H συζήτηση για την ευρυζωνικότητα στην Ελλάδα γίνεται σε ένα περιβάλλον που

όχι μόνο είναι πολύπλοκο και διαμορφώνεται από πάρα πολλές παραμέτρους, αλλά

ταυτόχρονα χαρακτηρίζεται ιδιαιτέρως από το στοιχείο της ρευστότητας. Όταν

εξελίσσεται ή αλλάζει μία παράμετρος άμεσα επηρεάζονται όλες οι υπόλοιπες.

H Ελλάδα βρίσκεται πάρα πολύ πίσω στο να αναπτύσσει και να δέχεται νέες

τεχνολογίες. «Στη χώρα μας υπάρχει έλλειψη ευρηματικότητας», λέει ο Γιώργος

Ιωαννίδης, διευθύνων σύμβουλος της OTEnet και γενικός διευθυντής Τεχνολογίας

του ΟΤΕ

Επιχειρώντας να δώσει μια εικόνα για τους παράγοντες που επηρεάζουν την

ελληνική αγορά ηλεκτρονικών επικοινωνιών, ο κ. Γιώργος Ιωαννίδης, διευθύνων

σύμβουλος της OTEnet και γενικός διευθυντής Τεχνολογίας του ΟΤΕ, ξεκαθαρίζει

ότι «ευρυζωνικότητα στην Ελλάδα σημαίνει ADSL, αφού δεν διαθέτουμε μέχρι

σήμερα άλλες τεχνολογίες, για να μπορέσουμε να μιλήσουμε γι’ αυτές.

Δηλαδή, δεν υπάρχουν δίκτυα καλωδιακής τηλεόρασης μέσα από τα οποία θα

μπορούσαν να δοθούν ευρυζωνικές υπηρεσίες. Άρα, οι μόνες βασικές υποδομές

ευρυζωνικότητας είναι οι υποδομές του ΟΤΕ που άρχισαν τον Ιούνιο του 2003. Ο

ανταγωνισμός άρχισε να αναπτύσσεται έντονα όταν η OTEnet τον Ιανουάριο του

2004 έβγαλε πρώτη τα πακέτα ογκοχρέωσης και στη συνέχεια όταν o ΟΤΕ τον

Σεπτέμβριο του 2005 μείωσε τις τιμές και και από τότε παρατηρούμε μία

σημαντική ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας».

H ευρωζωνικότητα

Στην Ελλάδα η ευρυζωνικότητα πέτυχε διείσδυση 2,7%, σε σχέση με τις

τηλεφωνικές συνδέσεις, μέσα σε χρονικό διάστημα 30 μηνών. Για να επιτευχθεί

τέτοιο ποσοστό, ο μέσος χρόνος που απαιτήθηκε να παρέλθει στην Ευρώπη ήταν 28

μήνες. «Όμως, κάποιες χώρες, όπως η Γαλλία, Ισπανία, Πορτογαλία, M. Βρετανία,

χρειάστηκαν περισσότερο χρόνο για να πετύχουν αυτή τη διείσδυση. Αντιθέτως, η

Σουηδία χρειάστηκε μόνο 17-18 μήνες για να φτάσει σ’ αυτόν τον βαθμό

διείσδυσης». Το συμπέρασμα τελικά που βγαίνει είναι ότι υπάρχει μία ευθέως

ανάλογη σχέση ανάμεσα στη διείσδυση του Internet και τη διείσδυση της

ευρυζωνικότητας.

Σύμφωνα με τον κ. Ιωαννίδη, τέσσερις είναι οι βασικοί λόγοι που επηρεάζουν την

ανάπτυξη ή την καθυστέρηση ανάπτυξης της ευρυζωνικότητας σε μία χώρα: «Ο

πρώτος και πιο σημαντικός παράγοντας είναι η διείσδυση των ηλεκτρονικών

υπολογιστών. Ο δεύτερος είναι το επίπεδο του ανταγωνισμού, πόσο δηλαδή ισχυρός

είναι ο ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών (παροχής υποδομών, υπηρεσιών κ.ά.).

Ο τρίτος είναι η ετοιμότητα της χώρας να αναπτύσσει και να απορροφά νέες

τεχνολογίες και ο τέταρτος είναι το κατά κεφαλήν εισόδημα».

Αναφορικά με το πρώτο, ο κ. Ιωαννίδης αναφέρει ότι «οι διεθνείς μελέτες

προβλέπουν για την Ελλάδα ρυθμό ανάπτυξης στους υπολογιστές 9%, που είναι το

χαμηλότερο ποσοστό από οποιαδήποτε άλλη χώρα στην Ευρώπη. Σχεδόν όλες είναι

πιο μπροστά από εμάς στην ευρυζωνικότητα, στο Internet και στους υπολογιστές.

Από την άλλη πλευρά, ο ανταγωνισμός είναι θεμιτός και ωθεί τις

εταιρείες-παρόχους να κάνουν τις υπηρεσίες τους ακόμη καλύτερες, πιο

ποιοτικές, πιο προσιτές», τονίζει ο κ. Ιωαννίδης. Άρα, το επίπεδο του

ανταγωνισμού είναι ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας. Επίσης, στην Ελλάδα

υπάρχει έλλειψη ανταγωνισμού σε επίπεδο υποδομών.

Οι νέες τεχνολογίες

Την ίδια στιγμή, η Ελλάδα βρίσκεται πάρα πολύ πίσω και στο να αναπτύσσει και

να δέχεται νέες τεχνολογίες. «Στη χώρα μας υπάρχει έλλειψη ευρηματικότητας»,

λέει ο κ. Ιωαννίδης και εξηγεί: «Αυτό φαίνεται και από τον αριθμό «πατεντών»

που κατοχυρώνονται στην Ελλάδα κάθε χρόνο και οι οποίες είναι οι λιγότερες

στην Ευρώπη.

Επίσης, το κατά κεφαλήν εισόδημα είναι ένας ακόμη σημαντικός παράγοντας για

την περαιτέρω εξάπλωση της ευρυζωνικότητας και συνδέεται και με την κτήση

ηλεκτρονικού υπολογιστή. Δεν αποτελεί όμως πανάκεια. Για παράδειγμα, η Κορέα

έχει ένα μέτριο κατά κεφαλήν εισόδημα, όμως είναι η περισσότερο «ευρυζωνικά»

αναπτυγμένη χώρα στον κόσμο».

Τέλος, το online περιεχόμενο παίζει έναν ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο. Στο ερώτημα

γιατί είναι σημαντικό το περιεχόμενο, ο κ. Ιωαννίδης επισημαίνει ότι «το

σημαντικό είναι να υπάρχουν εκείνα τα sites, τα οποία θα σε διευκολύνουν στην

καθημερινότητά σου».

H διπλή προσπάθεια του ΟΤΕ

Τι γίνεται όμως από εδώ και πέρα; «Ο ΟΤΕ θα συνεχίσει να επενδύει. Μέχρι

σήμερα έχουμε κάνει σημαντικές επενδύσεις και θα συνεχίσουμε. Για φέτος μόνο

θα επενδύσουμε σε 350.000 πόρτες ADSL2+ πάνω από δίκτυο ΑΤΜ και 200.000 πόρτες

ADSL2+ πάνω από δίκτυο Ethernet. Επίσης, θα γίνει εμπλουτισμός του δικτύου

ΑΤΜ, το νέο δίκτυο Metropolitan Ethernet που φτιάχνει ο ΟΤΕ και αναβάθμιση των

δικτύων μεταφοράς και μετάδοσης είτε είναι τα λεγόμενα Next Generation SDH

είτε τα DWDM», δηλώνει ο κ. Ιωαννίδης.

Ο ΟΤΕ αυτή τη στιγμή κάνει μια διπλή προσπάθεια: εργάζεται αφ’ ενός για να

αναπτύξει την ευρυζωνικότητα και αφ’ ετέρου για να εκσυγχρονίσει τις

υφιστάμενες υποδομές του.

Ταυτόχρονα όμως χρειάζονται και άλλες κινήσεις. «Πρέπει να αλλάξει ο τρόπος

που βλέπουμε στα σχολεία τούς υπολογιστές και το Internet. Δεν πρέπει να

βλέπουμε ένα μάθημα πληροφορικής στη λογική ενός μαθήματος τεχνολογίας. Πρέπει

να δούμε την πληροφορική ως ένα μέσο μάθησης, όπως δηλαδή μέχρι σήμερα ήταν ο

μαυροπίνακας και το βιβλίο. Αυτό σημαίνει μία επανάσταση στο εκπαιδευτικό

σύστημα της χώρας και είναι μία απόφαση που πρέπει να ληφθεί σε κρατικό

επίπεδο», λέει ο κ. Ιωαννίδης.