Κρυφές επιβαρύνσεις στα ψιλά γράμματα των μέτρων
Ψιλά γράμματα και κρυφές- εκτός από τις φανερές- επιβαρύνσεις έχει το πακέτο μέτρων που ανακοίνωσε η κυβέρνηση για τους εκατοντάδες χιλιάδες μισθωτούς του Δημοσίου που θα δουν τους μισθούς τους να παγώνουν, καθώς και για τους φορολογουμένους που θα κληθούν να πληρώσουν τον έκτακτο φόρο 1.000 έως 5.000 ευρώ.
Εισοδηματική… αδικία
Παρουσιάζοντας τη νέα εισοδηματική πολιτική το υπουργείο έκρυψε μία σειρά από τρικ, τα οποία ουσιαστικά φέρνουν το σύνολο των δημοσίων υπαλλήλων σε δυσμενέστερη εισοδηματική θέση. Τα τρικ αυτά είναι:
* Πάγωμα των βασικών μισθών. Παρά την παροχή του έκτακτου επιδόματος 300 ευρώ για όσους έχουν μεικτές αποδοχές 1.500 έως 1.700 ευρώ και 500 ευρώ για όσους έχουν μεικτές αποδοχές έως 1.500 ευρώ (για τους άνω των 1.700 ευρώ δεν δόθηκε εισοδηματική ενίσχυση), όλοι οι δημόσιοι υπάλληλοι χάνουν λόγω της μη αύξησης του βασικού μισθού τους. Και αυτό διότι ο βασικός μισθός αποτελεί τη βάση για τον υπολογισμό των μελλοντικών αυξήσεων. Για παράδειγμα, εργαζόμενος που ο βασικός μισθός του είναι 1.500
ευρώ και λάμβανε αύξηση φέτος 2%, ο βασικός του μισθός θα διαμορφωνόταν στα 1.530 ευρώ. Η αύξηση του 2010 θα υπολογιζόταν στα 1.530 ευρώ και όχι στα 1.500 που θα υπολογιστεί με την εισοδηματική πολιτική που ανακοίνωσε η κυβέρνηση. Πρόκειται για απώλεια που θα «τιμωρεί» του δημοσίους υπαλλήλους στο σύνολο του εργασιακού βίου τους, ενώ σύμφωνα με τις εκτιμήσεις για το 2010 από αυτό το μέτρο οι μισθωτοί στο Δημόσιο θα χάσουν έως και 55 ευρώ τον μήνα.
* Δεν ενσωματώνεται η δεύτερη δόση του κινήτρου απόδοσης στον βασικό μισθό. Η δεύτερη δόση του κινήτρου κυμαίνεται από 28 έως 50 ευρώ και η μη ενσωμάτωσή του στον βασικό μισθό στερεί από τους εργαζομένους στο Δημόσιο αυξήσεις στα επιδόματα εορτών και αδειών, καθώς τα τελευταία υπολογίζονται με βάση τον βασικό μισθό.
* Παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση επιθυμεί να παρουσιάσει ως υψηλόμισθους τους εργαζομένους στο Δημόσιο που έχουν αποδοχές άνω των 1.700 ευρώ και δεν λαμβάνουν καμία αύξηση, οι αποδοχές αυτές είναι μεικτές. Αυτοί σημαίνει ότι δεν λαμβάνουν αύξηση οι υπάλληλοι με καθαρές αποδοχές άνω των 1.350 ευρώ. Πρόκειται για μηνιαίο μισθό που μόνο υψηλόμισθο δεν μπορεί να χαρακτηρίσει έναν εργαζόμενο. Σημειώνεται ότι στις μεικτές αποδοχές που αποτελούν το κριτήριο για το ποσό του εφάπαξ επιδόματος δεν συνυπολογίζονται τα επιδόματα γάμου και παιδιών, οι υπερωρίες και οι μετακινήσεις.
Έκτακτος φόρος με αδικίες
Η έκτακτη φορολογική εισφορά που κλιμακώνεται από 1.000 έως 5.000 ευρώ ανάλογα με το δηλωθέν εισόδημα του φορολογουμένου, εκτός από το ότι επιβάλλεται μόνο σε όσους δηλώνουν εισόδημα στην εφορία πάνω από τα όρια αυτά, κρύβει αδικίες και τρικ: ● Στο ατομικό εισόδημα το οποίο αποτελεί κριτήριο για την καταβολή του φόρου, προσμετρώνται τα εισοδήματα από οποιαδήποτε πηγή, ακόμη και αυτά που ήδη έχουν φορολογηθεί ή έχουν απαλλαγεί νόμιμα από τη φορολογία. Έτσι, οι φορολογούμενοι που δηλώνουν στη φορολογική τους δήλωση για λόγους μελλοντικής κάλυψης του πόθεν έσχες τα εισοδήματά τους από τόκους καταθέσεων ή κρατικών ομολόγων και με την προσθήκη αυτών των εισοδημάτων ξεπερνούν το όριο των 60.000 ευρώ, θα λάβουν ειδοποιητήριο για την πληρωμή του φόρου. Το ίδιο ισχύει και για όσους είχαν εισόδημα από τυχερά παιχνίδια, λαχεία κ.λπ.
● Ως βάση υπολογισμού του εισοδήματος καθορίστηκε το ατομικό εισόδημα του φορολογουμένου και όχι το οικογενειακό. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να «τιμωρούνται» με την καταβολή της εισφοράς οικογένειες όπου εργάζεται ο ένας σύζυγος με εισόδημα οριακά πάνω από 60.000 ευρώ και να γλιτώνουν την εισφορά οικογένειες που και οι δύο σύζυγοι έχουν εισόδημα οριακά κάτω από 60.000
ευρώ και το συνολικό εισόδημά τους δεν ξεπερνά τα 120.000 ευρώ. Για παράδειγμα, έγγαμος φορολογούμενος που το ατομικό του εισόδημα είναι 60.500 ευρώ και η σύζυγός του δεν εργάζεται θα καταβάλει έκτακτη εισφορά 1.000 ευρώ. Αντίθετα, οικογένεια όπου ο σύζυγος έχει εισόδημα 58.000 ευρώ και η σύζυγος εισόδημα 57.000
ευρώ (συνολικό 115.000 ευρώ) δεν θα καταβάλει τον έκτακτο φόρο.














