Αυξήσεις χωρίς… φρένο έρχονται στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών της

Αθήνας, των ΚΤΕΛ και του ΟΣΕ. Θα ακριβύνουν, ακόμη, τα κόμιστρα των ταξί, οι

ναύλοι των φορτηγών εθνικών και διεθνών μεταφορών καθώς και των βυτιοφόρων.

Οι νέες ανατιμήσεις που για τα κόμιστρα των ταξί και τα ναύλα των μεταφορών θα

είναι υπερδιπλάσιες του πληθωρισμού αναμένεται να αποφασιστούν τις αμέσως

επόμενες ημέρες, ώστε να τεθούν σε εφαρμογή σταδιακά έως τις αρχές Μαρτίου.

Ήδη πάντως προκαλούν νέες κόντρες ανάμεσα στους συναρμόδιους υπουργούς

Οικονομίας και Μεταφορών. Το ύψος των ανατιμήσεων στα εισιτήρια των αστικών

συγκοινωνιών είναι η αιτία για τη νέα κόντρα που έχει ξεσπάσει ανάμεσα στον

υπουργό Οικονομίας Γιώργο Αλογοσκούφη και στον υπουργό Μεταφορών Μιχάλη Λιάπη.

Με τον υπουργό Μεταφορών να θεωρεί υψηλές τις αυξήσεις που φαίνεται να προωθεί

ο κ. Αλογοσκούφης και να αντιπροτείνει μικρότερες, η νέα κόντρα δεν είναι

άσχετη με το κακό κλίμα που προκαλεί στους κόλπους της κυβέρνησης η

δυσαρέσκεια των πολιτών για την πολιτική λιτότητας και τα αρνητικά

αποτελέσματά της στην οικονομία.

Οι αυξήσεις στα εισιτήρια και στα κόμιστρα σηματοδοτούν την έναρξη ενός νέου

γύρου επιβαρύνσεων για τα νοικοκυριά, σε μια περίοδο που δέχονται ισχυρό

πλήγμα από την έξαρση της ακρίβειας, αλλά και τους φουσκωμένους λογαριασμούς

για πετρέλαιο θέρμανσης. Ενδεικτικό είναι ότι οι καταναλωτές αγοράζουν το

πετρέλαιο θέρμανσης στα 57 λεπτά το λίτρο, ακριβότερα κατά 29% σε σχέση με

πέρυσι. Μάλιστα, εξαιτίας των πρόσφατων αυξήσεων στις διεθνείς τιμές του

μαύρου χρυσού, αναμένονται από σήμερα νέες αυξήσεις 1-2 λεπτά το λίτρο, που θα

διαμορφώσουν τη λιανική τιμή του πετρελαίου θέρμανσης μία «ανάσα» από τα 60

λεπτά το λίτρο. Ανάλογη θα είναι η επιβάρυνση και στην τιμή της αμόλυβδης

βενζίνης, που αναμένεται να αυξηθεί στα 91,5 – 92 λεπτά, από 90 λεπτά. Οι

ανατιμήσεις, όμως, δεν σταματούν εδώ. Εκτιμάται ότι οι αυξήσεις στις τιμές των

καυσίμων, καθώς και στο μεταφορικό κόστος, αναμένεται να προκαλέσουν

αλυσιδωτές ανατιμήσεις σε μια σειρά από κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών.

Πρόκειται για βασικά καταναλωτικά αγαθά, όπως τρόφιμα, αλλά και υλικά

κατασκευής και βιομηχανικά προϊόντα, που οι τιμές τους θα επηρεαστούν από το

αυξημένο κόστος μεταφοράς.

H κόντρα των υπουργών

Σε ό,τι αφορά την αντιπαράθεση των δύο υπουργών, το επιχείρημα που προβάλλει ο

κ. Λιάπης είναι ότι στην προσπάθεια που καταβάλλεται με στόχο να αυξηθούν οι

μετακινήσεις με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, οι αυξήσεις των εισιτηρίων δεν θα

πρέπει να υπερβαίνουν το 5% κατά μέσο όρο. Αντίθετα, ο υπουργός Οικονομίας Γ.

Αλογοσκούφης φέρεται να υποστηρίζει ότι σε ελλειμματικές ΔΕΚΟ, όπως αυτές των

αστικών συγκοινωνιών, οι αυξήσεις θα πρέπει να είναι μεγαλύτερες, και να

φτάνουν έως το 12%. Στόχος της εμμονής του υπουργού Οικονομίας για μεγαλύτερες

αυξήσεις είναι να περιοριστούν οι κρατικές επιχορηγήσεις. Επίσης, μέσω του

νέου νόμου για τις εργασιακές σχέσεις στις ΔΕΚΟ, θα επιδιωχθεί να περιοριστούν

και οι λειτουργικές δαπάνες.

Λόγω της κόντρας αυτής, η οποία εκδηλώθηκε πριν από τις γιορτές, οι τελικές

αποφάσεις για το ύψος των αυξήσεων που θα γίνουν συνολικά στις μεταφορές δεν

έχουν ληφθεί ακόμα, παρ’ ότι αυτό – όπως είχε εξαγγελθεί – θα γινόταν στα μέσα

του περασμένου Δεκεμβρίου.

Αυξήσεις σε δύο φάσεις

Ο υπουργός Μεταφορών Μιχ. Λιάπης, όταν ρωτήθηκε χθες πότε τελικά θα ληφθούν οι

αποφάσεις για τις αυξήσεις, έριξε το… μπαλάκι στον υπουργό Οικονομίας Γ.

Αλογοσκούφη, λέγοντας ότι «είναι πολυάσχολος» και για τον λόγο αυτό δεν έχουν

καταφέρει ακόμα να συναντηθούν για να λάβουν τις οριστικές αποφάσεις. Πάντως,

σύμφωνα με τον κ. Αλογοσκούφη, αυτό αναμένεται να γίνει μέσα στις ερχόμενες

μέρες. Έτσι, οι αυξήσεις στις μεταφορές αναμένεται να γίνουν σε δύο φάσεις.

Στις αρχές Φεβρουαρίου αναμένεται να αυξηθούν τα εισιτήρια των τρένων και των

ΚΤΕΛ, τα κόμιστρα των ταξί, οι ναύλοι των φορτηγών εθνικών και διεθνών

μεταφορών και των βυτιοφόρων. Τον Μάρτιο θα ακολουθήσει το «κυρίως πιάτο», που

θα περιλαμβάνει αυξήσεις σε όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς των αστικών

συγκοινωνιών της Αθήνας.

Πόσο θα ακριβύνουν συγκοινωνίες και ταξί

ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ τα κόμιστρα των ταξί, αυξήσεις αναμένεται να γίνουν κυρίως

στα τιμολόγια της μονής – διπλής ταρίφας, της σημαίας και της ελάχιστης

αποζημίωσης. Συγκεκριμένα, η σημαία από 0,85 ευρώ αναμένεται να φτάσει στα

0,90 ευρώ, ενώ η μονή ταρίφα θα κοστίζει 0,32 ευρώ (από 0,30 ευρώ) το

χιλιόμετρο, και η διπλή ταρίφα 0,58 ευρώ (από 0,56 ευρώ τώρα). Επίσης, το

κόστος της μικρότερης διαδρομής αναμένεται να ανέβει στα 2 ευρώ, από 1,75 ευρώ

που είναι τώρα. Το ύψος των αυξήσεων στα εισιτήρια των υπεραστικών και αστικών

ΚΤΕΛ αναμένεται να ανέλθει, κατά μέσον όρο, στο 8%, ενώ κατά 8% αναμένεται να

αυξηθούν και τα κόμιστρα των φορτηγών εθνικών και διεθνών μεταφορών, καθώς και

των βυτιοφόρων δημοσίας χρήσεως. Στον ΟΣΕ, οι αυξήσεις των εισιτηρίων

αναμένεται να ανέλθουν σε περίπου 4%.

Δύο σενάρια

Για τις αυξήσεις στα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, φαίνεται

να εξετάζονται διάφορα σενάρια, εκ των οποίων δύο είναι τα επικρατέστερα: Το

πρώτο σενάριο προβλέπει ότι οι αυξήσεις θα περιοριστούν σε 0,05 ευρώ ανά

εισιτήριο απλής διαδρομής, ενώ το δεύτερο προβλέπει ότι θα φτάσουν έως 0,10

ευρώ ανά διαδρομή. Υπενθυμίζεται ότι τα βασικά εισιτήρια των αστικών

συγκοινωνιών της Αθήνας σήμερα είναι: αστικά λεωφορεία – τρόλεϊ 0,45 ευρώ,

ΗΣΑΠ 0,60 ευρώ και 0,70 ευρώ, Μετρό 0,70 ευρώ, Τραμ 0,60 ευρώ και Προαστιακός

0,70 ευρώ.