Οικονομία

Οικογενειακό χαράτσι

Το λογότυπο ΤΑ ΝΕΑ με σκούρα μπλε γράμματα σε ανοιχτόχρωμο φόντο
Σχόλια
4 λεπτά






Κρυφό φόρο εισοδήματος στις οικογένειες βάζει η «φορολογική μεταρρύθμιση»
Αλογοσκούφη. Συγκεκριμένα, το 2007, οι περισσότερες οικογένειες θα πληρώσουν
συνολικά υψηλότερο φόρο εισοδήματος, αφού ακόμη και στην περίπτωση που ο ένας
σύζυγος – ως υψηλόμισθος – έχει ελαφρύνσεις, ο άλλος – ως χαμηλόμισθος – θα
δει τον δικό του λογαριασμό της Εφορίας να φουσκώνει.


Η διάταξη του φορολογικού νομοσχεδίου με την οποία επιβάλλεται φορολογικός
συντελεστής 29% στο τμήμα του εισοδήματος από 12.000 έως 13.000 ευρώ, αντί του
15% που ισχύει σήμερα, σε συνδυασμό με το ότι τα εισοδήματα του ενός συζύγου
στην οικογένεια φορολογούνται με βάση τη φορολογική κλίμακα των αγάμων, οδηγεί
στο παραπάνω αποτέλεσμα αφού ακυρώνει για τις περισσότερες οικογένειες
μισθωτών τις φοροελαφρύνσεις που προκύπτουν από τη μείωση των συντελεστών και
την αύξηση του αφορολόγητου ορίου.


Το συγκεκριμένο φορολογικό τρικ βρίσκεται πίσω και από την – παράδοξη με βάση
τις υποσχέσεις της ηγεσίας του υπουργείου Οικονομίας και Οικονομικών για
ελαφρύνσεις σε όλους – πρόβλεψη του προϋπολογισμού του 2007 για αύξηση των
δημοσίων εσόδων από τη φορολογία εισοδήματος φυσικών προσώπων, ούτε λίγο ούτε
πολύ κατά 620 εκατομμύρια ευρώ ή 6,8%. Με άλλα λόγια, ενώ το υπουργείο
ισχυρίζεται ότι δίνει ελαφρύνσεις, τα έσοδα από τον φόρο εισοδήματος
αυξάνονται και μάλιστα σημαντικά.


Ένα παράδειγμα


Ένα παράδειγμα αποδεικνύει του λόγου το αληθές. Σε μια οικογένεια με δυο
παιδιά ο ένας σύζυγος έχει εισόδημα φέτος 23.000 ευρώ και, με βάση τη
φορολογική νομοθεσία, καρπώνεται το επιπλέον αφορολόγητο όριο των 1.000 ευρώ
για κάθε παιδί (συνολικά 2.000 ευρώ), πληρώνει φόρο εισοδήματος 3.000 ευρώ. Το
2007, με εισοδηματική αύξηση 5%, ο ίδιος φορολογούμενος θα πληρώσει με βάση
τις αλλαγές στην κλίμακα φορολογίας εισοδήματος 2.943,5 ευρώ, δηλαδή 56,5 ευρώ
λιγότερα σε σχέση με το 2006.


Η ελάφρυνση αυτή, ωστόσο, δεν φτάνει ποτέ στη συγκεκριμένη οικογένεια, αφού
εξανεμίζεται από την επιβάρυνση που δημιουργεί η νέα φορολογική κλίμακα στον
άλλο σύζυγο. Έστω ότι ο άλλος σύζυγος έχει, για το 2006, εισόδημα 17.000 ευρώ
και πληρώνει φέτος φόρο εισοδήματος 1.500 ευρώ (με βάση την κλίμακα φορολογίας
των μισθωτών χωρίς παιδιά αφού το αφορολόγητο των παιδιών καρπώνεται ο
υπόχρεος, δηλαδή ο άντρας με βάση τη φορολογική νομοθεσία). Το 2007, με βάση
τις αλλαγές στη φορολογική κλίμακα που ανακοίνωσε ο κ. Αλογοσκούφης προχθές,
και την αύξηση του εισοδήματός του κατά 5% ο συγκεκριμένος σύζυγος θα πληρώσει
φόρο εισοδήματος 1.696,5 ευρώ, δηλαδή 196,5 ευρώ περισσότερα σε σχέση με
φέτος. ‘Ετσι, ενώ ο ένας σύζυγος θα έχει ελάφρυνση 56,5 ευρώ, ο άλλος σύζυγος
θα έχει επιβάρυνση 196,5 ευρώ. Συνολική η οικογένεια του παραδείγματος, παρά
τις υποσχέσεις για ελαφρύνσεις, θα πληρώσει το 2007 αυξημένο φόρο εισοδήματος
140 ευρώ.


Ας σημειωθεί ότι στην κατηγορία του παραπάνω ζευγαριού βρίσκεται η πλειονότητα
των οικογενειών μισθωτών. Σε όλες αυτές τις περιπτώσεις, όπου τουλάχιστον ο
ένας σύζυγος έχει εισόδημα χαμηλότερο των 24.000 ευρώ, οι ελαφρύνσεις που
προκύπτουν για τον σύζυγο ο οποίος καρπώνεται το αφορολόγητο όριο των παιδιών
εξανεμίζονται ή ψαλιδίζονται σημαντικά λόγω της επιβάρυνσης που προκύπτει για
τον άλλο σύζυγο.


Φορολογικό τρικ


Μια από τις βασικές αλλαγές στη φορολογική κλίμακα που τίθεται σε ισχύ από την
1η Ιανουαρίου 2007 είναι η κατάργηση, για τους μισθωτούς, του κατώτατου
φορολογικού συντελεστή 15% που σήμερα εφαρμόζεται για τα εισοδήματα από τα
11.000 ευρώ που είναι το αφορολόγητο όριο έως τα 13.000 ευρώ. Στο συγκεκριμένο
κλιμάκιο εισοδήματος το αφορολόγητο όριο αυξάνεται κατά 1.000 ευρώ στα 12.000
ευρώ, ενώ για το υπόλοιπο εισόδημα επιβάλλεται φορολογικός συντελεστής 29%.
Δηλαδή, ενώ με την αύξηση του αφορολόγητου ορίου προκύπτει ελάφρυνση 150 ευρώ,
με την αντικατάσταση του συντελεστή 15% με συντελεστή 29% «αφαιρούνται» από
την Εφορία τα 140 ευρώ. Αυτό, σε συνδυασμό με την αύξηση του εισοδήματος το
2007, έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνεται η φορολογική επιβάρυνση για τον έναν εκ
των συζύγων. Πρόκειται για αλλαγή στην οποία επέμεινε – προφανώς για
εισπρακτικούς λόγους – το υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών, παρά την
έντονη κριτική που δέχτηκε για το γεγονός ότι επιβαρύνει σημαντικά τους
χαμηλόμισθους.


Ποιοι κερδίζουν


Κερδισμένες από τις αλλαγές στη φορολογία εισοδήματος είναι οι οικογένειες
μισθωτών όπου και οι δύο σύζυγοι είναι υψηλόμισθοι, δηλαδή οι μισθοί τους
ξεπερνούν τα 24.000 ευρώ. Σε αυτές τις περιπτώσεις, η νέα φορολογική κλίμακα
δίνει ελάφρυνση και στους δύο συζύγους, με αποτέλεσμα να μειώνεται η συνολική
φορολογική επιβάρυνση της οικογένειας.

Επόμενο άρθρο

Google news

Ακολουθήστε tanea.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.

Σχετικά άρθρα

Σχόλια
Σχολίασε εδώ
0 /50
0 /2000

Τα Νεότερα

  1. Nvidia: Το διοικητικό συμβούλιο εξετάζει την απομάκρυνση του CEO Jensen Huang
  2. Παρίσι: Φρουρός κατέρρευσε δίπλα στον Μακρόν στο Μέγαρο των Ηλυσίων (vid)
  3. Χέγκσεθ: Φρουρός τον επέπληξε για φασαρία στο Μνημείο του Άγνωστου Στρατιώτη (vid)

Πιο Σχολιασμένα

Πιο Διαβασμένα

Cookies