Ανοίγει σήμερα η αυλαία των εκπτώσεων, με μειωμένες τιμές που φθάνουν έως

και το 50%.

Στο «χορό» των εκπτώσεων μπαίνουν δυναμικά και οι τράπεζες, που με ειδικά

προϊόντα, προγράμματα άτοκων δόσεων, αλλά και μειωμένα έξοδα έως και 50% σε

όλους τους τύπους των δανείων και στις κάρτες, προσπαθούν να εκμεταλλευθούν τη

συγκυρία προκειμένου να δελεάσουν όσο το δυνατόν περισσότερους καταναλωτές. Σε

ρούχα, παπούτσια, έπιπλα, είδη σπιτιού και ηλεκτρονικά, οι εκπτώσεις φθάνουν

έως και το 50%, καθώς οι επιχειρήσεις «ποντάρουν» στον αυξημένο τζίρο ώστε να

καλύψουν τις απώλειες που άφησε η εορταστική περίοδος. Έτσι, με τον τζίρο τους

κατά την περίοδο των εορτών να είναι μειωμένος περίπου κατά 30% σε σχέση με

πέρυσι, οι μικρομεσαίοι έμποροι προχωρούν σε γενναίες μειώσεις στις τιμές

προκειμένου να «σώσουν» την παρτίδα.


Κακοκαιρία – ανταγωνισμός

Το έργο τους όμως αναμένεται ιδιαίτερα δύσκολο, καθώς – πέρα από το κύμα

κακοκαιρίας που αποθαρρύνει τους καταναλωτές – στη μάχη των εκπτώσεων έχουν

μπει δυναμικά και οι μεγάλες αλυσίδες, όχι μόνο κάνοντας γενναίες μειώσεις

στις τιμές τους, αλλά και με ειδικές εκδηλώσεις εντός των καταστημάτων. Με

δεδομένο ότι και αυτές οι εταιρείες είδαν το τζίρο τους να μειώνεται περίπου

κατά 10% φέτος στις γιορτές, οι «μεγάλοι» του λιανεμπορίου «ποντάρουν» στις

εκπτώσεις προκειμένου να καλύψουν το χαμένο έδαφος. Ενδεικτικό είναι το

γεγονός ότι αρκετές μεγάλες αλυσίδες που στεγάζονται στο εμπορικό κέντρο The

Mall έχουν «ενώσει τις δυνάμεις τους», στολίζοντας τον χώρο ειδικά για την

περίοδο των εκπτώσεων και χρηματοδοτώντας ειδικές εκδηλώσεις προκειμένου να

προσελκύσουν τους καταναλωτές.

Στον «χορό» των εκπτώσεων έχουν μάλιστα μπει και οι τράπεζες. Σε συνεργασία με

εμπορικές επιχειρήσεις, προσφέρουν προγράμματα άτοκων δόσεων και επιβραβεύουν

τους καταναλωτές ανάλογα με το ύψος των αγορών τους, ενώ ταυτόχρονα – με

χαρακτηριστικό παράδειγμα τη Eurobank – κάνουν «εκπτώσεις» σε μια σειρά από

δικά τους προϊόντα, μειώνοντας τα έξοδα στα δάνεια και μηδενίζοντας τις

συνδρομές στις πιστωτικές κάρτες. Για παράδειγμα, η Eurobank, για το διάστημα

των εκπτώσεων, μειώνει έως και 50% το κόστος εκταμίευσης καταναλωτικών,

στεγαστικών και επαγγελματικών δανείων, ενώ σε αντίστοιχες κινήσεις αναμένεται

να προβούν σύντομα και οι υπόλοιπες τράπεζες.

Έως και 50% μείον σε ρούχα και παπούτσια – μείον 40% σε είδη σπιτιού

OI ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΕΣ εκπτώσεις – που φθάνουν έως και το 50% – αφορούν τα είδη

ένδυσης και υπόδησης. Τόσο τα μικρομεσαία καταστήματα, όσο και οι μεγάλες,

επώνυμες αλυσίδες, έχουν «ρίξει» στο μισό τις τιμές τους προκειμένου να

προσελκύσουν καταναλωτές. Μάλιστα, ειδικά φέτος, ο μειωμένος τζίρος των εορτών

εγγυάται πως οι καταναλωτές θα βρουν σε μειωμένες τιμές μεγαλύτερη ποικιλία

προϊόντων και όχι μόνο «σπασμένα» νούμερα.

Μεγάλες εκπτώσεις, που φθάνουν ακόμα και το 40%, κάνουν και οι εταιρείες

επίπλων και ειδών σπιτιού. Καθώς ο κλάδος είδε τα έσοδά του να μειώνονται έως

και 30% μέσα στο 2005, οι επιχειρήσεις επιδιώκουν στις πέντε εβδομάδες των

εκπτώσεων να καλύψουν ένα μέρος του χαμένου εδάφους. Τόσο έντονος είναι ο

ανταγωνισμός, που ακόμα και η σουηδική IKEA μπήκε δυναμικά στο παιχνίδι των

εκπτώσεων διαθέτοντας στα καταστήματά της ειδικά προϊόντα μόνο για τη

συγκεκριμένη περίοδο.

«Μάχη μέχρι τελικής πτώσεως» δίνουν και οι εταιρείες ηλεκτρικών και

ηλεκτρονικών ειδών, καθώς όχι μόνο μειώνουν τις τιμές κατά έως και 30% σε μια

σειρά από δημοφιλή προϊόντα, αλλά και τα διαθέτουν είτε με άτοκες δόσεις –

μέχρι και 12 – είτε σε προγράμματα έως και 40 δόσεων που αρχίζουν από το 2007.

Ειδικά για φέτος ο πήχυς για τις αλυσίδες ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών

έχει ανέβει, καθώς η είσοδος στην ελληνική αγορά πολυεθνικών αλυσίδων, όπως η

Media Markt και η Fnac, έχει αλλάξει τα δεδομένα στον ανταγωνισμό.

Και προεκπτώσεις

Παρά το γεγονός ότι η περίοδος των εκπτώσεων αρχίζει επισήμως από σήμερα,

πολλά καταστήματα – με διάφορα τεχνάσματα – εκμεταλλεύθηκαν τις πρώτες

εβδομάδες του Ιανουαρίου, προκειμένου να πωλήσουν προϊόντα σε τιμές εκπτώσεων.

Έτσι, επέτρεπαν στους καταναλωτές τις προηγούμενες ημέρες να «κλείσουν» τις

αγορές τους σε τιμές εκπτώσεων και να πληρώσουν σήμερα, ενώ σε άλλες

περιπτώσεις τηλεφωνούσαν σε «πιστούς» πελάτες και τους επέτρεπαν να

πραγματοποιήσουν τις αγορές τους σε χαμηλότερες τιμές. Ορισμένα καταστήματα

πάλι έκαναν «σιωπηλές εκπτώσεις», καθώς όσοι έφθαναν στο ταμείο διεπίστωναν

ότι η τιμή που πλήρωναν ήταν χαμηλότερη από την αναγραφόμενη.