Με μποτιλιάρισμα άνευ προηγουμένου ήρθαν αντιμέτωποι χιλιάδες οδηγοί χθες στο Λεκανοπέδιο

ME «ΒΑΤΕΡΛΩ» της Τροχαίας στους δρόμους της Αθήνας συνοδεύτηκε η γενική

απεργία της ΓΣΕΕ. Δεκάδες χιλιάδες οδηγοί ήρθαν αντιμέτωποι με το χειρότερο

μποτιλιάρισμα των τελευταίων ετών: οι συγκοινωνιολόγοι το συνέκριναν μόνο με

αυτό που συνέβη τα πρώτα λεπτά μετά τον σεισμό του 1999.

H απεργία των μέσων μαζικής μεταφοράς, η έντονη βροχόπτωση, οι πορείες του

κέντρου αλλά κυρίως τα λάθη τακτικής των τροχονόμων, σύμφωνα με ορισμένους

συγκοινωνιολόγους τουλάχιστον, μετέτρεψαν όλους τους κεντρικούς άξονες σε

ένα… απέραντο πάρκινγκ. H Αρδηττού, η Συγγρού (από το ύψος του Παντείου έως

το Κέντρο), η Κηφισίας και στα δυο ρεύματα, η Βουλιαγμένης, η Ηλιουπόλεως και

η Κηφισού αντιμετώπισαν το χειρότερο πρόβλημα. Σε αυτούς τους δρόμους, για μια

απόσταση που τις ώρες αιχμής μιας καθημερινής ημέρας απαιτούνταν 15 λεπτά,

χθες οι οδηγοί χρειάζονταν 45 λεπτά.

Στη Μεσογείων, στην Υμηττού, στην Ποσειδώνος η μέση ταχύτητα των αυτοκινήτων

χθες, από τις 9 το πρωί και μετά, κυμαίνονταν μεταξύ 3 και 5 χιλιομέτρων την

ώρα! Το ΥΠΕΧΩΔΕ υπολόγισε ότι ο κυκλοφοριακός φόρτος χθες ήταν αυξημένος κατά

17% σε σχέση με μια συνηθισμένη, καθημερινή, ημέρα του Μαρτίου – και κατά 9%

αυξημένος σε σχέση με μια βροχερή ημέρα. Ενώ στην Αθήνα γίνονται καθημερινά

7.000.000 μετακινήσεις, χθες ο αριθμός «εκτινάχθηκε» στις 8.190.000.

Τα δύο βασικά λάθη

ΟΙ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΙ επισημαίνουν δύο βασικά λάθη από την πλευρά της

Τροχαίας που συνέβαλαν κατά πολύ στο κυκλοφοριακό χάος:

1. Ο αποκλεισμός της κυκλοφορίας σε κεντρικούς δρόμους έγινε σε λάθος

χρόνο: «H συγκέντρωση του ΠΑΜΕ είχε προγραμματιστεί για τις 11 το πρωί. H

πορεία θα άρχιζε όμως μετά τις δωδεκάμισι. H Τροχαία έλαβε υπόψη της την…

πρώτη ώρα και άρχισε να κλείνει τους δρόμους γύρω από την αμερικανική πρεσβεία

από τις 11. Για μιάμιση ώρα οι δρόμοι αυτοί ήταν – χωρίς λόγο – έρημοι»,

επισήμαναν συγκοινωνιολόγοι. Στην άλλη συγκέντρωση, αυτή της ΓΣΕΕ- ΑΔΕΔΥ,

έγινε το ανάποδο: είχε προγραμματιστεί για τις 12 στο Πεδίον του Άρεως. Έως

τις 11.40 τα οχήματα έμπαιναν στην Αλεξάνδρας για να εγκλωβιστούν στην

πολύπαθη κεντρική Λεωφόρο και να διοχετευθούν εκ των υστέρων στα στενά

δρομάκια του Γκύζη.

2. Δεν ανεστάλη η απαγόρευση κυκλοφορίας στις λεωφορειολωρίδες, ακόμη

και τις ώρες που δεν κυκλοφορούσαν λεωφορεία. Ενδεικτικό παράδειγμα, όμως,

είναι η Λεωφόρος Αρδηττού. Οι τροχονόμοι δεν άφηναν τα I.X. να κινούνταν ούτε

στη λωρίδα του τραμ – και παρά το γεγονός ότι χθες δεν κυκλοφορούσε τραμ.

Τι έπρεπε να γίνει

ΟΙ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΙ υποστηρίζουν ότι χθες «δεν έπρεπε να επιτραπεί η

είσοδος στο κέντρο της Αθήνας σε I.X. με έναν μόνο επιβάτη. Θα έπρεπε,

επιτέλους, να τολμήσουν να εφαρμόσουν και στην Ελλάδα το μέτρο των «οχημάτων

μεγάλης πληρότητας» και να επιτρέπουν την κυκλοφορία σε αυτοκίνητα με τρεις

επιβάτες», λέει ο συγκοινωνιολόγος κ. Στράτος Παπαδημητρίου. «Αυτό το –

έκτακτο – μέτρο εφαρμόστηκε με επιτυχία πρόσφατα στη Νέα Υόρκη».