Τα μαθήματα και τα θέματα στα οποία διαγωνίζονται οι χιλιάδες υποψήφιοι

συγκεντρώνουν, με κριτήριο την «έκταση» της επιτυχίας ή της αποτυχίας των

υποψηφίων σε αυτά, θετικές ή αρνητικές κριτικές για την ευκολία και τη

σαφήνεια ή τη δυσκολία και την ασάφεια.

Τα τελευταία χρόνια, όπως προκύπτει από τη στατιστική ανάλυση των βαθμολογικών

δεδομένων, τέσσερα μαθήματα, τα Μαθηματικά, η Φυσική, τα Αρχαία και η Ιστορία,

ήταν αυτά που «έκαψαν» τους περισσότερους υποψηφίους για την Τριτοβάθμια

Εκπαίδευση.

«H Φυσική ζεμάτισε τους υποψηφίους», «ναυάγιο των υποψηφίων στη Χημεία»,

«Μαθημαχτικιά», «ναρκοπέδιο η Ιστορία», «Φυσική αποτυχία», «Γκάφα X 2 στα

Αρχαία», είναι μόνο μερικοί από τους τίτλους των εφημερίδων με τους οποίους

«ξορκίστηκαν» ορισμένα από τα θέματα Εξετάσεων τα τελευταία χρόνια, δηλώνοντας

με σαφήνεια και δραματικότητα τις «απώλειες» των υποψηφίων σε βαθμούς – μόρια.

Μία αναδρομή στα ποσοστά επιτυχίας και αποτυχίας των υποψηφίων που έλαβαν

μέρος στις Γενικές Εξετάσεις για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αναδεικνύει με

σαφήνεια την ανομοιογένεια των επιδόσεων στα εξεταζόμενα μαθήματα και από

χρόνο σε χρόνο. Είναι φανερό ότι ο βασικός «τροχονόμος» των επιδόσεων δεν

είναι – σε καμιά περίπτωση – το διαφορετικό «επίπεδο» της μιας γενιάς από την

άλλη, αλλά ο διαφορετικός βαθμός δυσκολίας των εξεταζομένων θεμάτων που

γνωρίζει καλά τη μαγική συνταγή «κατασκευής» υψηλών ποσοστών αποτυχίας ή

επιτυχίας.

Τα Μαθηματικά και η Φυσική, τα Αρχαία και η Ιστορία αποδείχθηκαν τα μεγαλύτερα

«τσεκούρια». Τα μεγαλύτερα ποσοστά βαθμολόγησης κάτω από τη βάση στην

«ιστορία» των εξετάσεων Ενιαίου Λυκείου (2001-2005) ήταν για τα Μαθηματικά

Τεχνολογικής Κατεύθυνσης βαθμός 2, 80,26% το 2002· τη Φυσική Τεχνολογικής

Κατεύθυνσης 74,98% το 2005· το ίδιο μάθημα 72,6% το 2004· την Ανάπτυξη

Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον Τεχνολογικής Κατεύθυνσης66,91% το

2002· τα Μαθηματικά Τεχνολογικής Κατεύθυνσης 1, 65,06% το 2002· την Ιστορία

Θεωρητικής Κατεύθυνσης 59,34% το 2002· τα Αρχαία Ελληνικά 57,93% το 2004· την

Ιστορία Γενικής Παιδείας 52,88% το 2003 κ.λπ.

Το 2005 περισσότεροι από τέσσερις στους δέκα μαθητές της Γ’ Λυκείου (43,59%),

δηλαδή συνολικά 38.942 παιδιά από το σύνολο των 89.318 που εξετάστηκαν, πήραν

Γενικό Βαθμό Πρόσβασης κάτω από τη βάση… Μάλιστα, το ποσοστό αυτό είναι κατά

4,3% αυξημένο σε σχέση με το αντίστοιχο του 2003 και περίπου 2% σε σχέση με

του 2004.

Μάθημα -νάρκη η Ιστορία

ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ Γενικής Παιδείας αν εξαιρέσουμε τη Φυσική του 2004 που

είχε το 52,44% των γραπτών κάτω από τη βάση, η Ιστορία αναδεικνύεται το μάθημα

με τα περισσότερα βαθμολογικά Βατερλώ.

Στη θεωρητική κατεύθυνση οι περισσότεροι υποψήφιοι τα βρίσκουν… μπαστούνια

στα Αρχαία Ελληνικά και την Ιστορία. Ενδεικτικά, το 2004 το 57,93% έγραψαν

κάτω από τη βάση στα Αρχαία και το 59,34% το 2002 στην Ιστορία.

Στη Θετική Κατεύθυνση στα Μαθηματικά καταγράφεται μια αποτυχία της τάξης του

33-42%. Στη Βιολογία η αποτυχία στο διάστημα 2001-2003 αφορούσε το 30-45% των

υποψηφίων, όμως τα ευκολότερα θέματα του 2005 κατέβασαν το ποσοστό της

αποτυχίας στο 15,23%. Στη Φυσική, το 2005 καταγράφεται η μεγαλύτερη αποτυχία

στο μάθημα, φθάνοντας το 35,75% ενώ στη Χημεία το ποσοστό των γραπτών κάτω από

τη βάση είναι ανάμεσα στο 18,59 – 31,29%.

Στην Τεχνολογική Κατεύθυνση 2, τα Μαθηματικά αποτελούν το μάθημα-νάρκη καθώς

κάθε χρόνο το ποσοστό αποτυχίας κυμαίνεται ανάμεσα στο 70-80%. Αμέσως μετά σε

βαθμό δυσκολίας ακολουθεί η Φυσική.