Ο υπερβολικός όγκος «εργασίας για το σπίτι» κάνει το σχολείο απωθητικό και προκαλεί εντάσεις μέσα στις οικογένειες. Αυτό τουλάχιστον υποστηρίζει ο κορυφαίος Αμερικανός πανεπιστημιακός Άλφι Κον, προκαλώντας πολλές συζητήσεις.


Η Αμέλια Γουόρεν, ένα εννιάχρονο κορίτσι από το Μέιντστοουν του Κεντ, ξέρει καλά από σχολικές κατ΄ οίκον εργασίες. Είναι περίπου 6.30 το απόγευμα όταν επιτέλους επιστρέφει στο σπίτι, αλλά πρέπει αμέσως να καθήσει και να κάνει τα μαθήματά της: ατέλειωτες σελίδες με ασκήσεις αριθμητικής, γραμματικής και ορθογραφίας. Το Σαββατοκύριακο προσπαθεί, εκτός από τις σχολικές εργασίες της, να κάνει μαθήματα

ΣΤΗ ΒΡΕΤΑΝΙΑ

Αρχίζουν να αντικαθιστούν τις εργασίες με ψυχαγωγικές δραστηριότητες που γονείς και παιδιά πρέπει να κάνουν μαζί

χορού και να συμμετάσχει σε αγώνες ποδοσφαίρου.

«Ο όγκος της δουλειάς που το σχολείο της δίνει για το σπίτι, θα σας εξέπληττε», λέει η μητέρα της στην «Ομπζέρβερ». «Δεν θέλω να γίνουν οι σχολικές αυτές εργασίες αγγαρεία για την ίδια, γιατί αυτό θα της κάνει το σχολείο απωθητικό. Εγώ εργάζομαι υπό συνθήκες πλήρους απασχόλησης, δεν θέλω ο χρόνος που περνάμε μαζί να αναλώνεται σε τσακωμούς για το εάν έκανε τα μαθήματά της».

Αρνητικές συνέπειες

Οι οικογενειακές εντάσεις είναι μόνο μία από ολόκληρη σειρά αρνητικών συνεπειών που έχουν οι κατ΄ οίκον σχολικές εργασίες στα μικρά παιδιά, σύμφωνα με ένα νέο βιβλίο που ισχυρίζεται πως οι περισσότερες σχολικές εργασίες για το σπίτι δεν έχουν κανένα νόημα. Το βιβλίο, που ονομάζεται «Ο μύθος της κατ΄ οίκον σχολικής εργασίας» («Τhe Ηomework Μyth»), αναφέρει επίσης ότι υπερβολικός όγκος ασκήσεων για το σπίτι απομακρύνουν τα παιδιά από την εκπαιδευτική διαδικασία και δεν οδηγούν σε καλύτερες σχολικές επιδόσεις. Πρόκειται κατά βάση για μια μελέτη που πραγματοποίησε ο Αμερικανός πανεπιστημιακός δάσκαλος Άλφι Κον, και η οποία έχει πυροδοτήσει μια τεράστια συζήτηση εντός των ΗΠΑ, σε όλα τα μέσα ενημέρωσης.

Αλλά και στη Βρετανία σταδιακά κερδίζουν έδαφος ορισμένα δημοτικά σχολεία που έχουν αρχίσει να εγκαταλείπουν τα παραδοσιακά είδη σχολικών εργασιών για το σπίτι, αντικαθιστώντας τα με «ψυχαγωγικές» δραστηριότητες και εκδρομές που γονείς και παιδιά μπορούν- και πρέπει- να κάνουν μαζί. Μάλιστα ένα σχολείο στο Λονδίνο αντικατέστησε την αριθμητική και τις ατέλειωτες ασκήσεις ορθογραφίας με επισκέψεις σε μουσεία και μαθήματα μαγειρικής.

Κατασκευές και επισκέψεις σε μουσεία


ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ σχολείο του Κόλεριτζ στο Βόρειο Λονδίνο, η διευθύντρια Σίρλεϊ Μπόφεϊ έχει αντικαταστήσει την παραδοσιακή σχολική κατ΄ οίκον εργασία με «μόρφωση στο σπίτι». Τα θέματα αριθμητικής, γραμματικής και ορθογραφίας έχουν μειωθεί. Αντίθετα, χαρτιά γεμάτα ιδέες και προτροπές για το πώς να φτιάχνει κανείς κατασκευές, με πληροφορίες για επισκέψεις σε μουσεία, για μαγειρική και Τέχνη, δίνονται στα παιδιά να τα συμπληρώσουν στο σπίτι, με τις δικές τους ιδέες και εμπειρίες.

Ορισμένοι γονείς λατρεύουν το νέο σύστημα, άλλοι δεν έχουν ακόμα πειστεί για την αποτελεσματικότητά του. Η Βίκι Πουλ από το Μάσγουελ Χιλ έχει δύο κόρες στο σχολείο, ηλικίας επτά και δέκα ετών και είναι πολύ ευχαριστημένη με το νέο σύστημα. Οι κόρες της έφερναν στο σπίτι «πολύ στερεότυπη» δουλειά από το τελευταίο τους σχολείο. Τώρα ολόκληρη η οικογένεια μαζεύεται μία φορά την εβδομάδα να κάνουν τις νέου τύπου εργασίες για το σχολείο και η Πουλ είναι πολύ ευχαριστημένη.