Μια εφεύρεση που έχει σχεδιαστεί ώστε τα τεράστια τάνκερ και πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων να ταξιδεύουν πάνω σ΄ ένα στρώμα αέρα υπόσχεται να μειώσει την κατανάλωση καυσίμων και τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα στη θάλασσα ώς 15%.

Η ναυσιπλοΐα ευθύνεται για την εκπομπή περίπου 500 εκατομμυρίων τόνων διοξειδίου του άνθρακα ετησίως- ποσότητα που αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς- και ορισμένοι ανεβάζουν τον αριθμό αυτό στα 800 εκατομμύρια τόνους. Αν δημιουργηθεί, με τη βοήθεια αντλιών, ένα χαλί αέρα πάχους σχεδόν ενός μέτρου κάτω από το μεγαλύτερο τμήμα του κύτους ενός σκάφους, θα μειωθεί η τριβή από την επαφή του με τη θάλασσα.

Το Σύστημα Κοιλότητας με Αέρα (Αir Cavity System) αναπτύχθηκε από τον Γερν Βίνκλερ, πιλότο ελικοπτέρου με πάθος για τα πλοία, ο οποίος είχε την έμπνευση όταν διάβασε για τα χόβερκραφτ. Συνειδητοποίησε ότι αντί να διοχετεύεται αέρας με αντλίες για να σηκωθεί το σκάφος πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, θα ήταν απλούστερο να παρεμβάλλεται ένα στρώμα αέρα ανάμεσα στη θάλασσα και στο πλοίο. Το αρχικό σχέδιό του ήταν να δημιουργήσει πιο αποδοτικά τζετ σκι και στον ελεύθερο χρόνο του κατασκεύασε δύο πρωτότυπα. Όμως πριν από πέντε χρόνια συνειδητοποίησε πως η ιδέα μπορεί να λειτουργήσει και στα μεγάλα πλοία.

Ατσάλινη «ποδιά». Δοκιμές με χρήση μοντέλων έδειξαν πως το σύστημα μειώνει την τριβή και την κατανάλωση καυσίμου κατά 15% και ο Βίνκλερ πρόκειται ν΄ αρχίσει δοκιμές στη θάλασσα μ΄ ένα δεξαμενόπλοιο 90 μέτρων. Τμήμα του κύτους θα τροποποιηθεί ώστε να δημιουργηθεί χώρος για τον αέρα, με μια ενσωματωμένη ατσάλινη ποδιά που θα εμποδίζει τις φυσαλίδες να ανεβαίνουν στην επιφάνεια. Οι σχεδιαστές πιστεύουν επίσης πως το σύστημα μπορεί να τροποποιηθεί για να προσαρμοστεί σε κρουαζιερόπλοια και άλλα σκάφη. Περισσότερα από 19,3 εκατομμύρια ευρώ έχουν επενδυθεί στην ιδέα αυτή και ο Βίνκλερ, ο οποίος ίδρυσε τον Όμιλο DΚ (DΚ Group) για να αναπτύξει και να πωλήσει την τεχνολογία, πιστεύει ότι η πρώτη παραγγελία θα έχει γίνει ώς το τέλος της φετινής χρονιάς. Αν αποδειχθεί επιτυχημένο, το σύστημα μπορεί να βοηθήσει να μειωθεί το κόστος της εμπορικής ναυτιλίας, που το 2011 αναμένεται να περιληφθεί στο πρόγραμμα της Ε.Ε. για την ανταλλαγή εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου. Η εγκατάσταση του συστήματος εκτιμάται ότι προσθέτει ώς 3% στο κόστος της κατασκευής του πλοίου, αλλά οι σχεδιαστές πιστεύουν ότι με τη μείωση της κατανάλωσης καυσίμων που θα συνεπάγεται θα υπάρξει απόσβεση του κόστους του συστήματος μέσα σε τέσσερα χρόνια.