησταριές ήταν σίγουρες δουλειές επειδή πιστεύαμε ότι δεν θα μπορούσαν να βάλουν ποτέ λουκέτο με τις παραγγελίες που είχαν καθημερινά».

«Τα λεφτά είναι ζεστά»

«Ξεκίνησα αρχικά για να συμπληρώσω εισόδημα», υποστηρίζει ο κ. Στάθης Γκανάς που εργάζεται ως ταχυδιανομέας φαγητού εδώ και 10 χρόνια. «Ένας φίλος μού μίλησε για τη δουλειά και… κόλλησα γιατί τα λεφτά είναι ζεστά. Δεν χρειάζεται να περιμένεις για να πληρωθείς, βγάζεις αμέσως το μεροκάματο». Θεωρεί ότι η δουλειά τού ντελιβερά κρύβει επαγγελματικά μυστικά που κάνουν τους ταχυδιανομείς να ξεχωρίζουν όχι μόνο στους πελάτες, αλλά και στη δική τους, ως επί το πλείστον, ελαστική έως μαύρη και ανασφάλιστη αγορά εργασίας.

«Δουλεύω 7 χρόνια στις διανομές και έχω αλλάξει έξι καταστήματα. Εδώ και δύο χρόνια χρησιμοποιώ το μηχανάκι της δουλειάς, που χρησιμεύει και ως διαφήμιση. Όταν γνωρίζεις τους δρόμους, πηγαίνεις γρήγορα και σωστά τις παραγγελίες και δεν προκαλείς ατυχήματα», τονίζει ο κ. Αντώνης Σαχάη από την Αλβανία. «Το περισσότερο διάστημα στην Ελλάδα δουλεύω δύο δουλειές για να τα βγάλω πέρα. Από τις 12 το μεσημέρι μέχρι τη 1 το βράδυ. Έγινα γνωστός στην περιοχή και την έμαθα πολύ καλά. Έχω δουλέψει και με φοιτητές που κινούσαν δικό τους μηχανάκι και ξέρω πολλές γνωστές πιτσαρίες που δίνουν μόνο το κουτί της φίρμας και οι ντελιβεράδες χρησιμοποιούν τη δική τους μηχανή. Κι αυτό επειδή κοστίζει σε κάθε μαγαζί η συντήρηση για το μηχανάκι. Αυτό σημαίνει ότι αρκετές φορές πληρώνουν οι ίδιοι τη βενζίνη, την ασφάλεια και το σέρβις της μηχανής. Αυτά είναι ανάλογα με τον εργοδότη, όπως ανάλογα με τον πελάτη είναι και το φιλοδώρημα στη δική μας δουλειά».

Κακοσυντηρημένα δίκυκλα

Η αλήθεια είναι ότι η συντήρηση και η βενζίνη των μοτοποδηλάτων βαραίνουν επιπλέον τους εργοδότες, καθώς η Τροχαία Αττικής βεβαιώνει συχνότερα παραβάσεις σε κοντινές αποστάσεις που πραγματοποιούν οι ταχυδιανομείς με μοτοποδήλατα μικρού κυβισμού. Υπάρχουν επιχειρήσεις που εξαιτίας της οικονομικής κρίσης αδυνατούν να αποκαταστήσουν ζημιές και προτιμούν να προσλάβουν είτε υπαλλήλους με δικό τους μηχανάκι είτε απλώς δικυκλιστές.

«Όλο και περισσότεροι πάντως τα τελευταία χρόνια φορούν κράνος και σχεδόν όλοι έχουν δίπλωμα παρ΄ όλο που η πλειονότητά τους είναι αλλοδαποί», επισημαίνει ο διευθυντής Τροχαίας Αθηνών κ. Δημήτρης Σκαρλάτος.

Και με πλαστά χαρτιά

Οκτώ στους δέκα διανομείς στην Αθήνα σήμερα είναι αλλοδαποί- και πολλοί αναγκάζονται να δείξουν ταυτότητα για να ανοίξουν οι πόρτες σπιτιών και γραφείων, ενώ στους δικούς τους χώρους εργασίας, όπως καταγγέλλουν, υπάρχουν παντού κάμερες ασφαλείας, ακόμα και στα αποδυτήρια που αλλάζουν τις στολές διαφήμισης των εταιρειών, στις οποίες εργάζονται. Από την άλλη πλευρά, πάντως, αρκετοί ξένοι χρησιμοποίησαν πλαστά χαρτιά ή δεν θέλησαν να ανανεώσουν την άδειά τους. Σε αυτές τις περιπτώσεις οι εργοδότες δεν μπορούν να δηλώσουν ούτε απόλυση, ούτε παραίτηση και συνεχίζουν να καταβάλουν την εργοδοτική εισφορά!

ΟΙ ΔΙΑΝΟΜΕΙΣ ΦΑΓΗΤΟΥ

Βλέπουν φέτος το μεροκάματό τους να λιγοστεύει, καθώς πιτσαρίες και σουβλατζίδικα δουλεύουν καλά τις Κυριακές και τις μέρες των ματς

«Ο κόσμος είναι συγκρατημένος»


«Η ΚΡΙΣΗ σε μας φάνηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο, όμως ο Ιανουάριος, αντίθετα με αυτά που υπολογίζαμε, αποδείχτηκε ακόμη χειρότερος», λέει η κ. Λουκία Κοτσιμπού, συνιδιοκτήτρια ταχυφαγείου σε κεντρική περιοχή της Αθήνας. «Δεν μπορούμε να καταλάβουμε τι ακριβώς συμβαίνει, εμείς που έχουμε μόλις 2Ϊ χρόνια ως ιδιοκτήτες. Εδώ μαγαζιά που έχουν πολλά χρόνια μόνιμη πελατεία και δυσκολεύονται να τα βγάλουν πέρα. Συνοπτικά, ο Μάιος ήταν από τους χειρότερους μήνες, ενώ ο Ιούνιος πήγε καλά. Τώρα όμως που αρχίζουν οι διακοπές, πιστεύω ότι θα αντιμετωπίσουμε ξανά πρόβλημα. Γενικά, πιστεύω ότι ο κόσμος είναι συγκρατημένος. Έχει τη διάθεση να βγει και να φάει έξω αλλά συγκρατείται περισσότερο από κάθε άλλη φορά, όπως λένε και οι παλαιότεροι του χώρου μας».