Σε ναυάγιο εξελίσσεται η προσπάθεια του ΟΣΕ να ενισχύσει τον προαστιακό σιδηρόδρομο και να τον καταστήσει αξιόπιστο μέσο μεταφοράς. Οι καθυστερήσεις στις επεκτάσεις του δικτύου του, τα ακριβά εισιτήρια και η ηλεκτροκίνηση σε μικρό τμήμα του δικτύου έχουν ως αποτέλεσμα ο στόχος να μετακινούνται καθημερινά με τον προαστιακό 100.000 επιβάτες να έχει συρρικνωθεί στους 17.000!


Η τελευταία προσπάθεια του ΟΣΕ να κάνει «τονωτική ένεση» στον προαστιακό έγινε μόλις την περασμένη εβδομάδα με τη διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας του μέσου έως αργά το βράδυ, χωρίς ωστόσο να έχει φανεί ακόμη αξιόλογη ανταπόκριση από το επιβατικό κοινό.

Οι συγκοινωνιακές μελέτες στην αρχή της λειτουργίας του προαστιακού πριν από δυόμισι χρόνια προέβλεπαν μετακινήσεις για περισσότερους από 100.000 επιβάτες την ημέρα, υπό την προϋπόθεση ότι θα έχει αναπτυχθεί πλήρως το δίκτυο (έως τη Θήβα, τη Χαλκίδα και το Κιάτο).

Καρκινοβατούν οι επεκτάσεις

Οι επεκτάσεις ωστόσο, όχι μόνο δεν περπάτησαν αλλά έως σήμερα… καρκινοβατούν. Αυτή τη στιγμή λειτουργούν 17 από τους 50 σταθμούς του συνολικού δικτύου, ενώ οι σταθμοί της Μεταμόρφωσης και της Λεωφόρου Πεντέλης

ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΛΟΓΟΙ ΤΗΣ ΣΥΡΡΙΚΝΩΣΗΣ:

Οι καθυστερήσεις στις επεκτάσεις του δικτύου του, τα ακριβά εισιτήρια και η ηλεκτροκίνηση σε μικρό τμήμα του δικτύου

κατασκευάζονται εδώ και τρία χρόνια. Η επέκταση προς Σεπόλια, Αγίους Αναργύρους «πάγωσε» ύστερα από πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που υποχρεώνει την εταιρεία να «υπογειοποιήσει» τις γραμμές.

Η μόνη επέκταση που προχωρά σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα είναι προς τον Πειραιά. Έτσι, από τον Μάρτιο πέντε νέοι σταθμοί πρόκειται να λειτουργήσουν, σε Ρουφ, Ταύρο, Ρέντη, Λεύκα και Πειραιά. «Είναι καλοδεχούμενος ο προαστιακός, τον υποστηρίζουμε και τον θέλουμε. Πιστεύουμε ότι θα είναι σαν γραμμή Μετρό για τους κατοίκους της περιοχής μας και θα τους συνδέει με τον Πειραιά και το Κέντρο», λέει ο δήμαρχος Ρέντη κ. Γιώργος Ιωακειμίδης. Η ηλεκτροκίνηση είναι και αυτή, ακόμα, αρκετά πίσω. Στο τμήμα Νεραντζιώτισσα- Αεροδρόμιο, και μόνο, κινείται το τρένο με ρεύμα. Έχουν αξιοποιηθεί μόλις τρεις από τους ηλεκτρικούς συρμούς που έχουν αγοραστεί εδώ και χρόνια.

Βλέπουν το μέλλον

Η ίδια η εταιρεία Προαστιακός Α.Ε. υποστηρίζει ότι «οργανώθηκε και λειτουργεί σύμφωνα με τα πρότυπα αντίστοιχων ευρωπαϊκών επιχειρήσεων» και παραπέμπει στο μέλλον, όταν θα λειτουργήσει πλήρως το δίκτυο. «Τότε οι επιβάτες θα αξιοποιούν στον μέγιστο βαθμό τις δυνατότητες του τρένου» λένε. Το 2007 η Προαστιακός Σιδηρόδρομος Α.Ε. αναμένεται να συγχωνευθεί με τον ΟΣΕ ώστε να δημιουργήσουν από κοινού μια εταιρεία που θα προσφέρει σιδηροδρομικές υπηρεσίες, αστικές και υπεραστικές.

«Οι επιβάτες προτιμούν να πληρώνουν 1,3 ευρώ αντί για 3»


«ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ οκτώ διαφορετικών τιμών. Το απόλυτο χάος για τον επιβάτη», επισημαίνει άλλο ένα μειονέκτημα του μέσου ο συγκοινωνιολόγος κ. Στράτος Παπαδημητρίου. «Για να πάει κάποιος από την Παλλήνη, την Κάντζα ή το Κορωπί μέχρι την Αθήνα με το τρένο πρέπει να πληρώσει 3 ευρώ. Οι περισσότεροι κάτοικοι τών περιοχών αυτών χρησιμοποιούν μία από τις γραμμές του αστικού λεωφορείου έως την Πλακεντίας», λέει ο συγκοινωνιολόγος και κάτοικος Μεσογείων κ. Νίκος Παπαχρήστος, «και πληρώνουν μόλις 50 λεπτά. Απο εκεί επιβιβάζονται στο Μετρό για Αθήνα με άλλα 80 λεπτά. Σύνολο 1 ευρώ και 30 λεπτά».

«Το σημαντικότερο πρόβλημα του προαστιακού είναι ότι “πελαγοδρομεί” ανάμεσα στις αστικές και τις υπεραστικές συγκοινωνίες», υπογραμμίζει ο κ. Παπαδημητρίου. «Οι πρώτες πρέπει να είναι πυκνές και φθηνές. Να έχουν στάσεις στον αστικό ιστό των περιοχών που εξυπηρετούν. Αντίθετα, στις υπεραστικές συγκοινωνίες τα οχήματα πρέπει να είναι ειδικά διαμορφωμένα, οι θέσεις να είναι αριθμημένες», συμπληρώνει.

«Άδεια τα τρένα της Πελοποννήσου»


«Η ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ του προαστιακού έχει ως αποτέλεσμα να πηγαινοέρχονται… άδεια τα τρένα της Πελοποννήσου», λέει ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών κ. Επαμεινώνδας Κούκος. «Η διαδρομή από την Αθήνα μέχρι την Κόρινθο χρησιμοποιείται ως τμήμα της υπεραστικής συγκοινωνίας προς Πάτρα, Καλαμάτα. Οι επιβάτες αναγκάζονται να ταξιδεύουν όρθιοι μέχρι την Κόρινθο με τις βαλίτσες στο χέρι και από εκεί επιβιβάζονται σε άλλο τρένο, που ίσως να έχει καθυστερήσει. Αποφεύγουν να το κάνουν».