Πόλεμο μεταξύ των εταιρειών στην αγορά φέρνει η απόφαση της εταιρείας Friesland για δυναμική είσοδό της στον κλάδο τυροκομικών προϊόντων.


Ηολλανδικών συμφερόντων εταιρεία αναμένεται να δραστηριοποιηθεί στον τομέα της εμπορίας κίτρινων τυριών εντός του δευτέρου εξαμήνου του 2007, ενώ στα άμεσα σχέδιά της βρίσκεται και η είσοδός της στην παραγωγή λευκών τυριών και φέτας.

Οι αλλαγές που έρχονται τους επόμενους μήνες στον κλάδο κάνουν το σύνολο των ελληνικών τυροκομικών επιχειρήσεων- ανάμεσά τους και μεγάλες επιχειρήσεις του κλάδου της ελληνικής γαλακτοβιομηχανίας (Vivartia, ΜΕΒΓΑΛ, Τυράς, ΦΑΓΕ, Δωδώνη, Ήπειρος, Κολιός κ.λπ.), αλλά και οι ξένες Αrla και Campina- να επιχειρούν και εκείνες δυναμικές κινήσεις, καθώς η είσοδος της Friesland Ηellas δημιουργεί ανησυχίες από τους ανταγωνιστές της. Προϊόντα Νουνού

Ήδη η εταιρεία έχει το πλεονέκτημα της επιτυχημένης εισόδου της στην αγορά του γιαουρτιού το 2004, μια αγορά στην οποία σήμερα κατέχει μερίδιο της τάξης του 16,5%. Σε πρώτη φάση θα ξεκινήσει με εισαγωγές κίτρινων τυριών. Σύμφωνα με στελέχη της εταιρείας, αρχικά θα παρουσιάσει στην αγορά 5 ή 7 κωδικούς προϊόντων τα οποία θα έχουν την ονομασία Νουνού, ενώ σε δεύτερο αλλά σχετικά άμεσο χρόνο αναμένεται να μπει και στην παραγωγή εγχώριων τυριών ακόμα και φέτας, προϊόν το οποίο μπορεί να δώσει στην εταιρεία σημαντικές εξαγωγικές προοπτικές, ενώ εξετάζει και την περίπτωση των light τυροκομικών. Μέχρι σήμερα η Friesland Ηellas διέθετε στην ελληνική αγορά τυριά Gouda και Εdam όχι επώνυμα. Στόχος είναι αρχικά το 10% της αγοράς, η οποία υπολογίζεται στο 1,1 δισ. ευρώ τον χρόνο. Οι δύο άλλες πολυεθνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα έχουν ήδη δείξει τις προθέσεις τους. Η Campaignγνωστή για το τυρί Μilner- αν και δεν προχώρησε σε κάποια εξαγορά ομοειδούς εταιρείας στην Ελλάδα, εν τούτοις έχει μπει δυναμικά με πιο πρόσφατη κίνηση τη συμφωνία με τοπικό παραγωγό για την παραγωγή του τυριού «Εν λευκώ», ένα λευκό τυρί με χαμηλά λιπαρά από αιγοπρόβειο γάλα. Αντίστοιχα και η Αrla Foods (Lurpac, Τurolo κ.τ.λ.), η οποία μετά το «διαζύγιό» της από τη Δέλτα ακολούθησε αυτόνομη πορεία με έντονα επιθετική πολιτική στην εγχώρια αγορά.

Οι ελληνικές επιχειρήσεις

Από τη δική τους πλευρά οι ελληνικές επιχειρήσεις του κλάδου έχουν αντιληφθεί πλήρως την ευκαιρία που παρουσιάζεται μετά την κατοχύρωση της ελληνικότητας της φέτας και για τον λόγο αυτόν έχουν ξεκινήσει έναν αγώνα δρόμου με στόχο αγορές του εξωτερικού στις οποίες τα ελληνικά τυροκομικά προϊόντα θα μπορούσαν να γνωρίσουν επιτυχία. Η πρώτη εταιρεία του κλάδου, η συνεταιριστική γαλακτοβιομηχανία Δωδώνη, η οποία έχει έντονο εξαγωγικό χαρακτήρα, πραγματοποιεί επενδυτικό πρόγραμμα στον τομέα της τυποποίησης κυρίως φέτας αλλά και άλλων ελληνικών τυριών, με στόχο την ενίσχυση της εξαγωγικής της παρουσίας. Η θεσσαλική Τυράς των αδελφών Σαράντη, ιδιοκτητών και της γαλακτοβιομηχανίας Όλυμπος, έχει σε εξέλιξη επενδυτικό πρόγραμμα που θα αυξήσει σημαντικά την παραγωγή φέτας, με σκοπό κυρίως τις εξαγωγές.

ΦΑΓΕ και ΜΕΒΓΑΛ

Σημαντικό ρόλο τόσο στον κλάδο των τυροκομικών όσο και στη μάχη για την ελληνικότητα της φέτας έχει και η ΦΑΓΕ. Η εταιρεία έχει δημιουργήσει ένα σημαντικό δίκτυο διανομής σε αρκετές χώρες της Ευρώπης για την προώθηση των προϊόντων της. Αλλά και η ΜΕΒΓΑΛ, πέρα από το σημαντικό μερίδιο που κατέχει στην εσωτερική αγορά, διαθέτει και σημαντικές εξαγωγές. Όσο για τη Vivartia, η οποία διαθέτει μονάδα στην Ελασσόνα (Βίγλα), έχει την παραγωγική δυναμικότητα να καλύψει σημαντικά μεγαλύτερη ποσότητα από αυτήν που διαθέτει σήμερα στην αγορά και ήδη έχει ξεκινήσει την προώθηση των προϊόντων της εκτός Ελλάδος. Η Ελλάδα είναι η χώρα με τη μεγαλύτερη κατανάλωση τυροκομικών προϊόντων στον κόσμο, παίρνοντας κεφάλι ακόμα και από τους Γάλλους που θεωρούνται εξ ίσου δυνατοί… τυροφάγοι. Υπολογίζεται ότι η συνολική κατανάλωση τυροκομικών προϊόντων είναι 1,1 δισ. ευρώ τον χρόνο, με 27,5 κιλά κατά κεφαλήν κατανάλωση.