Στην εποχή του… σιδήρου γυρίζουν συμμορίες κακοποιών που ειδικεύονται στην κλοπή μετάλλων. Συγκεκριμένα, κλέβουν χαλκό από εγκαταστάσεις του ΟΣΕ, μετασχηματιστές της ΔΕΗ και καλωδίων του ΟΤΕ, μαντέμι, από το οποίο κατασκευάζονται οι σχάρες στα φρεάτια των δρόμων, ακόμη και μεταλλικές προστατευτικές μπάρες από τις εθνικές οδούς. Οι κλοπές μάλιστα έχουν πάρει τη μορφή επιδημίας.
Η κλοπή μετάλλων εξελίσσεται σε διεθνές φαινόμενο και η έξαρση σε τέτοιες κλοπές παρατηρείται κάθε φορά που ανεβαίνουν οι χρηματιστηριακές τιμές στα συγκεκριμένα υλικά.

Μόνο στην περιοχή της Θεσσαλονίκης έχουν κλαπεί 527 σχάρες φρεατίων, ενώ άγνωστος είναι ο αντίστοιχος αριθμός για τα φρεάτια της ΕΥΔΑΠ στην Αττική. Την περασμένη εβδομάδα, οι κάτοικοι του Φιλύρου Θεσσαλονίκης

ΑΝΕΒΑΙΝΟΥΝ ΟΙ ΤΙΜΕΣ

Η έξαρση σε κλοπές μετάλλων παρατηρείται κάθε φορά που ανεβαίνουν οι χρηματιστηριακές τιμές στα συγκεκριμένα υλικά

έμειναν σχεδόν δύο μέρες χωρίς νερό, αφού άγνωστοι διέκοψαν την παροχή ρεύματος και έκοψαν όλα τα καλώδια με χαλκό του αντλιοστασίου και του μετασχηματιστή της ΔΕΗ.

Την ώρα όμως που οι δρόμοι μετατρέπονται σε παγίδες από τα φρεάτια που μένουν ξεσκέπαστα, οι κλοπές χαλκού από τις γραμμές του ΟΣΕ θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των δρομολογίων. Όπως λέει στα «ΝΕΑ» ο κ. Ανδρέας Βασιλόπουλος, γραμματέας της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, «Οι περισσότερες διαβάσεις φυλάσσονται με αυτόματο σύστημα. Σε περίπτωση που κάνουν λάθος και αντί για το καλώδιο που τους ενδιαφέρει κόψουν το άλλο που χρησιμεύει για το σύστημα της διάβασης, ο κίνδυνος είναι πολύ μεγάλος. Ακόμα πιο επικίνδυνη γίνεται η κατάσταση όταν οι δράστες κόψουν καλώδια που εξυπηρετούν το σύστημα τηλεδιοίκησης και σηματοδότησης». Μεγάλη η ζημιά

«Το πρόβλημα που έχουμε είναι μεγάλο, ενώ η ζημιά που προκαλείται είναι πολλαπλάσια του κέρδους που έχουν αυτοί που τα κλέβουν», είπε στα «ΝΕΑ» ο διευθυντής Μακεδονίας-Θράκης του ΟΣΕ Ζαχαρίας Λάτσιος. Μόνο στη Βόρεια Ελλάδα οι υπάλληλοι του τμήματος τηλεδιοίκησης και τηλεπικοινωνιών του ΟΣΕ έχουν αντιμετωπίσει περισσότερα από 50 περιστατικά κλοπών καλωδίων χαλκού μήκους από 50 μέτρα έως… 3 χιλιόμετρα. Λόγω αυτών των κλοπών πολλά τρένα καθυστέρησαν να αναχωρήσουν, ενώ συστήματα σηματοδότησης απενεργοποιήθηκαν.

Σύμφωνα με την Αστυνομία, οι δράστες προέρχονται από ομάδες Αθίγγανων που κλέβουν αντλιοστάσια και καλώδια του ΟΣΕ και ομάδες ομογενών από την πρώην Σοβιετική Ένωση που κλέβουν σχάρες μαντεμιού. Ήδη έχουν σχηματιστεί δικογραφίες για ορισμένους και άλλοι συνελήφθησαν επ΄ αυτοφώρω. Στη μαύρη αγορά των κλοπιμαίων υλικών, ο χαλκός φτάνει τα 4,2 ευρώ το κιλό, ενώ ο τόνος το μαντέμι τα 280 ευρώ. Αντίθετα, μία σχάρα μαντεμιού που ζυγίζει περίπου 100 κιλά, κοστίζει 120 ευρώ.

Διεθνές φαινόμενο


ΟΙ ΣΧΑΡΕΣ, τα καλώδια χαλκού αλλά και τα καπάκια των υπονόμων έχουν γίνει στόχος συμμοριών και σε πόλεις του εξωτερικού. Για «μυστήριο φαινόμενο» και παγκόσμια επιδημία έκανε λόγο σε πρόσφατο δημοσίευμά της η αμερικανική εφημερίδα «Ιnternational Ηerald Τribune».

Από το 2004, η μία πόλη μετά την άλλη- από το Μόντρεαλ και το Λονδίνο μέχρι την Καλκούτα και το Γιοχάνεσμπουργκ- έχουν πέσει «θύματα» συμμοριών που κλέβουν καπάκια υπονόμων. Στο Λονδίνο, και πιο συγκεκριμένα στην περιοχή Νιούχαμ, το 2004 υπήρξαν περισσότερες από 200 τέτοιες περιπτώσεις κλοπής μέσα σε ένα μήνα. Την ίδια χρονιά το Πεκίνο «έχασε» 24.000 καπάκια, η αξία των οποίων υπολογίζεται στα 5 εκατομμύρια δολάρια, ενώ και στην Καλκούτα τουλάχιστον 20.000

μαντεμένιες σχάρες λείπουν ετησίως από τον δρόμο. Η αύξηση της τιμής του σιδήρου είναι η αιτία που το φαινόμενο αυτό παίρνει ανησυχητικές διαστάσεις. Το 2001 ο σίδηρος πωλούνταν προς 77 δολάρια ο τόνος. Τρία χρόνια αργότερα η τιμή έφτασε τα 300 δολάρια, ενώ σήμερα πωλείται κοντά στα 480!

Μόλις χθες η ισπανική αστυνομία συνέλαβε στη Μαδρίτη 77 Ρουμάνους, μέλη συμμορίας που έκλεψε καλώδια χαλκού και πούλησε 1.500 τόνους του μετάλλου στην Κίνα και τη Γερμανία. Στην κατοχή της βρέθηκαν 120 τόνοι χαλκού αλλά και 500 εργαλεία και μηχανήματα. Η συμμορία, σύμφωνα με τις αρχές, είχε δράση σε διάφορες περιοχές της χώρας, ενώ κατηγορείται για περισσότερες από 100 αντίστοιχες κλοπές.