Χάος στις μεταφορές αντιμετώπισαν χθες εκατομμύρια Γάλλοι. Αιτία η απεργία που κήρυξαν τα συνδικάτα σε ένδειξη διαμαρτυρίας για τις μεταρρυθμίσεις που προωθεί στο Ασφαλιστικό τους ο Νικολά Σαρκοζί, ο οποίος βρίσκεται αντιμέτωπος με μια πρόκληση που μπορεί να κρίνει το μέλλον της προεδρίας του. Η κατάσταση πάντως, φαίνεται να τείνει προς εκτόνωση.


Oι εργαζόμενοι στους σιδηροδρόμους, τα αστικά λεωφορεία, το μετρό του Παρισιού και τα τραμ, όπως και στις επιχειρήσεις ενέργειας και φυσικού αερίου, παρέτειναν την πανεθνική απεργία τους ώς σήμερα, παρ΄ ότι ο Σαρκοζί ανακοίνωσε χθες το βράδυ ότι δέχεται το διαπραγματευτικό σχέδιο των απεργών.

Ο ΓΑΛΛΟΣ ΠΡΟΕΔΡΟΣ

θέλει να αυξηθεί ο χρόνος συνταξιοδότησης περίπου 1,3 εκατ. υπαλλήλων από τα 37,5 στα 40 χρόνια

«Ο πρόεδρος πιστεύει ότι υπάρχει η πιθανότητα, με πνεύμα ευθύνης, να βρεθεί λύση σ΄ αυτή την αντιπαράθεση» δήλωσε ο εκπρόσωπος της προεδρίας Νταβίντ Μαρτινόν.

Τα συνδικάτα αντιδρούν στην απόφαση της κυβέρνησης να αλλάξει το ειδικό καθεστώς των συντάξεων για ορισμένες κατηγορίες δημοσίων υπαλλήλων που είχε θεσπιστεί μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο Σαρκοζί θέλει να αυξηθεί ο χρόνος συνταξιοδότησης περίπου 1,3 εκατ. υπαλλήλων από τα 37,5 στα 40 χρόνια. Η απεργιακή αυτή κινητοποίηση, μόλις 6 μήνες μετά τις εκλογές, είναι η μεγαλύτερη πρόκληση μέχρι στιγμής για τον Σαρκοζί και θα αποτελέσει κομβικό σημείο για όλες τις υπόλοιπες μεταρρυθμίσεις που θέλει να προωθήσει.

Ενδιαφέρον είναι ότι για πρώτη φορά στη σύγχρονη ιστορία η πλειονότητα της κοινής γνώμης τάσσεται εναντίον των απεργών. Σύμφωνα με δημοσκόπηση που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Λιμπερασιόν», το 59% των Γάλλων υποστηρίζει τη μεταρρύθμιση στο Ασφαλιστικό. Αλλά και στους δρόμους του Παρισιού χθες ήταν εμφανής η δυσαρέσκεια του κόσμου που έπρεπε να φθάσει στη δουλειά του με τα πόδια, με ποδήλατα ή πατίνια. «Διαφωνώ με την απεργία. Ο άνδρας μου είναι οδηγός φορτηγού και δουλεύει 14 ώρες την ημέρα, χωρίς μπόνους για να πάρει σύνταξη στα 60 του. Και δεν παραπονιέται» έλεγε μια Γαλλίδα σε δημοσιογράφο.

Ο μεγάλος διχασμός

Το όλο θέμα επέτρεψε στον Σαρκοζί να αναδείξει τον διχασμό που υπάρχει στις γραμμές του Σοσιαλιστικού Κόμματος, το οποίο αναγνωρίζει μεν την ανάγκη για αλλαγές, δεν μπορεί όμως να εναντιωθεί στους απεργούς. «Τα συνδικάτα κάνουν στον Σαρκοζί τεράστια χάρη» σχολιάζει ο Ζακ Μαρσέιγ, ιστορικός της Οικονομίας στο Πανεπιστήμιο του Παρισιού. «Αυτή η απεργία προσφέρει στη Δεξιά μια ιστορική ευκαιρία για ηθική δικαίωση, ώστε να πει ότι βρίσκεται με το μέρος της δικαιοσύνης και της προόδου, ενώ η Αριστερά εμφανίζεται να υποστηρίζει τα προνόμια και τον συντηρητισμό».

Τον συγκρίνουν με τη Θάτσερ


ΟΛΕΣ οι προηγούμενες απόπειρες να αλλάξει το καθεστώς των ειδικών συντάξεων από γαλλικές κυβερνήσεις μέχρι σήμερα, έχουν αποτύχει. Πολλά μέσα ενημέρωσης συγκρίνουν αυτήν την αντιπαράθεση στη Γαλλία με τις συγκρούσεις μεταξύ της πρώην πρωθυπουργού Μάργκαρετ Θάτσερ και του πανίσχυρου σωματείου των ανθρακωρύχων στη Βρετανία στην περίοδο 1984-1985. Όμως το οικονομικό περιβάλλον, οι προσωπικότητες και οι μέθοδοι είναι πολύ διαφορετικά. «Ο Σαρκοζί δεν έχει καμία πρόθεση να ξεκινήσει το είδος της διαμάχης που είχε η Θάτσερ», παρατηρεί ο Νταβίντ Τεσμάρ, καθηγητής στη σχολή ΗΕC κοντά στο Παρίσι. «Η Γαλλία δεν είναι στην καταστροφική θέση στην οποία ήταν η Βρετανία, τα σωματεία προσπαθούν να αποφύγουν μια πολιτικοποιημένη σύγκρουση και ο Σαρκοζί είναι πραγματιστής».

Πακέτα μέτρων

Μπορεί στη Θάτσερ να άρεσε ο χαρακτηρισμός «σιδηρά κυρία», όμως ο Σαρκοζί θέλει να φτιάξει την εικόνα ενός συμβιβαστικού πολιτικού. Αυτό έδειξε και η αντίδρασή του στην απεργία του αλιευτικού στόλου του Ατλαντικού στις αρχές του μήνα. Ο Γάλλος πρόεδρος ενέκρινε ένα πακέτο μέτρων για τη χορήγηση εκατομμυρίων ευρώ σε μια επιτυχή προσπάθεια να περιορίσει τη διαμάχη. Πολιτικοί παρατηρητές θεωρούν ότι ο Νικολά Σαρκοζί θα κάνει σημαντικές παραχωρήσεις και στα συνδικάτα των εργαζομένων στις μεταφορές εφόσον αποδεχθούν τον βασικό όρο, δηλαδή την εξίσωση των συντάξεών τους με τους υπόλοιπους εργαζόμενους.