Αυτό το καλοκαίρι οι αεροπορικές εταιρείες ήλπιζαν να αφήσουν πίσω την

περιπέτεια των τρομοκρατικών επιθέσεων της 11ης Σεπτεμβρίου.

Πλήθη επιβατών στο βρετανικό αεροδρόμιο Γκάτγουικ περιμένουν υπό το βλέμμα

των αστυνομικών να έρθει η σειρά τους για να περάσουν από έλεγχο

Όλα φαινόταν να πηγαίνουν καλά: οι τιμές των εισιτηρίων αυξάνονταν, τα

αεροσκάφη πετούσαν προς τους προορισμούς τους γεμάτα και οι αεροπορικές

εταιρείες είχαν αρχίσει να βάζουν και πάλι κέρδη στα ταμεία τους.

Ο κλάδος μόλις είχε ανακοινώσει κέρδη 1,6 δισ. δολαρίων για το δεύτερο

τρίμηνο, ποσό αρκετά πάνω από τις προβλέψεις. Ήταν τα υψηλότερα κέρδη των

τελευταίων έξι χρόνων για τις αεροπορικές εταιρείες, οι οποίες από το 2001

είχαν χάσει περισσότερα από 40 δισ. δολάρια.

Εκτιμήσεις

Ωστόσο, η αποτυχημένη τρομοκρατική επίθεση στο Λονδίνο που είχε στόχο

αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες, ρίχνει τη σκιά της πάνω από τον κλάδο και

προκαλεί προβληματισμό αν οι εταιρείες αυτές θα μπορέσουν να συνεχίσουν την

αναπτυξιακή τους πορεία. Ειδικοί στις αερομεταφορές υποστηρίζουν ότι είναι

πολύ νωρίς για να κρίνουμε αν η πρόσφατη απειλή θα επηρεάσει αρνητικά τον

τουρισμό, συμφωνούν όμως ότι οι αεροπορικές εταιρείες δεν θα καταφέρουν να

μείνουν αλώβητες από την κρίση.

Αν οι ταξιδιώτες αρχίσουν να ταξιδεύουν λιγότερο, είτε επειδή φοβούνται είτε

επειδή δεν έχουν καμιά διάθεση να υπομένουν την ταλαιπωρία των ελέγχων

ασφαλείας, τότε οι αεροπορικές εταιρείες θα ανακαλύψουν ότι η «πτήση» τους

προς την κερδοφορία ήταν μικρής διάρκειας. Άλλωστε οι εταιρείες αυτές έχουν να

αντιμετωπίσουν και άλλο πρόβλημα, τις πολύ υψηλές τιμές του πετρελαίου που

ροκανίζουν τα έσοδά τους.


Το αισιόδοξο σενάριο

Αν οι ταξιδιώτες αρχίσουν να ταξιδεύουν λιγότερο επειδή δεν θέλουν να

υπομένουν την ταλαιπωρία των ελέγχων ασφαλείας, τότε οι αεροπορικές εταιρείες

θα ανακαλύψουν ότι η «πτήση» τους προς την κερδοφορία το δεύτερο τρίμηνο του

2006 ήταν μικρής διάρκειας.

Το καλύτερο που μπορεί να περιμένει ο κλάδος αυτό το διάστημα είναι ότι οι

επιπλέον έλεγχοι ασφαλείας δεν θα επηρεάσουν παρά ελάχιστα τη διάθεση των

επιβατών να ταξιδέψουν και ότι τα αεροσκάφη θα συνεχίσουν να πετούν περίπου με

την ίδια πληρότητα που είχαν προτού γίνει γνωστή η τρομοκρατική απειλή.

«H μεγάλη πρόκληση (για τις εταιρείες) είναι να αντιμετωπίσουν τους φόβους

(για τρομοκρατικές επιθέσεις) και να πείσουν τον κόσμο ότι είναι ασφαλής,

χωρίς να προκαλέσουν προβλήματα στον κλάδο», λέει ο καθηγητής Οικονομικών στο

Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας, Jan Brueckner.

Οι αεροπορικές εταιρείες θα είχαν πολύ μεγαλύτερα προβλήματα αν η απειλή αυτή

είχε γίνει γνωστή από τις αρχές του καλοκαιριού. Ήδη σε πολλές χώρες το ζενίθ

της κίνησης έχει περάσει, καθώς πολλές οικογένειες (κυρίως στην Αμερική) στα

μέσα Αυγούστου γυρίζουν από τις διακοπές τους επειδή αρχίζουν τα σχολεία. Το

γεγονός όμως ότι απειλούνται εταιρείες στην Αμερική και τη Βρετανία είναι πολύ

άσχημα νέα για όσες εταιρείες ήλπιζαν ότι θα αύξαναν την κερδοφορία τους από

τα υπερατλαντικά ταξίδια. Συνολικά, τους πρώτους πέντε μήνες του 2006

«πέταξαν» από τις ΗΠΑ προς διάφορους διεθνείς προορισμούς 34,9 εκατ. επιβάτες,

αλλά καθ’ όλη τη διάρκεια του 2005 ο αριθμός των επιβατών αυτών δεν ξεπέρασε

τα 33 εκατ.