H ελεφαντοστέινη Αφροδίτη που στεγνώνει τα μαλλιά της: από τα σημαντικότερα

ευρήματα της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αρχαία Αγορά

Γυμνή, πλασμένη από ελεφαντόδοντο, κρατά με το αριστερό της χέρι τα

μακριά μαλλιά της για να στεγνώσουν. Είναι η, αποσπασματικά, σωζόμενη θεά

Αφροδίτη, όπως απεικονίζεται στο μόλις 8,5 εκ. ειδώλιο, που έφερε στο φως η

αρχαιολογική σκαπάνη στον χώρο της Αρχαίας Αγοράς στην Αθήνα. Ένα εύρημα που

δεν έρχεται απλώς να προστεθεί στην πλούσια σοδειά αποκαλύψεων της

Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών για το 2005 όπως τις παρουσίασε ο

διευθυντής της, Στίβεν Τρέισι, αλλά και να προσθέσει ένα ακόμη κομματάκι στο

παζλ της ταυτότητας του ιερού που έχει αποκαλυφθεί βορειοδυτικά της Ποικίλης

Στοάς, καθώς επιβεβαιώνει την υπόθεση πως ήταν αφιερωμένο στην Αφροδίτη

Ουρανία.

Ένας εντυπωσιακός θησαυρός – 5,5 κιλά αθηναϊκών τετράδραχμων του 4ου και του

5ου π. Χ. αιώνα – και ένας δεύτερος αποτελούμενος από 45 αργυρά νομίσματα,

κυρίως τετράδραχμα του 5ου αι. π.X., έρχονται να συμπληρώσουν τη φετινή εικόνα

των ανασκαφών από τον χώρο της Αρχαίας Αγοράς, τις οποίες διευθύνει εδώ και 12

χρόνια ο καθηγητής Τζον Καμπ. Οι δύο θησαυροί, αν και απέχουν χρονικά περίπου

έναν αιώνα, βρέθηκαν στο στρατηγείο, κάτω από τον λόφο του Θησείου και η

σημασία τους είναι ιδιαίτερη, καθώς είναι ελάχιστοι οι νομισματικοί θησαυροί

που έχουν εντοπιστεί στην Αγορά.

Ενδιαφέρον όμως είχαν και οι αποκαλύψεις στις ανά την Ελλάδα ανασκαφές της

Αμερικανικής Σχολής: ένα χάλκινο νόμισμα (41-37 π.X.) του κυβερνήτη της

Κρήτης, του Κράσου από τον Μόχλο της Κρήτης, της εποχής που το νησί είχε δοθεί

στην Κλεοπάτρα από τον Μάρκο Αντώνιο ως γαμήλιο δώρο και η συνέχιση της πολλά

υποσχόμενης ανασκαφής προϊστορικού ενδιαφέροντος στα Γρεβενά. H ανακάλυψη μιας

μεγάλης αψιδοειδούς κατασκευής (1600 π.X.) στην περιοχή της Ανατολικής

Λοκρίδας διαστάσεων 32X24 μ. χωρίς προηγούμενο για τα ελληνικά δεδομένα, ενώ

επίτευγμα θεωρείται και η αποκατάσταση ναυτικής σκηνής από τοιχογραφία του

ανακτόρου του Νέστορα στην Πύλο με μοναδική μυκηναϊκή παράσταση, που

περιλαμβάνει τρία πλοία – η καμπίνα του ενός παραπέμπει σε θηραϊκά αγγεία –

ενώ το σκαρί του μεγαλύτερου εκ των τριών κοσμείται με ένα ασυνήθιστο μοτίβο

ζιγκ-ζαγκ.