«Βλέπω αυτή την πόλη-αεροδρόμιο να κατασκευάζεται μπροστά μου και μέρα με

τη μέρα να αλλάζει συνεχώς μορφή. Το μέγεθος του έργου είναι εκπληκτικό. Αρκεί

να σκεφτεί κανείς πως οι Άραβες εδώ στο Ντουμπάι κατασκευάζουν το μεγαλύτερο

αεροδρόμιο στον κόσμο. Ίσο σε έκταση με τη συνολική έκταση του αεροδρομίου

Χίθροου του Λονδίνου και του αεροδρομίου O’Hair του Σικάγου μαζί, τα οποία

είναι δύο από τα μεγαλύτερα διεθνή αεροδρόμια στον κόσμο. Για εμένα είναι μια

μεγάλη επαγγελματική πρόκληση. Όμως όταν ολοκληρωθεί το νέο αεροδρόμιο μάλλον

θα αποτελέσει πρόκληση για πολλούς», λέει ο κ. Γιώργος Σαουνάτσος.

Το νέο αεροδρόμιο θα έχει 6 παράλληλους διαδρόμους προσγείωσης μήκους 4,5

χιλιομέτρων ο καθένας, οι οποίοι θα έχουν μεταξύ τους διαχωρισμό 800 μέτρων,

ενώ οι μεσαίοι διάδρομοι θα απέχουν 2,4 χιλιόμετρα. Στη φωτό δεξιά, ο Γιώργος

Σαουνάτσος από την ομάδα που εργάστηκε για το μεγαλύτερο αεροπλάνο του κόσμου,

το Α380, στο αντίστοιχου μεγέθους… επίγειο πρότζεκτ

Από τη θέση του διευθυντή έργου ανάπτυξης του πρώτου τερματικού αεροσταθμού –

για λογαριασμό της γαλλικής εταιρείας ADPI, ο μοναδικός Έλληνας που συμμετέχει

στην κατασκευή του μεγαλύτερου αεροδρομίου στον κόσμο ζει από τις αρχές του

έτους από πρώτο χέρι την κατασκευή του. Σε 2 χρόνια όταν θα έχει ολοκληρωθεί

θα καλύπτει μια έκταση 140 τετραγωνικών χιλιομέτρων, περίπου. Μιάμιση φορά

μεγαλύτερο από τη Σαντορίνη. Το τελικό κόστος κατασκευής του θα αγγίξει τα 33

δισεκατομμύρια δολάρια. Μάλλον δικαιολογημένα οι Άραβες επέλεξαν για το νέο

τους αεροδρόμιο τον εύγλωττο τίτλο «Παγκόσμιο Κεντρικό Αεροδρόμιο του

Ντουμπάι».

10 χρόνια… μπροστά. Το νέο αεροδρόμιο βρίσκεται στην περιοχή Τζεμπέλ

Αλί 40 χιλιόμετρα από το κέντρο της πόλης κι από το υπάρχον αεροδρόμιο.

Κατασκευάζεται 10 χρόνια νωρίτερα από ό,τι είχε αρχικά προβλεφθεί. Η μελέτη

της θεαματικής αύξησης της επιβατικής και εμπορευματικής κίνησης στο υπάρχον

διεθνές αεροδρόμιο του Ντουμπάι, έχει οδηγήσει στην πρόβλεψη ότι μέχρι τα μέσα

της επόμενης δεκαετίας η κίνηση θα έχει ξεπεράσει τα 60 εκατομμύρια επιβάτες

ανά έτος, γεγονός που επέβαλλε τη δημιουργία ενός ακόμη μεγαλύτερου

αεροδρομίου.

«Αυτό που γίνεται στο Ντουμπάι μάλλον δεν έχει παγκόσμιο προηγούμενο. Για

παράδειγμα ο εθνικός αερομεταφορέας του εμιράτου, η Emirates Airlines,

γνωρίζει πρωτοφανή επιβατική αύξηση, παραλαμβάνοντας σχεδόν 1 καινούργιο

αεροσκάφος κάθε μήνα προκειμένου να αντεπεξέλθει στην επιβατική ζήτηση.

Προβλέπεται μάλιστα ότι θα έχει ξεπεράσει τα 170 αεροσκάφη μέσα στα επόμενα 10

χρόνια», λέει ο κ. Σαουνάτσος.

Όταν ολοκληρωθεί η κατασκευή του Τζεμπέλ Αλί το νέο αεροδρόμιο θα έχει 6

παράλληλους διαδρόμους προσγείωσης μήκους 4,5 χιλιομέτρων ο καθένας, οι οποίοι

θα έχουν μεταξύ τους διαχωρισμό 800 μέτρων, ενώ οι μεσαίοι διάδρομοι θα

απέχουν 2,4 χιλιόμετρα. Η συνολική χωρητικότητά του στην τελική φάση θα είναι

πάνω από 120 εκατομμύρια επιβάτες και 12 εκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων τον

χρόνο.

Στην επιτελική ομάδα του Α380. Για τον Γιώργο Σαουνάτσο το αεροδρόμιο

του Ντουμπάι ήρθε σαν συνέχεια της συμμετοχής του στην επιτελική ομάδα

ανάπτυξης του Α380, του μεγαλύτερου επιβατικού αεροσκάφους στον κόσμο σαν

manager της ομάδας λειτουργικής ολοκλήρωσης επίγειων συστημάτων &

πιστοποίησης. «Αν και το αντικείμενο των δύο projects είναι διαφορετικό, το

κοινό στοιχείο είναι ότι πρόκειται για δύο μεγάλα έργα που συνιστούν ιδιαίτερη

«πρόκληση» για έναν επαγγελματία και προσελκύουν το διεθνές ενδιαφέρον του

αεροπορικού χώρου… Οι εμπειρίες και η γνώση που αποκομίζει κανείς από τη

συμμετοχή του σε τέτοιας κλίμακας έργα είναι σημαντική. Το γεγονός μάλιστα ότι

βιώνει κάποιος διαφορετικούς τρόπους σκέψης και αντιμετώπισης των πραγμάτων

συνδεδεμένους με την πολιτισμική νοοτροπία των ανθρώπων που έρχεται σε επαφή

είναι ένα ακόμη θετικό στοιχείο στην εξέλιξη του κάθε επαγγελματία», λέει και

χαρακτηρίζει εμπειρία ζωής αυτή που βιώνει τώρα στο αραβικό εμιράτο. «Το

Ντουμπάι αναπτύσσει τα χαρακτηριστικά μιας μεγαλούπολης υπό ανέγερση που

απαρτίζεται από ένα πολυ-πολιτισμικό ψηφιδωτό ανθρώπων διαφορετικών

εθνικοτήτων και κουλτούρας που το κάνει ακόμα πιο ενδιαφέρον. Η ζωή είναι

ευχάριστη και άνετη με κύριο χαρακτηριστικό την ασφάλεια που νιώθει κανείς

λόγω της χαμηλής, αν όχι ανύπαρκτης, εγκληματικότητας.

Απογείωση σε… δύο χρόνια. Η πρώτη φάση ανάπτυξης του νέου αεροδρομίου

θα ολοκληρωθεί το 2008, οπότε και θα διατεθεί στην επιβατική αλλά κυρίως

εμπορευματική κίνηση. Αυτή η φάση περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων υποδομών, α) ένα

διάδρομο προσγείωσης, β) τους πρώτους εμπορευματικούς σταθμούς, γ)

ελικοδρόμιο, δ) τον Πύργου Ελέγχου, ε) τον πρώτο τερματικό σταθμό για

εταιρείες χαμηλού κόστους και στ) ένα τερματικό σταθμό για VIP. Η σχεδίαση του

Πύργου Ελέγχου και του τερματικού επιβατικού σταθμού μόλις ολοκληρώθηκαν από

την ADPI και αρχίζει η κατασκευή τους τo φθινόπωρο. Το 2009 το νέο αεροδρόμιο

προβλέπεται να φιλοξενήσει για πρώτη φορά το ετήσιο Dubai Airshow.

Μία πολιτεία 250.000 κατοίκων

Κατοικίες, ουρανοξύστες, ξενοδοχεία και… γήπεδα γκολφ. Μαζί με το

αεροδρόμιο προχωράει και η κατασκευή μιας πολιτείας

Μέσα στα όρια του αεροδρομίου θα κατασκευαστεί μια αστική έκταση 7

τετραγωνικών χιλιομέτρων που αναμένεται να στεγάσει πάνω από 250.000 ανθρώπους

σε πολυτελή συγκροτήματα, μια επιχειρηματική πόλη έκτασης 15 τετραγωνικών

χιλιομέτρων με περίπου 850 κτίρια/ πύργους και 25 ξενοδοχεία στην οποία θα

απασχολούνται πάνω από 130.000 εργαζόμενοι, γήπεδα golf, όπως επίσης και το

μεγαλύτερο διαμετακομιστικό εμπορευματικό κέντρο του κόσμου (logistics center)

που θα μπορεί να διακινεί 12 εκατομμύρια τόνους εμπορευμάτων τον χρόνο σε μια

έκταση 25 τετραγωνικών χιλιομέτρων.

Συνολικά πάνω από 750.000 άνθρωποι αναμένεται να διαμένουν και να δουλεύουν

στη νέα αυτή «αεροδρόμιο-πόλη» η οποία θα αποτελεί πρότυπο κέντρο πολυμορφικών

μεταφορών λόγω της ταυτόχρονης ύπαρξης του λιμανιού του Τζεμπέλ Αλί δίπλα στο

αεροδρόμιο αλλά και της «Ελεύθερης Ζώνης» (Free Zone) στην οποία θα

δραστηριοποιούνται ελαφρές κατασκευαστικές βιομηχανίες και μεταποιητικά

κέντρα.

Το νέο αεροδρόμιο θα συνδέεται με το υπάρχον με σιδηροδρομική γραμμή υψηλής

ταχύτητας, όπως επίσης και με την πόλη του Ντουμπάι με μετρό.