Ανενεργές στην πράξη είναι πολλές από τις διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας. Την ίδια στιγμή που οι υπεύθυνοι του υπουργείου Μεταφορών ετοιμάζονται να αυξήσουν υπέρογκα τα πρόστιμα για παραβάσεις συγκεκριμένων άρθρων του ΚΟΚ, δεν έχουν κόψει ούτε μια κλήση για παραβάσεις άλλων άρθρων.


«Υπάρχουν διατάξεις για τις οποίες δεν γίνονται ποτέ έλεγχοι για τυχόν παραβάσεις τους. Και όμως θεωρούνται εξαιρετικής σημασίας, ενώ σε αντίστοιχους Κώδικες του εξωτερικού κατέχουν περίοπτη θέση», αναφέρει ο συγκοινωνιολόγος, καθηγητής του Πανεπιστημίου Πειραιά κ. Στράτος Παπαδημητρίου, ο οποίος μαζί με τους συνεργάτες του εντόπισαν αυτές τις διατάξεις. «Διαβάσαμε τον Κώδικα γραμμή- γραμμή. Ταυτόχρονα εξετάζαμε, με τη βοήθεια και της Τροχαίας, τον αριθμό των κλήσεων που κόπηκαν για κάποιες από αυτές μέσα στο 2006, στο Λεκανοπέδιο. Εκπλαγήκαμε», λέει.

Οι διαβάσεις των πεζών, και όσοι κανόνες σχετίζονται με αυτές, αποτελούν χαρακτηριστικά

ΚΕΝΟ ΓΡΑΜΜΑ

Μηδέν πρόστιμα για παραβάσεις που είναι κενό γράμμα παρότι εξαιρετικής σημασίας εντόπισε έρευνα συγκοινωνιολόγου-καθηγητή

παραδείγματα. «Αναφέρεται ρητά στον ισχύοντα ΚΟΚ- στο άρθρο 38- ότι κάθε φορά που ένα Ι.Χ. βρίσκεται σε διάβαση πεζών ο οδηγός είναι υποχρεωμένος να σταματήσει και να περάσει μόνο αφού ελέγξει εάν υπάρχει κάποιος που θέλει να χρησιμοποιήσει τη διάβαση. Το πρόστιμο που προβλέπεται σε περίπτωση παράβασης φτάνει τα 166 ευρώ. Δεν τηρείται ποτέ. Οι οδηγοί αδιαφορούν τελείως γι΄ αυτές τις διαβάσεις. Πολλές φορές αυτό γίνεται μπροστά σε τροχονόμο», λέει ο συγκοινωνιολόγος. Είναι ενδεικτικό ότι σε όλες τις μεγάλες ευρωπαϊκές πόλεις τα αυτοκίνητα «κοκαλώνουν» σε κάθε διάβαση.

Αλλά και οι ίδιοι οι πεζοί παραβιάζουν τον ΚΟΚ. Στο άρθρο 38 αναφέρεται ότι είναι υποχρεωμένοι να χρησιμοποιούν τις διαβάσεις των πεζών για να διασχίζουν το οδόστρωμα. Το πρόστιμο ανέρχεται σε 34,90 ευρώ. Οι πεζοί όχι μόνο δεν το τηρούν αλλά το παραβιάζουν πολλές φορές με κίνδυνο της ίδιας τους της ζωής. «Στη Λεωφόρο Συγγρού, στην Κηφισού, στην Κηφισίας πετάγονται, κάνουν ακόμα και ακροβατικά για να περάσουν τα διαχωριστικά κιγκλιδώματα αδιαφορώντας για τα οχήματα που τρέχουν».

Τα φώτα

Το άρθρο 36 προβλέπει πρόστιμο 65,50 ευρώ για κάθε αυτοκίνητο στο οποίο δεν λειτουργούν σωστά τα φώτα. «Πόσα και πόσα Ι.Χ. κυκλοφορούν με ένα φανάρι. Σε πόσα και πόσα δεν ανάβουν τα φώτα των φρένων ή- πάλι – χρησιμοποιούνται ενώ δεν χρειάζονται τα φώτα πορείας; Και όμως τα πρόστιμα και εδώ είναι ανύπαρκτα» υπογραμμίζει ο κ. Παπαδημητρίου. «Τα άρθρα αυτά δεν βρίσκονται στον ΚΟΚ τυχαία. Η μη τήρησή τους εγκυμονεί κινδύνους για όσους κινούνται στους δρόμους», συμπληρώνει. «Το ζητούμενο δεν είναι να οριστούν υπέρογκα πρόστιμα σε συγκεκριμένα, λίγα, άρθρα- όπως ετοιμάζει η κυβέρνησηκαι να αδιαφορούμε για όλα τα υπόλοιπα».

Ορατότης μηδέν στις διασταυρώσεις


ΤΙ ΚΙ ΑΝ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ το παρκάρισμα σε απόσταση 5 μέτρων πριν από κάθε διασταύρωση ώστε να μην εμποδίζεται η ορατότητα. «Στην Αθήνα, ιδιαίτερα στις πυκνοκατοικημένες περιοχές, τα Ι.Χ.

παρκάρουν ακόμα και… πάνω στις γωνίες» λένε οι ερευνητές. Ο ΚΟΚ προβλέπει, τέλος, ότι δεν επιτρέπονται τα λογής λογής… υγρά – λάδια, νερό- στο οδόστρωμα. Θεωρούνται εμπόδια που θέτουν σε κίνδυνο την ασφάλεια των οδηγών. Τα πρόστιμα που έχουν επιβληθεί και για αυτήν την παράβαση είναι… μηδέν.