Οι διαμαρτυρίες των Ινδών για τη μεταχείριση της ομοεθνούς τους στο Βig Βrother ανακατεύτηκαν χθες στο Λονδίνο με τις διαδηλώσεις των εργαζομένων της Βurberry που χάνουν τη δουλειά τους. Κάτι δεν πάει καλά στο βασίλειο του Τόνι Μπλερ.


Το ένα σύμβολο το απεμπόλησαν χωρίς μεγάλες διαμαρτυρίες: η Μπέντλεϊ αγοράστηκε από τη γερμανική Φόλκσβαγκεν, η Ρολς-Ρόις πέρασε στην επίσης γερμανική ΒΜW και η Τζάγκουαρ αγοράστηκε από τη Φορντ. Αλλά το άλλο σύμβολο της εθνικής τους ταυτότητας οι Βρετανοί δεν θα επιτρέψουν να χαθεί. Η απόφαση της νέας ιδιοκτήτριας της εταιρείας Βurberry να μετεγκαταστήσει στην Κίνα ένα από τα τελευταία εργοστάσια ρούχων που έχει μείνει στη Βρετανία, και συγκεκριμένα στο Τριόρτσι της Ουαλίας, έχει προκαλέσει σάλο. Και οι διαμαρτυρίες δεν περιορίζονται στις διαδηλώσεις των εργαζομένων μπροστά στις σικ μπουτίκ του Λονδίνου, όπου τα περίφημα trench coats πωλούνται έναντι 875 λιρών το ένα. Από τον πρίγκιπα Κάρολο μέχρι τον αρχιεπίσκοπο του Καντέρμπουρι, κι από τον υφυπουργό Βόρειας Ιρλανδίας και Ουαλίας μέχρι την τραγουδίστρια Σαρλότ Τσερτς και τον βαρύτονο Μπριν Τέρφελ, μια σειρά από προσωπικότητες διαμαρτύρονται για την πτώση του τελευταίου οχυρού. Ναι, η παγκοσμιοποίηση κάνει καλό. Ναι, το μέλλον ανήκει στον φιλελευθερισμό. Αλλά υπάρχουν και όρια. Ένας θεσμός που εδώ και ενάμιση (ακριβώς) αιώνα είναι ταυτισμένος με την ιστορία της Μεγάλης Βρετανίας δεν είναι δυνατόν να υποκύψει κι αυτός στο κριτήριο του κέρδους.

Τα Βurberry δεν είναι απλώς μια μάρκα ρούχων. Όπως επισημαίνει η Λιμπερασιόν, το όνομα αυτό συνοδεύει τη βικτωριανή Αγγλία των εξερευνητών και των κατακτήσεων, την παρακμή των καλλιτεχνών της δεκαετίας του ΄20, τη χρυσή εποχή του Χόλυγουντ, το Swinging London της δεκαετίας του ΄60, την ανατρεπτική πανκ κουλτούρα της δεκαετίας του ΄80 και τη λαμπρή νέα χιλιετία του ελιτισμού και της δημοκρατίας. Καμιά άλλη εταιρεία δεν μπορεί να καυχηθεί ότι προσωποποιεί και ενώνει τον συντηρητισμό μιας βασίλισσας, τον λυρισμό ενός Κίπλινγκ, το χάρισμα ενός Τσώρτσιλ, την καταστροφική ελευθεριότητα ενός Σιντ Βίσιους και το στυλ μιας Κέιτ Μος. Και τώρα, αυτή η εταιρείασύμβολο μετακομίζει στην Κίνα. Shocking…

«Κάθε πόλο που πωλείται στα καταστήματα γύρω στις 65 λίρες κοστίζει 11 λίρες για να παραχθεί στο Τριόρτσι, έναντι 5 λιρών που θα κοστίζει στην Κίνα», εξηγεί ο συνδικαλιστής Μέρβιν Μπάρνετ. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του, το κλείσιμο του εργοστασίου θα αυξήσει τα κέρδη της εταιρείας κατά 4 εκατομμύρια λίρες τον χρόνο. «Θα στρατολογήσουμε και άλλες προσωπικότητες», προειδοποιεί, «ώστε η εμπορική ζημιά για την εταιρεία να είναι μεγαλύτερη από τα κέρδη που θα αποκομίσει». Μπροστά στον κίνδυνο, η διοίκηση της εταιρείας αποφάσισε να χαρίσει σε καθέναν από τους 300 αυριανούς ανέργους ένα κασκόλ από ταρτάν και μια επιταγή 30 λιρών υπό τον όρο να τη διαθέσουν σε ένα κατάστημα… Βurberry. Αλλά εκείνοι δεν κάνουν πίσω. Η αχαριστία τους είναι, πράγματι, εξοργιστική.